استفاده از یوتیوب به کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند تعامل خوبی با کاربران داشته باشند؛ ویدیو مارکتینگ یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که با استفاده از آن می‌توانید تصویر خوبی از برند خود در ذهن کاربران ایجاد کنید. مهم‌ترین ابزاری که یوتیوب در اختیار کاربران قرار می‌دهد، کانال یوتیوب است که با استفاده از آن می‌توانید ویدیوهای خود را به صورت کاملاً سازماندهی‌شده آپلود کنید و در اختیار کاربران قرار دهید. استراتژی تولید ویدیو در یوتیوب کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید به افزایش رتبه کانال خود کمک کنید! در ادامه لیست برخی از کارهایی که در آموزش یوتیوب و ویدیو مارکتینگ اهمیت دارد را برایتان توضیح می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از این شبکه ویدیو و مقاله آموزش یوتیوب، فروش کسب‌وکارتان را تا حد زیادی افزایش دهید.

بهینه‌سازی یوتیوب برای افزایش فروش کسب‌وکار اینترنتی

اولین قدم از آموزش یوتیوب را به آموزش بهینه‌سازی کانال یوتیوب می‌پردازیم! بهینه‌سازی کانال یوتیوب یعنی بتوانید کانال خود را در بخش جستجو به رتبه‌های بالاتر بیاورید و بازدید بیشتری بگیرید؛ هر چقدر بازدید شما بیشتر باشد، مخاطبان کسب‌وکارتان بیشتر می‌شود و با افزایش مخاطبان می‌توانید به افزایش مشتریان کسب‌وکار خود بپردازید! طبیعتاً هر چقدر مشتریان شما بیشتر باشد، درآمد کسب‌وکارتان هم بیشتر می‌شود. بهینه‌سازی کانال یوتیوب چند مرحله دارید که در این بخش به بررسی تمام آن‌ها می‌پردازیم:

الف) طراحی صفحات جذاب برای کاربران

هنگامی که کاربران ویدیوهای شما را می‌بینند و از آن لذت می‌برند، قطعاً وارد صفحه کانال شما می‌شوند! اگر کاربران وارد صفحه کانال شما شوند، پتانسیل بسیار بالایی برای اشتراک در کانال دارند و می‌توانند به مخاطبان اصلی شما تبدیل شوند! اما شرط اصلی برای آن که به مخاطبان شما تبدیل شوند، این است که بتوانید نظر آن‌ها را نسبت به صفحه خود جلب کنید. بنابراین لازم است تا وقت زیادی بر روی طراحی صفحه کانال خود بگذارید؛ نمی‌دانید باید چه کارهایی انجام دهید؟ اشکالی ندارد، در این بخش به بررسی مهم‌ترین مواردی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک صفحه جذاب داشته باشید، می‌پردازیم:

  • یک تصویر جذاب برای پروفایل خود انتخاب کنید؛ اگر کانال شما شخصی است، می‌توانید از تصویر خودتان استفاده کنید. این تصویر باید کاملاً قابل شناسایی باشد! مثلاً اگر لوگوی برند خود را قرار می‌دهد، باید توجه داشته باشید که این لوگو خوانا و قابل تشخیص باشد.
  • یک تصویر بزرگ و جذاب برای هدر پروفایل خود آپلود کنید؛ اگر وارد صفحه مربوط به کانال خود شوید، اولین چیزی که در بالای کانال می‌بینید محل تصویر هدر است! در واقع این تصویر اولین چیزی است که نظر کاربران را جلب می‌کند. تصویری مطابق با کسب‌وکار خود یا متناسب با فعالیت کسب‌وکارتان به این بخش اضافه کنید تا بتوانید نظر کاربران را جلب کنید.
  • یک تریلر به کانال خود اضافه کنید؛ یوتیوب این فرصت را در اختیار شما قرار داده است که یک تریلر به کانال خود اضافه کنید و کانال خود را به کاربران معرفی کنید. در واقع هدف این قابلیت این است که در یک ویدیوی ۱ یا ۲ دقیقه‌ای به کاربران بگویید که کانال شما در چه زمینه‌ای است و چه کمکی به آن‌ها می‌کند! سعی کنید این ویدئو را جذاب و مفید تولید کنید تا شانس زیادی برای جذب کاربران داشته باشید.
  • پلی‌لیست ایجاد کنید؛ یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب و کاربردی در یوتیوب، قابلیت ایجاد پلی‌لیست است! با استفاده از پلی‌لیست شما می‌توانید ویدیوهای مرتبط با هم را در قالب پلی‌لیست به کاربران نمایش دهید. پلی‌لیستی از جذاب‌ترین و مفید‌ترین ویدیوهای خود را ایجاد کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید.
  • استفاده از ویدیو مارکتینگ برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی

کانال‌های ویژه را اضافه کنید؛ یکی دیگر از قابلیت‌های یوتیوب، قابلیت اضافه کردن کانال‌های ویژه در صفحه کانال شما است؛ نگران نباشید! کانال‌های موردعلاقه خود را اضافه کنید تا علاوه بر اینکه کاربران از آن استفاده می‌کنند، بتوانید شانس حضور در رتبه‌های اول نتایج جستجو داشته باشید. دلیل آن هم این است که اضافه کردن کانال‌های ویژه از فاکتورهای مهم الگوریتم یوتیوب است و در رتبه‌بندی ویدیوهای شما تاثیر زیادی دارد.

  • ایجاد صفحه درباره ما؛ کاربران علاقه زیادی به شناخت شما دارند و می‌خواهند بدانند که واقعاً کی هستید! یوتیوب به شما امکان ایجاد صفحه درباره ما را می‌دهد و می‌توانید خود را در قالب متن به کاربران معرفی کنید. چند جمله اول، همان جملاتی هستند که برای کاربران اهمیت زیادی دارند و آن را می‌خوانند! بنابراین سعی کنید چند خط اول را کاملاً جذاب بنویسید و حتی با کاربران شوخی کنید تا صفحه درباره ما را تا پایان آن بخوانند.

حتماً تاکنون کانال‌هایی را در ویدئو دیده‌اید که بازدیدهای چندین میلیونی دارند و اگر یک کانال یوتیوب دارید، حتماً تعداد بازدید مقایسه کرده‌اید! شاید به دنبال راه‌کارهایی رفته‌اید تا به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب خود کمک کنید اما بسیاری از راه‌کارها عملی نیستند. البته گاهی هم شنیده می‌شود کانال‌هایی با چندین میلیون بازدید، کانال‌هایی با زبان انگلیسی هستند اما اگر در میان کانال‌های فارسی هم بگردید، ویدیوهای با بازدیدهای چند میلیونی کم نیستند! با شنیدن این موارد باید بدانید که کانال شما هم پتانسیل رسیدن به بازدیدهای چند میلیونی دارد اما راه‌کار آن را نمی‌دانید؛ در این مقاله قصد داریم به بررسی ۵ راه‌کار ساده و البته کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید به افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب خود کمک کنید.

ب) بررسی کاربران هدف برای اشتراک‌گذاری ویدیوها

کانال یوتیوب شما از چه کاربرانی تشکیل شده‌اند؟ مثلاً اگر یک صفحه در رابطه با عکاسی داشته باشید، مخاطبان هدف افرادی هستند عکاس هستند یا علاقۀ زیادی به عکاسی دارند. به کاربران هر هدف، مخاطب هدف گفته می‌شود که هرچقدر مخاطبان هدف موضوع فعالیت شما، در کانال بیشتر باشند، تعداد بازدید ویدیوهای یوتیوب شما افزایش پیدا می‌کند. در واقع با جمع‌آوری مخاطبان هدف می‌توانید به افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب و ویدیوی خود کمک کنید. اگر مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده‌اید، اکنون زمان تولید ویدیو برای کاربران هدف است! به دنبال ویدیوهایی باشید که بتواند نیاز، مشکلات و سوالات کاربران را پاسخ‌گو باشد. مثلاً اگر در کانال عکاسی خود در رابطه با تکنیک‌های عکاسی ویدیو منتشر کنید، تعداد بازدیدهای ویدئو افزایش پیدا می‌کنند اما اگر در این صفحه یک ویدئو در رابطه با موبایل‌های پرچم‌دار منتشر کنید، تعداد بازدیدهای ویدئو به شدت کاهش پیدا می‌کند. مخاطبان هدف کاملاً با موضوع کانال مرتبط هستند؛ مثلاً در کانالی با موضوع مد و لباس، مخاطبان هدف افرادی هستند که به صنعت مد و لباس علاقۀ دارند.

برای داشتن یک کانال موفق و افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب باید درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید؛ یکی از راه‌های افزایش مخاطبان، پیدا کردن کلمات کلیدی پرجستجو است. با بکارگیری کلمات کلیدی در بخش عنوان، توضیحات و برچسب‌های ویدیوی خود می‌توانید تعداد مخاطبان هدف خود را افزایش دهید.

تولید ویدیوهای مرتبط با موضوع کانال

انتخاب موضوع ویدیو اولین قدم برای اشتراک‌گذاری است اما مسئله به انتخاب یک موضوع جذاب ختم نمی‌شود! ویدیویی که در یوتیوب منتشر می‌کنید باید ارتباط کاملی با عنوان انتخاب‌شده داشته باشد تا کاربری که با دیدن عنوان تشویق به دیدن ویدئو می‌شود، با دیدن ویدئو به هدف خود رسیده باشد. برای افزایش بازدید ویدیو در یوتیوب باید یک عنوان متناسب با محتوای ویدیو انتخاب کنید و محتوایی جذاب در اختیار کاربران قرار دهید.

کاربران کانال یوتیوب شما انتظار دارند ویدیوهای منحصربه‌فرد و باکیفیت ببینند؛ انتشار ویدیوها بدون تدوین نمی‌توانند نیاز و انتظار کاربران را برطرف کند. بنابراین اگر می‌خواهید یک ویدیوی باکیفیت برای کاربران منتشر کنید، با استفاده از نرم‌افزارهای تدوین ویدیو باید آن را تنظیم کنید! شاید استفاده از یک دوربین باکیفیت و حرفه‌ای بهتر از دوربین موبایل‌ها باشد اما در نهایت محتوای یک ویدئو برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر روی مارکتینگ کسب‌وکارتان دارد و نباید از آن غافل شوید. ویدیو مارکتینگ با استفاده از یوتیوب به شما کمک می‌کند تا بتوانید ویدیوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان هدف کسب‌وکارتان نمایش دهید. در یوتیوب می‌توانید به صورت رایگان ویدئوهای خود را به کاربران نمایش دهید یا برای افزایش مخاطبان ویدیوهای خود، از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید. تمام این موارد بستگی به بودجه کسب‌وکارتان برای بخش ویدیو مارکتینگ دارد. در این مقاله به بررسی برخی موارد از ویدئو مارکتینگ حرفه‌ای به کمک یوتیوب پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *