طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت یکی از مواردی است که شاید در گذشته اهمیت زیادی نداشت و طراحی سایت به معنای راه‌اندازی سایت بود. در گذشته استانداردهای وب بسیار کمتر از امروز بود که شاید رعایت نکردن همان تعداد اندک نیز به کسب‌وکار شما لطمه‌ای وارد نمی‌کرد. اما امروزه به گسترش دنیای مجازی و افزایش تعداد کاربران فضای اینترنت تمامی این استانداردها مهم شده‌اند که باید برای آنها ارزش ویژه‌ای قائل شد.

استانداردهای وب عموما همان استانداردهایی هستند که گوگل در فاکتورهای سئو قرار می‌دهد و در هنگام بهینه‌سازی سایت از نظر الگوریتم‌های گوگل باید به آنها اهمیت بدهید. اما گاهی استانداردهایی وجود دارند که شاید جزء قوانین گوگل نباشند اما رعایت آنها می‌تواند بازخورد مثبت کاربران سایت شما را افزایش دهد که در نهایت به صورت غیرمستقیم نیز بر روی سئوی سایت شما تاثیر خواهد گذاشت.

در این مقاله قصد داریم برخی از استانداردهای وب که ممکن است در سایت شما رعایت شده یا نشده باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و اهمیت هریک از آنها را بیان می‌کنیم.

در مقالات قبلی به بررسی اهمیت رعایت استانداردهای وب و همچنین هماهنگ بودن توسعه‌دهندگان وب با آن مطالبی را مطرح کرده‌ایم و شما نیز قطعا می‌دانید که پس از کاربران، موتور جستجو بیشترین اهمیت را برای بهبود وضعیت کسب‌وکار شما دارند. بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو نیازمند اهمیت دادن به استانداردهای وب که از نظر گوگل مهم‌هستند، است تا بتوانید در لینک‌های اول گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار بگیرید.

معمولا الگوریتم‌های گوگل از سایر موتورهای جستجو سخت‌تر و نیازمند تمرکز بیشتری است و اگر بتوانید استانداردهای موجود در قوانین گوگل را رعایت کنید به راحتی می‌توانید در سایر موتورهای جستجو نیز به لینک‌های اول دست پیدا کنید. اگرچه ممکن است رسیدن به نتایج اول در نتایج جستجو نیازمند زمان باشد تا بتوانید به اهداف خود که همان ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو است، دست پیدا کنید.

بارگذاری صفحات وب در زمان مناسب

اولین موردی که در زمینه استانداردهای وب به چشم می‌خورد، بحث زمان بارگذاری صفحات یک سایت است. زمان بارگذاری صفحات به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربران باید برای بارگذاری کامل محتویات یک صفحه منتظر بماند تا بتواند آن صفحه را بدون نقش مشاهده کنید. این مسئله را از دو جهت می‌توان بررسی کرد:

بررسی مسئله زمان بارگذاری از دیدگاه موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به زمان بارگذاری سایت اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و شاید دلیل آن راحتی کار برای کاربران است؛ زیرا موتورهای جستجو سعی می‌کنند تا سایت‌هایی با زمان بارگذاری کمتر را به کاربران نمایش دهند و رضایت آنها را نیز کسب کنند. به همین خاطر در رتبه‌بندی سایت‌های مختلف زمان لودینگ یک سایت اهمیت پیدا می‌کند و در لیست نتایج جستجو معمولا سایت‌هایی با سرعت لود بسیار مناسب نمایش داده می‌شوند.

بررسی مسئله زمان بارگذاری از دیدگاه کاربران سایت

اگر بخواهیم موتورهای جستجو را کنار بگذاریم و از دید کاربران سایت به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که کاربران دقیقا دیدگاهی مشابه دید موتورهای جستجو خواهند داشت. کاربران بیشتر سعی می‌کنند که وارد سایتی با سرعت بارگذاری بیشتر شوند تا اینکه بخواهند وارد سایتی با سرعت بارگذاری کمتر شوند و مدت زمان زیادی را جهت نمایش محتویات یک سایت صبر کنند. به همین خاطر اگر آنها وارد یک سایت با سرعت بارگذاری کمتر شوند، آن را بسته و از سایت دیگری جهت رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

پس اگر شما مدیر یک سایت هستید، ابتدا باید به بررسی محتویات ضروری یا غیرضروری سایت خود بپردازید تا بتوانید موارد اضافی را از سایت خود حذف کنید. پس از آن باید سعی کنید بخش‌های ضروری را در سایت خود بهینه‌سازی کنید.

امکان گشت‌وگذار راحت در تمامی بخش‌های سایت

در مقالات قبلی به بررسی دو مورد از موارد پر کاربرد در صنعت وب به نام‌های UI/UX پرداختیم که دقیقا مسئله UX آن برای کاربران اهمیت زیادی دارد. اگر کاربران بتوانند در سایت شما به بخش‌های مختلف به راحتی دسترسی پیدا کنند، قطعا این مسئله یک مزیت بسیار عالی برای سایت شما محسوب می‌شود؛ به طور مثال اگر کاربران به دنبال بخش ورود به سایت شما بگردند اما نتوانند آن را به راحتی پیدا کنند، حس بدی نسبت به سایت پیدا می‌کنند و اگر این مسئله برعکس باشد، کاربران حس خوبی به سایت پیدا خواهند کرد. در اینصورت اگر آنها بعدها دوباره بخواهند به مطالب سایت شما دسترسی پیدا کنند، سایت شما را به رقبای شما ترجیح می‌دهند و از آن بازدید می‌کنند.

البته نباید از اهمیت UI نیز در این مسئله کاست؛ UI یک سایت یا همان ظاهر بصری سایت که کاربران آن را مشاهده می‌کنند بسیار مهم است! به طور مثال اگر شما اقدام به تهیه یک کالای فیزیکی کنید که شکل و شمایل زیبایی دارد قطعا حس بهتری نسبت به کالایی که ظاهر ساده‌ و گاها نامناسب دارد پیدا خواهید کرد. به همین خاطر ظاهر سایت شما دقیقا می‌تواند بر روی کاربران اثر مثبت یا منفی بگذارد که اگر بخواهیم اثر منفی آن را نادیده بگیرید، ممکن است کاربران خود را از دست بدهید. بنابراین در قدم اول سعی کنید یک ظاهر مناسب برای سایت خود طراحی کنید و سپس به بررسی تجربه کاربری یا همان UX بپردازید.

در این مقاله برخی از مسائل مربوط به استانداردهای وب از دیدگاه کاربران سایت را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم از آن استفاده کنید. در مقالات بعدی نیز سعی می‌کنیم نکات و تنظیمات طراحی وب از دید کاربران را کامل‌تر و مفصل‌تر بیان کنیم تا بتوانید سایت خود را به یک سایت استاندارد از نگاه کاربران تبدیل کنید.

نتیجه‌گیری: تبدیل کاربران سایت به مشتری یا کاربران پایدار نیازمند رعایت برخی قوانین است که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

11 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *