ویندوز می‌تواند یک کامپیوتر شخصی را بدل به یک هات‌اسپات وای-فای‌ کرده و ارتباط باسیم یا بی‌سیم آن با اینترنت را با سایر دستگاه‌ها به اشتراک بگذارد. اما اینکه چطور اینکار را انجام و تنظیمات لازم به این منظور را صورت دهید، بستگی به نسخه‌ی ویندوزی دارد که روی کامپیوتر هدف از آن استفاده می‌کنید.

به اشتراک‌گذاری یک کانکشن اینترنت بی‌سیم یا با سیم در ویندوز ۱۰

اگر از ویندوز ۱۰ با به‌روزرسانی سالیانه (Anniversary Update) استفاده می‌کنید باید بگوئیم که شانس با شما یار است. سیستم عامل یاد شده پس از این آپدیت به یک کلید مجهز گشته که تنها با روشن و خاموش کردن آن می‌توانید کامپیوتر خود را بدل به یک هات‌اسپات وای-فای کنید. ضمناً اهمیتی ندارد که ارتباط این کامپیوتر با اینترنت به صورت بی‌سیم یا با سیم است و در هر دو حالت روال کار یکسان خواهد بود.
برای شروع در گام نخست لازم است کلید‌های Windows+I را روی کیبرد فشار دهید تا صفحه‌ی تنظیمات ویندوز در مقابل‌تان گشوده شود. در این صفحه روی گزینه‌ی «Network & Internet» کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی از ستون سمت چپ گزینه‌ی «Mobile hotspot» را انتخاب کنید.

حال باید سوئیچ «Share my internet connection with other devices» -یا «به اشتراک گذاری ارتباط اینترنت من با سایر ابزارها»- را فعال کنید. اگر می‌خواهید نام شبکه‌ی بی‌سیمی که در حال ایجاد آن هستید و پسوردش چیزی غیر از عبارت‌های پیش‌فرض باشند، باید در همین صفحه روی دکمه‌ی Edit کلیک کنید.

در صفحه‌ی «ویرایش اطلاعات شبکه» (Edit network info) در قسمت Network name نام شبکه‌ای که در حال ایجاد آن هستید و سپس در قسمت پسورد کلمه‌ی عبور آن را وارد کنید و بعد دکمه‌ی Save را کلیک نمایید.

آنچه در بالا آمده تمام کاری است که باید در ویندوز ۱۰ انجام دهید تا یک ارتباط اینترنتی را به وسیله دیوایسی تحت این سیستم‌عامل با سایر ابزارهای خود به صورت بی‌سیم به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری یک کانکشن اینترنتی با سیم در ویندوز ۷

به اشتراک‌گذاری یک کانکشن اینترنتی با‌ سیم به صورت وایرلس با سایر ابزارها، از طریق ویژگی در ویندوز ۷ با عنوان شبکه ad-hoc امکان‌پذیر می‌شود. یک شبکه‌ی ad-hoc در اصل یک ارتباط مستقیم و بسیار ساده بین دیوایس‌ها محسوب می‌گردد. برای استفاده از راهکار مذکور باید در وهله اول اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شخصی‌تان از طریق سیم و به شکلی صحیح به اینترنت وصل است و در ضمن از ارتباط به شیوه‌ی وای-فای نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.
دقت داشته باشید که وقتی یک شبکه‌ی ad-hoc را از طریق وای-فای کامپیوتر شخصی‌تان راه اندازی می‌کنید، تمامی کانکشن‌هایی که متکی به درگاه وایرلس این کامپیوتر هستند غیرفعال می‌شوند. به همین علت است که برای به اشتراک‌گذاری ارتباط اینترنتی خود باید حتماً از روش‌هایی مبتنی بر سیم و درگاه اِترنت استفاده کنید.
برای ایجاد شبکه‌ی ad-hoc از طریق منوی استارت و جستجوی عبارت «Manage wireless networks» به صفحه‌ای به همین نام در کنترل پنل ویندوز ۷ بروید.

در صفحه‌ی یاد شده روی دکمه‌ی Add کلیک کنید.

سپس در کادری که باز می‌شود گزینه‌ی Create and ad hoc network را انتخاب کنید.

اندکی بعد به شما توضیحاتی در مورد شبکه‌ی ad-hoc ارائه می‌شود که با کلیک روی دکمه‌ی Next از آنها گذر می‌کنید. در گام بعدی می‌بایست نام شبکه، پروتکل امنیتی (Security type) و کلمه‌ی عبور آن را تعریف کنید. اگر قصد دارید به دفعات از شبکه‌ای که ایجاد کرده‌اید استفاده کنید، بد نیست گزینه‌ی «Save this network» را علامت بزنید تا هر بار مجبور به ساخت دوباره‌ی آن نباشید.

پس از اینکه شبکه به درستی ایجاد شد باید بتوانید آن را با کلیک روی علامت شبکه‌های بی‌سیم در تسکبار ببینید. اکنون روی نام آن راست کلیک کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. در کادری که باز می‌شود به سراغ تب Sharing رفته و گزینه‌ی اول را در قسمت Internet Connection Sharing علامت بزنید. پس از اوکی کردن کادر مذکور دیگر کاری باقی نمانده و سایر دستگاه‌های شما باید بتوانند به شکل بی‌سیم به شبکه‌ی ad-hoc کامپیوتر تحت ویندوز ۷ وصل شده و از ارتباط اینترنتی آن بهره بگیرند.

اشتراک‌گذاری یک ارتباط اینترنتی با سیم در ویندوز ۸

متاسفانه ویندوز ۸ رابط کاربری گرافیکی برای ایجاد یک شبکه‌ی ad-hoc را حذف کرده است، بنابراین ساخت این نوع از شبکه در سیستم‌عامل مورد اشاره به سادگی ویندوز ۷ و ۱۰ نیست. ناگفته نماند هنوز هم می‌توان از شبکه‌های ad-hoc در ویندوز ۸ بهره گرفت، ولی باید ترفندهای مختلفی را به کار بست و در عین حال از خطوط دستور نیز استفاده‌های لازم را برد.
در نخستین مرحله لازم است اطمینان حاصل کنید شبکه‌ی بی‌سیم کنونی‌تان با دیگر کاربران نیز به اشتراک گذاشته شده است. برای این امر دکمه‌های Windows+R را روی کیبرد فشرده و در کادری که باز می‌شود عبارت ncpa.cpl را وارد کرده و دکمه‌ی Enter را بزنید.

با وارد کردن دستور بالا پنجره‌ی Network Connections ظاهر می‌شود. در این پنجره روی شبکه‌ی بی‌سیم خود کلیک راست کرده و از منویی که در اختیارتان قرار می‌گیرد گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

از کادر باز شده به سراغ تب Sharing بروید و گزینه‌ی «Allow other network users to connect trough this computer’s internet connection» را علامت بزنید. ضمناً تیک دیگر گزینه‌ای که در این تب وجود دارد را بردارید و سپس دکمه‌ی اوکی را کلیک کنید.

حال به یک صفحه‌ی خط دستور با سطح دسترسی Admin احتیاج داریم. به این منظور دکمه‌های Windows+X را روی کیبرد خود فشار دهید و از منویی که گشوده می‌شود «Command prompt (admin)» را انتخاب کنید.

با باز شدن صفحه‌ی خط دستور، نوبت به این رسیده است که به کمک دستور netsh شبکه‌ی بی‌سیم خود را راه‌ اندازی کنید. بنابراین می‌بایست دستوری مشابه آنچه در ادامه آمده را در پنجره‌ی خط دستور وارد نمایید.
netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=”<SSID>” key=”<PASSWORD>”
لازم به ذکر است که در دستور بالا باید به جای عبارت <SSID> نامی که برای شبکه‌تان در نظر گرفته‌اید را وارد کرده و به جای عبارت <Password> هم گذرواژه دلخواه‌تان را بیاورید. در عین حال بد نیست یادآور شویم شبکه‌ای که به این طریق ایجاد می‌شود از پروتکل امنیتی WPA2-PSK پشتیبانی خواهد کرد.

شبکه‌ی بی‌سیم که ایجاد شد لازم است به آن دستور آغاز به کار را بدهیم. برای همین دستوری که در پائین آمده است را در پنجره‌ی خط دستور وارد می‌کنیم.
netsh wlan start hostednetwork

در کنار تمامی مواردی که ذکر شد، هر زمان نیاز داشتید اطلاعات شبکه‌ای که ایجاد کرده‌اید را مرور کنید می‌توانید از دستوری که در ادامه آورده شده بهره بگیرید. با این دستور قادرید جزئیات مختلفی مانند نام شبکه، پروتکل امنیتی آن، کانال‌های ارتباطی که مورد استفاده‌اش قرار می‌گیرند، تعداد کلاینت های متصل به شبکه و… را مشاهده کنید.
netsh wlan show hostednetwork

پس از طی کردن تمامی گام‌هایی که توضیح داده شدند، یک شبکه‌ی ad-hoc روی کامپیوتر تحت ویندوز ۸ شما ایجاد خواهد شد و می‌توانید سایر دیوایس‌های خودتان را از طریق وای-فای به این شبکه متصل کرده و در نهایت با اینترنت ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری یک کانکشن اینترنت بی‌سیم از طریق ویندوز ۷ یا ۸

اگر می‌خواهید یک کانکشن اینترنت بی‌سیم را از طریق کامپیوتری تحت ویندوز ۷ یا ۸ با دیگر دیوایس‌های‌تان به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه دهید تا به شکل وایرلس از این کانکشن استفاده کنند، لازم است از یک نرم‌افزار شخص ثالث کمک بگیرید. برای این منظور یکی از بهترین گزینه‌ها اپلیکیشن Virtual Router است. نرم‌افزار مذکور کاملاً رایگان و در عین حال منبع‌باز محسوب می‌شود و راه‌اندازی و تنظیم آن بسیار ساده است. اشاره به این نکته هم ضرورت دارد که از Virtual Router می‌توان برای اشتراک‌گذاری کانکشن‌های با سیم نیز کمک گرفت و اگر حوصله‌ی ایجاد یک شبکه‌ی ad-hoc را نداشتید شاید این اپ بتواند روند ایجاد چنین شبکه‌ای را برای شما تسریع کند.
بعد از اینکه Virtual Router را دانلود و اجرا کردید، باید در آن نام شبکه و کلمه عبورش را وارد کرده و نوع کانکشنی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را معین کنید. از آنجایی که قصد داریم ارتباط بی‌سیم کامپیوتر خود با اینترنت را با سایر دیوایس‌ها به اشتراک بگذاریم بنابراین واضح است که در قسمت Shared Connection باید گزینه‌ی Wi-Fi انتخاب شود.
پس از اینکه همه‌ی تنظیمات را انجام دادید گزینه‌ی «Start Virtual Router» را کلیک کنید تا کار به پایان برسد. در پنجره‌ی اصلی اپلیکیشن بعد از ایجاد شبکه لیست تمامی دیوایس‌هایی که به آن متصل شده‌اند قابل رویت خواهد بود.

فراموش نکنید بدل کردن یک کامپیوتر شخصیِ تحت ویندوز به هات‌ اسپاتِ وای‌-فای همواره به سادگی صورت نمی‌گیرد و گاه در طول این فرآیند ممکن است ایرادهایی غیر قابل پیش‌بینی رخ دهند که بعضاً به سخت افزار مورد استفاده و برخی مواقع به تداخل‌های نرم‌افزای و… باز می‌گردند. اما اگر ضرورتی پیش بیاید شاید امتحان کردن روش‌هایی که در بالا آنها را توضیح دادیم موثر واقع شوند و بتوانند کار را راه بیندازند.

منبع: HowToGeek

Join the Conversation

18 Comments

  1. سلام خسته نباشید…
    در نسخه های جدید ویندوز۱۰ این قابلیتو پیدا نمیکنم…من نزدیک به ۱سال هست که ۱۰ را ریختم..از همون اول نبوده…گفتم اپدیت کنم شاید بیاد که الان به اخرین نسخه اپدیت کردم که متاسفانه باز هم گزینه mobile hotspot نیومده.
    لطفا راهنماییم کنید.

  2. سلام خسته نباشید…
    در نسخه های جدید ویندوز۱۰ این قابلیتو پیدا نمیکنم…من نزدیک به ۱سال هست که ۱۰ را ریختم..از همون اول نبوده…گفتم اپدیت کنم شاید بیاد که الان به اخرین نسخه اپدیت کردم که متاسفانه باز هم گزینه mobile hotspot نیومده.
    لطفا راهنماییم کنید.

  3. ممنون از راهنمای خوب تان موفق شدم با راه اندازی Virtual Router هاتس پات را فعال کنم .

  4. ممنون از راهنمای خوب تان موفق شدم با راه اندازی Virtual Router هاتس پات را فعال کنم .

  5. سلام از طریق دانگل وایفای هم میشه اینکار رو کرد یعنی اگه دانگل وایفای رو نصب کنیم میتونه اینترنت رو بفرسته به سیستم های دیگه؟

    لطفا راهنمایی کنین دیگه هزینه وایفای رو ندم

  6. سلام من همه مراحل انجام میدم و وصل هم میشم در ویندوز۸٫۱ ولی وقتی لپ تاپ خاموش می کنم و روشن میکنم قطع میشه همه مراحل باید برای دوباره وصل بشم انجام بدم چیکا کنم که همیشه وصل باشه؟

  7. سلام من همه مراحل انجام میدم و وصل هم میشم در ویندوز۸٫۱ ولی وقتی لپ تاپ خاموش می کنم و روشن میکنم قطع میشه همه مراحل باید برای دوباره وصل بشم انجام بدم چیکا کنم که همیشه وصل باشه؟

  8. سلام من ویندوز ۱۰ اپدیت دارم و هات اسپاپ رو پیدا نمی کنم ۱۰۰ تا برنامه هات اسپات و… ریختم هیچکدوم کارمو راه نداخت لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

  9. سلام من ویندوز ۱۰ اپدیت دارم و هات اسپاپ رو پیدا نمی کنم ۱۰۰ تا برنامه هات اسپات و… ریختم هیچکدوم کارمو راه نداخت لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. عزیز نیازی به برنامه نیست شما کارت شبکه وایرلس بر روی سیستم ندارید و گزینه هات اسپات فعال نیست و شما مشاهده نمیکنید

    1. بله در مودم وای فای مک دستگاههای وصل شده و در بعضی مدلها مدل دستگاه یا گوشی رو هم نشان میدهد و میتوان فیلتر کرد

  10. سلام وقتتون بخیر. گوشیم وصل میشه. اما ارور connected without internet رو میده. و گوشیم ب نت لپ تاپم وصل نمیشه. تگه میشه لطفا راهنمایی کنید تا مشکل برطرف شه. ممنونم

  11. سلام
    اگر از کیس یه ارتباط لن به کیس دیگه بدهیم باید تو فسمت تنظیمات حالت ایستا کانکشن کیس دوم ip مودم خودمون بدیم یا ip کیس اول

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *