اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله نرخ تعامل و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را از طریق این موضوع افزایش دهید.

افزایش نرخ تعامل در صفحات اجتماعی

افزایش این نرخ نیازمند یک برنامه است ممکن است فکر کنید ” آیا من واقعا برای کار ساده ای مثل جواب دادن به مردم در اینترنت به برنامه نیاز دارم؟” یک لحظه به من اجازه بدهید بالای تریبون بروم و بگویم که: “بله” یک استراتژی و برنامه جامع برای تعامل در شبکه اجتماعی بدون شک به تمامی روابطی که در شبکه خود دارید کمک می کند و نه تنها برای فردی که با او در ارتباط هستید کمک کننده است بلکه برای کسب و کار شما نیز مفید خواهد بود. برنامه های تعامل در شبکه اجتماعی برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است. مثلا تعامل در شبکه اجتماعی برای وب سایت Netflix پلتفرمی آنلاین برای مشاهده ویدیو و فیلم (در مقایسه با برند Charles Schwab) یکی از بزرگترین بانک های آمریکا قطعا متفاوت خواهد بود.

طبق عملکرد مغز انسان و نیز تجربیات سایت‌ها، محتوای تصویری مانند عکس و ویدیو بیشترین میزان اثرگذاری را در فرد دارد. با توجه به شیوه نمایش اینستاگرام و فراگیری بسیار بالای آن در سطح دنیا، این واقعیت بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل امروز بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام و به طور کلی کسب‌درآمد از اینستاگرام بسیار رواج پیدا کرده است.  در این بین چنانچه فردی بخواهد بداند که کدام پیج اینستاگرامی برای تبلیغات مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است و اینکه با پرداخت هزینه‌ای مشخص چه مقدار بازخورد، لایک و یا کامنت به دست خواهد آورد، باید نرخ تعامل آن پیج را محاسبه و اندازه‌گیری نماید.

برای افزایش اینگیجمنت تکنیک‌هایی وجود دارد که به طور طبیعی باعث بالا رفتن نرخ اینگیجمنت می‌شود. اما باید به خاطر داشته باشید افزایش واقعی اینگیجمنت کاری است که نیازمند حوصله و زمان است. این نکته ساده بنظر می‌رسد اما همچنان بسیاری از برندها نسبت به دایرکت‌ها و کامنت‌ها بی‌تفاوت هستند یا بدتر از آن دسترسی به کامنت گذاشتن را مسدود می‌کنند. مهم نیست چقدر تعداد دایرکت‌ها و کامنت‌ها زیاد است به بازخوردهای مثبت و منفی پاسخ دهید. . افزایش تعداد کامنت‌ها توجیه مناسبی برای عدم پاسخگویی نیست. اگر پاسخ مفصل به تک تک آن‌ها مقدور نیست با فرستادن ایموجی و پاسخ کوتاه برای نظر او ارزش قائل شوید. لایک کردن کامنت، حداقل کاری است که برای کامنت‌های بیشمار می‌شود انجام داد. ابزار  Smart Inbox امکان مدیریت کامنت در تمام شبکه‌های اجتماعی بر روی یک پنل را می‌دهد. هر چه میزان بیشتری لایک، کامنت، دایرکت، اشتراک‌گذاری دریافت کنید، الگوریتم بیشتر محتوای شما را مناسب برای نشان دادن به سایر کاربران تشخیص می‌دهد و شانس راه یافتن به اکسپلورر افزایش می‌یابد.

در واقع به علت وجود فالوورهای فیک و غیرواقعی، نمی‌توان تنها با در نظر گرفتن تعداد فالوورها فهمید که پیج مناسبی هست یا خیر. بر این اساس با محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام پیج‌های مختلفی و مقایسه آن‌ها با هم می‌توان بهترین را انتخاب کرد. زیرا هر چه نرخ تعامل یک پیج اینستاگرامی بیشتر باشد، به همان میزان در ارتباط با مردم موفق‌تر عمل کرده است در نتیجه تبلیغات در آن بهتر و اقتصادی‌تر خواهد بود‌.  معمولاً برای یک پیج اینستاگرامی نرخ تعامل ۱ تا ۳ درصد، مناسب و استاندارد تلقی می‌شود. البته اگر از ۳ بیشتر باشد، بالطبع بسیار بهتر است. برندهای زیادی با اضافه کردن کمی طنز و سرگرمی به محتوای مرتبط با کسب‌وکارشان سعی می‌کنند به فرهنگ عموم مردم نزدیک شوند. تلفیق اتفاقات روز و memes با موضوعات مربوط به حرفه‌تان برای مردم جذاب است، استوری ابزاری است که می‌توان برای این منظور استفاده کرد. البته نباید از چارچوب‌ها و خط قرمزهای برند عبور کرد بلکه باید متناسب با لحن و هویت آن باشد، نباید به هر قیمتی مخاطب را سرگرم کرد. همچنین همکاری با اینفلوئنسرهایی که متناسب با حوزه فعالیت کسب‌وکارتان هستند باعث بالا رفتن اینگیجمنت و افزایش فالوئر می‌شود. اینفلوئنسرها تولید کنندگان محتوایی خلاقانه و محبوب مخاطبین هستند که همکاری با آن‌ها رشدی قابل توجه را باعث می‌شود.

امروزه انتظار مردم از محتوا بیشتر از معرفی محصول در اینستاگرام است. آن‌ها می‌خواهند کارمندان شرکت را بیشتر بشناسند، مراحل تولید محصول را بدانند و داستان یک کسب‌وکار را بشنوند. اینستاگرام بهترین جا برای به اشتراک گذاشتن جزییات کار با مشتریان است. با این کار مشتری احساس نزدیکی بیشتری با برند می‌کند. روز به روز بر تعداد کسب‌وکارهایی که در استوری بیشتر از سازمان خود صحبت می‌کنند افزوده می‌شود و با قابلیت پرسش و پاسخ اطلاعات بیشتری درباره خودشان در اختیار فالوئران قرار می‌دهند.  اینستاگرام با محدودیت ۲۲۰۰ کارکتر، فضای مناسبی برای کپشن طولانی در اختیار کاربران قرار داده است. یکی از عوامل موثر بر الگوریتم اینستاگرام مدت زمانی است که کاربر به یک پست اختصاص می‌دهد. بنابراین هر چه میزان کپشن طولانی‌تر باشد مدت زمان بیشتری صرف خواندن آن می‌شود. عده‌ای معتقدند کاربران کپشن‌های طولانی را نمی‌خوانند که باید گفت کاربران محتوایی که جذاب نباشد را نمی‌خوانند. منظور ما این نیست که به هر قیمتی و برای هر پستی محتوای زیادی تولید کنید بلکه در ازای یک عکس بدون کپشن یا استفاده از ایموجی با کاربران حرف بزنید. محتوایی طولانی که ارزشمند باشد خوانده می‌شود.  در صفحه‌ی فالوورهای جدید زیر آخرین پست آن‌ها کامنت‌های هوشمندانه بگذارید، یا در صفحه خودتان به افراد جدیدی که شما را به تازگی فالو نمودند خوش‌آمد بگویید. این کار سبب می‌شود احساس کنند دیده می‌شوند، ارزشمند هستند و شما آن‌ها را بخشی از دوستان خود می‌دانید.  استفاده از اشخاص در عکس‌ها، به محتوای شما چهره‌ی انسانی می‌دهد. عکس‎هایی که در آن شخصی حضور دارد ۳۸% بیشتر از سایر عکس‌ها لایک می‌شوند. مخاطبین ارتباط بیشتری با هم‌نوع خود برقرار می‌کنند بنابراین از چهره خودتان یا افراد دیگر در عکس‌ها استفاده نمایید.

یک نکته! اگر می‌خواهید اصیل باشید به تمام کامنت‌ها پاسخ دهید، این کار شانس کامنت گذاشتن دوباره را در آینده افزایش می‌دهد. همچنین از آن اینفلوئنسرهایی نباشید که به تمام کامنت‌ها پاسخی تکراری و کلیشه‌ای می‌دهند یا تمام کامنت‌ها را در یک کامنت پاسخ می‌دهند. در تعامل با مخاطبین باهوش باشید. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *