هر بار که در ویندوز چیزی را پاک می‌کنید، آن فایل مستقیما به سطل آشغال می‌رود مگر اینکه در هنگام پاک کردن، شما کلید شیفت را نیز نگه داشته باشید که در آن هنگام فایل به طور کامل پاک خواهد شد. البته زمانی که فضای در نظر گرفته شده برای سطل آشغال به حد نصاب برسد، ویندوز با اضافه شدن هر فایل به آن، به ترتیب از آخرین فایل موجود شروع به پاک کردن فایل‌ها می‌کند تا فایل‌های جدید را جایگزین کند و به این ترتیب آن فایل‌های قدیمی برای همیشه از دست می‌روند.

بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز عموما به تنظیمات مربوط به سطل آشغال دست نزده و می‌گذارند تا به صورت پیش‌فرض کار خود را انجام دهد، اما ما امروز می‌خواهیم نحوه تغییر این تنظیمات را به شما آموزش دهیم تا در صورت نیاز بدانید باید چطور آن را از حالت پیش‌فرض خارج کنید.

تغییر میزان حداکثر فضای سطل آشغال

همانطور که گفتیم سطل آشغال میزان مشخصی فضا داشته و بعد از پر شدن شروع به پاک کردن فایل‌های قدیمی‌تر می‌کند. این میزان برای دستگاه‌های خانگی که مدیریت تحت شبکه ندارند، ۵ درصد از کل فضای هر درایو است. برای مثال یک هارد ۱ ترابایتی که تقریبا ۹۳۰ گیگ فضای قابل استفاده دارد، حدودا ۴۶ گیگ آن در اختیار سطل آشغال قرار خواهد گرفت.

این پوشه در هر درایو به صورت مخفی قرار داده می‌شود که نام آن با $RECYCLE.BIN مشخص شده است.

با اینکه هر درایو فضای جدا از دیگران را دارد، اما همگی این فایل‌ها در نمای Recycle Bin به صورت واحد نشان داده می‌شوند. بیشتر اوقات تنظیمات پیش‌فرض کاملا کارآمد هستند اما خب پیش می‌آید که شما هارد ۲ ترابایتی دارید و به ندرت چیزی را به سطل آشغال می‌فرستید. در این حالت دلیلی نخواهد داشت که حدود ۱۰۰ گیگ از هاردتان را درگیر این کار کنید.

برای این کار روی آیکون سطل آشغال کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

در این پنجره خواهید دید که درایو‌های مختلف لیست شده‌اند. بر روی هر کدام که کلیک کنید میزان فضای اختصاص داده شده را مشاهده خواهید کرد. روی گزینه Custom Size کلیک کرده و میزان فضایی که در نظر دارید را بر حسب مگابایت در آن اضافه کنید.

استفاده نکردن از سطل آشغال و پاک شدن فایل‌ها برای همیشه

اگر خیلی به خود اطمینان دارید که هیچ گاه دچار اشتباه نخواهید شد می‌توانید به طور کلی سطل آشغال را بر روی درایو‌ها فیر فعال کرده تا فایلی که پاک می‌کنید به صورت آنی برای همیشه پاک شود. برای اینکار در همان پنجره‌ی بالایی که ذکر کردیم به جای گزینه Custom Size روی گزینه‌ی Don’t move files to the Recycle Bin. Remove files immediately when deleted کلیک کنید و OK کنید. این کار را برای هر درایو به صورت جداگانه باید انجام دهید.

البته در نظر داشته باشید که زیر این گزینه Display Delete Confirmation Dialog نیز وجود دارد که اگر تیک داشته باشد قبل از پاک شدن فایل به شما اخطار خواهد داد و اگر تیک آن را بردارید حتی با همان اخطار نیز مواجه نخواهید شد.

تنظیم سطل آشغال برای پاک کردن فایل‌ها بعد از مدت زمانی خاص

این تنظیم بسیار معقول بوده و در به روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ اضافه شده است. به این ترتیب شما تنظیم خواهید کرد که فایل‌هایی که پاک کرده‌اید، بعد از مدتی خاص از درون سطل آشغال نیز پاک شده و برای همیشه به دست فراموشی سپرده شوند. این بازه‌ی زمانی می‌تواند بین ۱ تا ۶۰ روز در نظر گرفته شود.

برای انجام این کار با فشردن کلیدهای Windows+I به تنظیمات ویندوز رفته و از مسیر System > Storage روی گزینه‌ی Change how we free up space automatically کلیک کنید.

در پنجره بعدی کمی به پایین اسکرول کرده و در زیر بخش Temporary Files Delete temporary files that my apps aren’t using را فعال کنید و سپس زمان مورد نظر خود را در زیرش اضافه کنید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *