تصاویر مورد استفاده در سایت اهمیت بسیار زیادی برای مخاطبان دارند و مطالبی که در آنها از تصاویر مختلف و جذاب استفاده شده باشد، تاثیر مثبت زیادی بر روی یادگیری مخاطبان خواهد داشت. استفاده از تصاویر مانند سایر ابزارهای سایت نیازمند رعایت برخی از نکات است تا بتوانید استفاده از آنها را به بهترین حالت ممکن به انجام برسانید. استفاده از ابزارهای مختلف در سایت باید به گونه‌ای باشد که تاثیر منفی در رتبه سایت شما و جایگاه وب‌سایت در موتورهای جستجو نداشته باشد. استفاده از تصاویر نیز مانند هر ابزار دیگر نیازمند رعایت برخی از نکات است تا علاوه بر تاثیر مثبت بر روی کاربران، جایگاه شما را در موتور جستجو بهبود ببخشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از نکات مهم تصاویر مورد استفاده در سایت بپردازیم که با رعایت این نکات می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید و به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید.

رعایت تعداد تصاویر نسبت به متن

استفاده از تصاویر یک امر بسیار عالی است اما گاهی این مسئله می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد! استفاده از تصاویر باید متناسب با تعداد کلمات و طول متن باشد تا کاربران شما از زیاد بودن متن یا تصویر خسته نشوند؛ اگر شما در میان هر خط از مطالب خود یک تصویر درج کنید، آن تصاویر دیگر جذابیتی برای کاربران نخواهند داشت اما اگر بتوانید در میان هر یک یا دو پاراگراف خود یک تصویر جذاب درج کنید، نه تنها اثرگذاری محتوای شما افزایش پیدا می‌کند بلکه کاربران نیز از زیاد بودن محتوای تصویری یا متنی شما خسته نمی‌شوند.

بررسی حجم تصاویر درج‌شده در محتوای سایت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی که برای کاربران و موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند، سرعت بارگذاری سایت است!

اگر از وردپرس برای سایت خود استفاده کردید بهتر است با افزونه‌های افزایش سرعت سایت‌‌های وردپرسی آشنا شوید و لینک‌های اول گوگل را به خود اخصاص دهید.

 

هرچقدر سرعت یک سایت بیشتر باشد، کاربران سریع‌تر می‌توانند محتوای سایت شما را مشاهده کنند و هرچقدر سرعت پایین‌تر باشد، کاربران باید زمان بیشتری را منتظر نمایش محتوای مطالب سایت باشند.سرعت بارگذاری سایت یکی از استانداردهای مهم در طراحی سایت از دید کاربران است.

یکی از مهم‌ترین دلایل سنگین‌‍شدن سایت و کاهش سرعت بارگذاری آن، تصاویری است که در سایت خود درج می‌کنید! اگر تصاویر شما حجم زیادی داشته باشند، سرعت سایت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و سبب کاهش آن می‌شوند؛ به طور مثال ممکن است یک صفحه از سایت با یک تصویر چندین ثانیه زمان برای بارگذاری نیاز داشته باشد اما صفحه دیگر سایت شما با چندین تصویر کمتر از یک ثانیه زمان بخواهد. این مورد دقیقا به میزان حجم تصاویر قرار گرفته بر روی سایت برمی‌گردد و مهم است که تصاویر سایت شما سبک و کم‌حجم باشند.

بهینه‌سازی و کاهش حجم تصاویر

بهترین راه‌حل برای افزایش سرعت بارگذاری تصاویر که منجر به بهبود سرعت بارگذاری سایت می‌شود، کاهش حجم تصاویر نمایشی در سایت است! بعد از آنکه تصاویر خود را آماده کردید، کافی است با استفاده از سرویس‌دهنده‌های آنلاین خود اطلاعات اضافی تصاویر نظیر تاریخ، نوع و… را حذف کنید و همچنین با فشرده‌سازی تصاویر به گونه‌ای که به کیفیت عکس آسیبی نزنند به راحتی می‌توانید حجم تصاویر را تا حد زیادی کاهش دهید.این کار باعت کاهش چشمگیر Downtime یا زمان غیرفعال بودن سایت می‌شود.

می دانیم که اندازه‌ فایل‌ها در حجم آنها تاثیر بسیار زیادی دارد! هرچه تصاویر سایز بزرگ‌تری داشته باشند، حجم آنها نیز تا میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند و هرچه ابعاد و سایز تصاویر کمتر باشد، حجم کمتری را اشغال می‌کنند. بنابراین اگر در سایت خود می‌خواهید از تصاویر استفاده کنید، کافی است تصاویر نمایشی شما سایز کوچک‌تری باشند و برای نمایش تصاویر با سایز اصلی به آن تصویر لینک تصویر اصلی را ارائه کنید! گاهی در سایت‌های مختلف تصاویر بسیار بزرگ و باکیفیتی درج می‌شوند که شاید هیچ‌گاه نیازی به استفاده از آنها ندارید اما با درج آنها تنها به سرعت بارگذاری سایت خود لطمه وارد می‌کنید.با استفاده از این ۵ برنامه می‌توانید اطلاعات اگزیف عکس‌ها را حذف کنید و آن‌ها را آماده اشتراک‌گذاری  در سایت یا شبکه‌های اجتماعی کنید.

بهترین فرمت تصاویر برای نمایش در سایت

اگر کمی با فضای بصری آشنا باشید، قطعا تاکنون فرمت‌های زیادی را از تصاویر دیده‌اید! اگر در سایت خود از تصاویر استفاده می‌کنید، قطعا باید با بهترین فرمت آن آشنا باشید تا بتوانید یک نمایش صحیح در اختیار کاربران قرار دهید.

فرمت JPG بهترین فرمتی است که از آن می‌توان در سایت استفاده کرد و دو دلیل عمده برای این‌کار وجود دارد:

  1. اولین مسئله حجم تصاویر نمایشی در سایت است که باید در سایت خود از بهینه‌ترین و کم‌حجم‌ترین تصاویر ممکن است کنید! فرمت JPG بهینه‌ترین و کم‌حجم‌ترین تصاویر را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر بخواهید این فرمت را با سایر فرمت‌ها مقایسه کنید، گاهی تا چندین برابر کاهش حجم را متوجه خواهید شد.
  2. دومین مسئله ایجاد تغییرات در تصاویر مورد استفاده در سایت است! مسائل کپی‌رایت از مهم‌ترین مسائلی هستند که افراد فعال در زمینه تولید محتوا و مدیران سایت‌ها را ناامید می‌کند؛ حال اگر از یک فرمت مناسب استفاده کنید که در آن دست افراد متخلف بسته باشد، برای کسب‌وکار آنلاین و سایت شما بهتر است. فرمت JPG تا حد امکان جلوی ویرایش تصویر توسط کاربران را می‌گیرد و اگر بخواهند تصاویر شما را ویرایش کنند، باید ابتدا فرمت آن را تغییر دهند و سپس به کمک نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ در آن تغییراتی ایجاد کنند.

در مقاله بعدی به بررسی برخی دیگر از راه‌کارهای کاهش حجم تصاویر خواهیم پرداخت تا با استفاده از آن بتوانید سرعت سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

استفاده از تصاویر در محتوای سایت اهمیت بسیار زیادی دارند و تاثیرگذاری مقالات سایت را تا ۹۰درصد افزایش می‌دهند! استفاده از محتوای بصری نباید به گونه‌ای باشد که سبب کاهش سرعت بارگذاری سایت شوند؛ در این مقاله به بررسی برخی از مسائل پرداختیم که به شما در زمینه بهینه‌سازی تصاویر سایت کمک می‌کنند و در مقالات بعدی به بررسی ادامه این مسئله خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *