همگی کاربران تلفن‌های هوشمند به یقین بدون هیچ بحثی می‌توانند در مورد یک چیز به توافق برسند، آنهم اینکه دستگاه‌های مذکور بی‌شک به باتری‌های بهتری نیاز دارند. البته این روزها در زمینه‌ی یاد شده پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، اما هنوز هم زیاد پیش می‌آید که در میانه‌ی روز موبایل خود را به شارژ بزنیم.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که دائماً با چنین چالشی مواجه می‌شوند بد نیست به سراغ استفاده از  اپلیکیشن‌ها و راهکارهای جانبی برای مدیریت بهتر باتری بروید. گفتنی است «Naptime» یکی از بهترین اپ‌ها برای افزایش کارایی باتری دستگاه‌های اندرویدی به حساب می‌آید و مهم تر از آن اینکه اپ مورد اشاره تا چندی پیش فقط روی دستگاه‌های روت شده قابل استفاده بود اما اکنون می‌توان روی دیوایس‌هایی که روت نیستند هم از آن بهره گرفت.

Naptime از این آدرس قابل دانلود است و بی‌شک پس از استفاده‌ از آن خواهید دید که اسمارت فون‌تان چند ساعتی دیرتر به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهد کرد.

تفاوت میان «Doze» و «نَپ تایم»

چنانچه یادتان باشد گوگل در اندروید مارشملو ویژگی جدیدی را برای مصرف بهینه باتری معرفی کرد و سپس تلاش نمود این ویژگی را در نوقا و اوریو نیز بهبود بخشود. قابلیتی که از آن سخن گفتیم «Doze» نام دارد و کوشش می‌کند هر زمان که دستگاه بدون استفاده باقی ماند مصرف باتریش را به حداقل مقدار ممکن برساند.

می‌توان گفت در پس Doze ایده‌ای هوشمندانه وجود دارد ولی محدودیت‌هایش سبب شده‌اند آنطور که باید و شاید عمل نکند. از جمله‌ی این محدودیت‌ها باید به این نکته اشاره کرد که عملاً روشی برای تنظیم نحوه‌ی عملکرد آن وجود ندارد و تنها در شرایط خاصی فعال شده و وظایفش را انجام می‌دهد.

 

 

احتمالاً با خود فکر می‌کنید تلفن ‌هوشندتان وقتی در جیب شما قرار دارد و صفحه نمایشش هم خاموش است کار چندانی انجام نمی‌دهد و از همین رو باتریش هم آنچنان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما باید بگوییم اشتباه می‌کنید، حتی در این حالت هم سنسورهای دستگاه به تشخیص حرکت‌های آن می‌پردازند و همین امر سبب می‌شود ویژگی Doze فعال نگردد. در واقع باید خاطر نشان سازیم Doze تنها زمانی شروع به کار می‌کند که موبایل خود را حداقل نیم ساعت روی سطحی صاف و بدون حرکت قرار دهید و به آن دست هم نزنید.

«Super Doze»

دقیقاً همینجاست که Naptime به کار می‌آید؛ اپلیکیشنی که توسط یکی از معروف‌ترین توسعه دهندگان کرنل‌های سفارشی اندروید، توسعه یافته است. نَپ تایم که از آن با عنوان «Super Doze» نیز یاد می‌شود، دقیقاً کوشش داشته مشکلات و کمبودهای Doze را برطرف کند و به شکلی جدی‌تر مصرف باتری را بهینه سازد.

اپی که به آن اشاره کردیم به صورت پیش‌فرض ۵ ثانیه پس از خاموش شدن صفحه نمایش توسط شما، ویژگی Doze را فعال می‌کند و البته تنظیمات گسترده‌ای را نیز راجع به آن در اختیارتان می‌گذارد. برای مثال، با تنظیمات مذکور قادر خواهید بود معین کنید کدام اپلیکیشن‌ها در هر شرایطی مجاز هستند در پس زمینه اجرا شده و کار خود را ادامه دهند.

 

 

همانطور که در ابتدای مطلب هم ذکر کردیم، تا همین اواخر Naptime تنها برای تلفن‌های اندرویدی روت شده قابل استفاده بود، اما اکنون با انجام قدری تنظیمات اضافی می‌توانید از آن روی اسمارت‌فون‌های روت نشده نیز بهره بگیرید.

راه اندازی نَپ تایم روی تلفن‌های هوشمند اندرویدی روت نشده

راه اندازی نَپ تایم روی موبایل‌های روت نشده، مستلزم آن است که تنظیماتی را توسط «ADB» بر اندرویدِ دستگاه اعمال کنیم. ADB بخشی از کیت توسعه‌ی –یا همان «SDK»- اندروید است و اجازه می‌دهد به بخش‌هایی از فایل سیستم این پلتفرم دسترسی پیدا کنید، که به صورت معمول نمی‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

برای شروع لازم است ابزارهای SDK را از این آدرس دانلود کنید. توصیه می‌نماییم پیش از دانلود حواستان باشد که نسخه‌ی مناسب سیستم عامل خود را دریافت ‌کنید.

 

 

حال در تلفن هوشمندتان به سراغ بخش تنظیمات رفته، گزینه‌ی About phone را در این بخش باز کنید و سپس هفت بار پشت هم Build Number را لمس نمایید تا Developer Options روی آن فعال گردد. مجدداً به بخش تنظیمات بازگشته، اینبار گزینه‌های Developer Options و Enable USB debugging را لمس کرده و در کادری که باز می‌شود دکمه‌ی OK‌ را بزنید.

در گام بعدی موبایل خود را از طریق کابل USB‌ به کامپیوتر متصل کرده و سپس مراحل زیر را بر حسب سیستم‌ عامل‌تان دنبال کنید.

 ویندوز

۱. SDK Platform-Tools را که به صورت یک فایلِ زیپ شده دانلود گشته است، آنزیپ –یا از حالت فشرده خارج- کنید.

۲. در فولدری که فایل‌ها را در آن از حالت فشرده خارج کرده‌اید با پائین نگه داشتن دکمه‌ی شیفت کلیک راست کرده و یکی از دو گزینه‌ی «Open Command window here» یا «Open PowerShell here» را انتخاب کنید.

۳. در پنجره‌ی خط دستوری که باز می‌شود، دستور ذکر شده در پائین را وارد یا کپی پیست کرده و سپس دکمه‌ی Enter را بزنید.

adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.DUMP

۴. بعد هم دستوری که در زیر آمده است را وارد کرده، مجدداً Enter را فشار دهید.

adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.WRITE_SECURE_SETTINGS

اکنون می‌توانید تلفن هوشمندتان را از کامپیوتر جدا کرده و نَپ تایم را روی آن اجرا کنید.

 مک و لینوکس

۱.  SDK Platform-Toolsرا که به صورت یک فولدر زیپ شده دانلود گشته است، آنزیپ –یا از حالت فشرده خارج- کنید.

۲. اپلیکیشن ترمینال را روی کامپیوتر خود اجرا کرده و در پنجره‌ی آن عبارت cd[space] را وارد کنید. بعد از وارد کردن این عبارت فولدری که فایل‌ها را در گام اول در آن از حالت فشرده خارج ساختید را با ماوس کشیده و در پنجره‌ی ترمینال رها کنید. به این ترتیب به جای عبارت «Space» در دستوری که وارد نمودید آدرس فولدر مذکور جایگزین می‌شود و حال می‌بایست دکمه‌ی Enter‌ را بزنید.

۳. دستوری که در زیر آمده است را وارد کنید و دکمه‌ی Enter را فشار دهید.

./adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.DUMP

۴. بعد از آنهم این دستور را وارد کرده و باز دکمه‌ی Enter را بفشارید.

./adb -d shell pm grant com.franco.doze android.permission.WRITE_SECURE_SETTINGS

۵. اکنون می‌توانید تلفن همراه خود را از کامپیوتر جدا کرده و نَپ تایم را روی آن اجرا کنید.

اجرای نپ تایم روی دستگاه‌های اندرویدی روت شده

اگر موبایل اندرویدی شما روت شده است فعال کردن نپ‌ تایم روی آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود. برای این منظور لازم است اپ را روی دستگاه‌تان اجرا کرده و به آن اجازه‌ی سطح دسترسی روت بدهید. نپ تایم بسیار راحت و بدون مشکل با اندروید مارشملو و نسخه‌های بعد از آن کار می‌کند و حتی با روش روت Magisk‌ هم سازگاری دارد.

تنظیم نپ تایم برای بهینه شدن مصرف باتری

رابط کاربری نپ تایم به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. در بخش بالایی آن می‌توانیم تنظیمات ساده و اولیه را ببینیم و اگر اندکی پائین‌تر بیاییم تنظیماتی بسیار پیشرفته در اختیارمان قرار خواهد گرفت. البته تنظیمات پیشرفته به صورت پیش‌فرض مخفی هستند و در اکثر مواقع هم نیازی به آنها نخواهید داشت.

 

 

اگر در بین تنظیمات گزینه‌ی Aggressive Doze را فعال کنید، ویژگی Doze، ۵ ثانیه پس از اینکه صفحه نمایش موبایل خود را خاموش نمایید به کار می‌افتد. در زیر این گزینه هم سه مورد دیگر به چشم می‌خورند که همگی‌شان به صورت پیش‌فرض غیر فعال هستند. این موارد عبارتند از:

  • Re-apply Doze after wakeups: اگر به هر دلیلی یکی از اپلیکیشن‌ها در پس زمینه شروع به کار کرده و Doze را غیر فعال کند، این ویژگی تا استفاده‌ی بعدی کاربر از دستگاه فعال نخواهد شد. روشن نمودن این گزینه مانع از چنین وضعیتی می‌شود.
  • Disable motion detections during Doze: با فعال کردن این گزینه سنسورهای دستگاه در زمانی که صفحه نمایش آن خاموش است غیر فعال می‌شوند. بدیهی است در چنین وضعیتی برخی از قابلیت‌ها مانند گام شمار، یا روشن شدن دیوایس هنگامی که آن را بر می‌دارید کار نخواهند کرد.
  • Disable aggressive Doze when charging: معین می‌کند وقتی دستگاه را به شارژ زده‌اید نپ تایم به کار خودش ادامه بدهد یا خیر.

دو گزینه‌ی دیگر هم وجود دارند که حائز اهمیت هستند.

 

 

App whitelist for sensor usage during Doze: با این گزینه می‌توانید فقط و فقط به یک اپلیکیشن اجازه دهید حتی در هنگامی که ویژگی Doze فعال است از سنسورهای دستگاه استفاده کرده و از آنها اطلاعات مورد نیازش را دریافت کند.

Battery optimization: با انتخاب این گزینه به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شوید و می‌توانید در آن اپ‌هایی را مشاهده کنید که ویژگی Doze‌ آنها را نادیده گرفته و اجازه می‌دهد در پس‌زمینه اجرا شوند. چنین حالتی برای برخی از اپ‌ها، مثل اپلیکیشن‌های پخش موسیقی بسیار کاربردی است. اگر می‌خواهید اپ جدیدی را به فهرست یاد شده بیافزایید، گزینه‌ی Not optimized را لمس کرده All apps را انتخاب کنید و سپس اپلیکیشنی که مدنظر دارید را برگزینید و در نهایت دکمه‌ی Done‌ را بزنید.

منبع: MUO

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *