همه ما تجربه ورود به سایت یوتیوب برای وقت گذرانی در حد چند دقیقه و ترک این پلتفرم پس از دو یا سه ساعت را داریم. حتماً می‌دانید که برخی از ویدیوهای یوتیوب به معنای واقعی عالی هستند. کانال‌های طنز و کمدی یکی از برترین نمونه‌ها در یوتیوب به حساب می‌آیند. با این حساب داشتن نزدیک به ۳میلیون فالوور برای چنین کانالی آمار چندان بدی نخواهد بود. نکته جالب درخصوص این کانال رشد سریع اش به دلیل حضور یوتیوبرهای حرفه‌ای است. به این ترتیب آنها ۳ میلیون فالوور خود را در مدت زمانی بسیار کوتاه تر از سایر کانال ها به دست آورده اند.

اگر محتوای ویدیوی شما جذاب و مناسب باشد، قطعاً ویدیوی شما مدت زمان بیشتری توسط کاربران دیده می‌شود اما اگر محتوای خوبی نداشته باشد، کاربران تنها چند ثانیه از آن را می‌بینند و در نهایت ممکن است رتبه فعلی خود در بخش جستجوی یوتیوب را هم از دست بدهید.

از طرف دیگر هر چقدر تعداد نظرات ویدیوی شما بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران تعامل بیشتری با ویدیوی شما داشته‌اند و یوتیوب به کیفیت ویدیوی شما پی می‌برند! و سبب می‌شود تا رتبه ویدیوی شما در میان نتایج جستجو بهبود پیدا کند. به صورت کلی هر چیزی که سبب افزایش جذابیت ویدیوی شما شود، به افزایش رتبه شما کمک می‌کند! مثلاً اگر عنوان و تصویر کوچک شما سفارشی و جذاب باشد، تعداد زیادی از کاربران با آن تعامل برقرار می‌کنند و یوتیوب ارزش بیشتری برای ویدیوهای کانال شما قائل می‌شود.

بنابراین باید بدانید که الگوریتم یوتیوب بسیار گسترده است و تنها روی کلمات کلیدی تمرکز نمی‌کند! موارد زیادی وجود دارند که اگر آن‌ها را رعایت کنید و در برخی از آن‌ها قوی‌تر عمل کنید، یوتیوب ضعف شما در فاکتورهای دیگر الگوریتم‌های خود را نادیده می‌گیرد و به شما کمک می‌کند. بسیاری از رقیبان شما تنها در یک یا دو فاکتور قدرت زیادی دارند اما به بقیه فاکتورها اهمیت نمی‌دهند؛ شما باید فاکتورهایی که رقیبان شما رعایت نمی‌کنند را پیدا کنید و به افزایش بازدید و رتبه کانال خود کمک کنید.

اگرچه بسیاری از کاربران ایرانی از شبکه‌های داخلی نظیر آپارات استفاده می‌کنند، اما لذت کسب‌ درآمد ارزی از آپلود ویدیو برخی از کسب‌وکارهای داخلی را به سمت یوتیوب کشانده است. البته بسیاری از فعالان کسب‌وکار اینترنتی، کسب‌وکار جهانی دارند و مخاطب آن‌ها علاوه بر کاربران ایران، کاربران سایر کشورها هم هستند! بنابراین یوتیوب با توجه به این‌که تعداد مخاطبان جهانی در آن بسیار بیشتر از آپارات یا سایر شبکه‌های اشتراک ویدیو هستند، بستر بهتری برای بازاریابی کسب‌وکار اینترنتی است.

افزایش بازدید یوتیوب با بهینه‌سازی کانال یوتیوب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد، بازدید ویدیوهای یوتیوب است! بسیاری از افراد در یوتیوب کانال دارند اما ویدیوهای آن‌ها بازدید خوبی ندارد؛ چنین افرادی با وجود تولید محتوای باکیفیت، از ادامه کار نا امید می‌شوند. اما راه‌کار چیست؟ بهینه‌سازی کانال برای افزایش بازدید یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید بازدید ویدیوهای خود را تا چند برابر افزایش دهید. با بهینه‌سازی کانال یوتیوب خود می‌توانید ویدیوهای خود را در بخش ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب و در صدر نتایج جستجوی کاربران ببینید! تنها کافی است مراحل زیر را طی کنید تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد چند برابر شدن بازدید کانال خود باشید:

صفحه پروفایل جذاب و حرفه‌ای طراحی کنید!

اولین چیزی که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند، صفحه پروفایلتان است! صفحه پروفایل از نام، تصویر پروفایل، کاور و… تشکیل شده است. صفحه اصلی پروفایل شما باید آن‌قدر جذاب باشد که توجه کاربران در نگاه اول به آن جلب شود؛ اگر می‌خواهید یک کانال موفق در یوتیوب داشته باشید، در قدم اول برای طراحی حرفه‌ای صفحه پروفایل خود وقت زیادی بگذارید! این کار به شما در افزایش بازدید یوتیوب و ویدیوهای شما کمک بسیار زیادی می‌کند و باعث افزایش درآمد حاصل از تعداد بازدید و فروش محصولات کسب‌وکارتان می‌شود. یوتیوب در گذشته مشکلات زیادی در رتبه‌بندی ویدیوها داشت اما در حال حاضر الگوریتم یوتیوب بسیار هوشمند و قوی عمل می‌کند! با استفاده از الگوریتم‌های یوتیوب و شناسایی فاکتورهای آن به راحتی می‌توانید رتبه ویدیوهای خود را در میان نتایج جستجو افزایش دهید و به افزایش بازدید یوتیوب خود کمک کنید. کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که به بهینه‌سازی عنوان ویدیو در یوتیوب کمک زیادی می‌کنند و می‌توانند به افزایش مخاطبان شما کمک کنند. ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید به بهینه‌سازی عنوان ویدیو در یوتیوب کمک کنید.

یک تصویر پروفایل جذاب طراحی کنید!

تصویر پروفایل همان چیزی است که در هر صفحه‌ای که فعالیت کرده باشید، وجود دارد! مثلاً اگر در صفحه یک ویدیو کامنت گذاشته باشید یا ویدیویی آپلود کرده باشید، کاربران تصویر پروفایل شما را به همراه نامتان می‌بینند! بنابراین یک ابزار تبلیغات بسیار عالی برای کسب‌وکار خود در اختیار دارید. تنها کافی است یک تصویر پروفایل جذاب طراحی کنید و آن را روی کانال یوتیوب خود قرار دهید؛ از این با فعالیت در بخش‌های مختلف یوتیوب مانند آپلود ویدیو، گذاشتن کامنت، دنبال کردن کانال‌ها یا افراد و… پروفایل کسب‌وکارتان که را می‌بینند!

یک تصویر جذاب، ساده و قابل تشخیص برای پروفایل یوتیوب خود در نظر بگیرید؛ باتوجه به اینکه سایز تصویر پروفایل کوچک است، شاید استفاده از تصویر شخصی بهتر باشد! زیرا مغز انسان چهره افراد را بهتر از لوگوی کسب‌وکارها به خاطر می‌سپارد. مثلاً می‌توانید تصویر مدیر کسب‌وکار یا فردی که کانال یوتیوب را بروزرسانی می‌کند، به عنوان تصویر پروفایل انتخاب کنید.

چگونه تصویر پروفایل کانال یوتیوب را تغییر دهیم؟

برای تغییر پروفایل یوتیوب کافی است وارد صفحه کانال خود شوید، سپس بر روی تصویر پروفایل کلیک کنید و وارد بخش My Channel شوید.

در مرحله بعد وارد بخش Customize Channel شده و بر روی آیکن ویرایش کلیک کنید.

اکنون می‌توانید تصویر پروفایل و کاور خود را انتخاب کنید و آن را در دسترس کاربران خود قرار دهید. توجه داشته باشید که پس از آپلود یک کاور، موبایل و تبلت خود چک کنید تا نمایش آن درست باشد.

یک تریلر به کانال ویدیویی خود اضافه کنید!

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب یوتیوب، قابلیت آپلود یک ویدیو به عنوان تریلر کانال است! کاربرانی که وارد صفحه یک کانال می‌شوند، با استفاده از تریلر می‌توانند متوجه موضوع کانال شما شوند؛ در واقع این تریلر توضیح کوتاهی (یک یا دو دقیقه) در مورد کانال و فعالیت آن است. برای آپلود تریلر کافی است مانند بخش قبلی، وارد صفحه کانال خود شوید، سپس بر روی پروفایل خود کلیک کنید و وارد Customize Channel شوید! اکنون باید وارد بخش For New Visitors tab شوید و از طریق Channel Trailer، تریلر موردنظر خود را آپلود کنید.

اگر قبلاً یک تریلر آپلود کرده باشید، کافی است موس خود را روی آن تریلر برده و روی آیکن ویرایش کلیک کنید! اکنون می‌توانید تریلر جدید انتخاب یا آپلود کنید.

ایجاد پلی‌لیست در کانال یوتیوب

جالب است بدانید به عنوان یک کانال یوتیوب، می‌توانید در صفحه اصلی کانال خود برخی از بهترین ویدیوهای خود را به کاربران جدید نمایش دهید! این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید نظر کاربران جدید را برای دنبال کردن خود جلب کنید. با استفاده از پلی‌لیست‌ها می‌توانید ویدیوهای با ارزش خود را که در میان صدها ویدیوی دیگر گم شده‌اند، در دسترس کاربران قرار دهید. برای ایجاد پلی‌لیست کافی است وارد بخش Playlists شوید و بر روی New Playlists کلیک کنید، یک نام برای پلی‌لیست خود انتخاب کنید و ویدیوهای موردنظرتان را در آن قرار دهید. ویدیوهای خود را می‌توانید از ۳ روش (جستجوی ویدئو، آدرس ویدیو و ویدیوهای کانال خود) به پلی‌لیست اضافه کنید. برای افزایش بازدید یوتیوب باید ویدیوهایی که بازدید خوبی داشته‌اند را در پلی‌لیست اد کنید! در واقع این ویدیوها به دلایل مختلفی بیشتر موردپسند کاربران بوده‌اند و با نمایش آن‌ها به کاربران جدید، به راحتی می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید.

در این مقاله به بررسی برخی از نکات مهم و تاثیرگذار در بهینه‌سازی عنوان ویدئوهای یوتیوب پرداختیم که در مقاله بعدی هم به بررسی ادامه این نکات خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *