استفاده از تم‌های رنگی متفاوت برای ساعات مختلف شبانه‌روز، به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مختلف کم‌ترین فشار ممکن را به چشم‌های خود بیاورید.

در همین راستا مایکروسافت در به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز حالت شبانه را به سیستم‌عامل خود اضافه کرده که در واقع جوابی به اپلیکیشن معروف و محبوب F.lux است. برنامه‌ای که برای مدت‌ها این نیاز کاربران را برطرف می‌کرد. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های موجود بین این دو ابزار را برای شما شرح دهیم تا ببینیم بهتر است از کدام‌ یک استفاده کنیم.

Windows 10 Night Light

به عنوان یک ابزار داخلی ویندوز نباید از آن انتظار امکانات پیشرفته برنامه‌های شخص ثالث را داشت. اما در عین حال شاید همین امکانات محدود بتواند نیازهای شما را ساده‌تر و بدون تنظیمات تو در تو رفع کند.

برای فعال سازی این گزینه ابتدا کلید‌های Windows + I را فشرده و از آدرس System > Display گزینه Night light settings را فعال کنید.

نکته: اگر این گزینه را در بین تنظیمات خود مشاهده نمی‌کنید حتما باید ویندوز خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.

روشن یا خاموش کردن این گزینه تنها با یک کلید انجام می‌شود اما برای تنظیمات دیگر چند گزینه زیر این دکمه وجود دارد.

Windows 10 Night Light

تغییر تم رنگی و زمان‌بندی برای اجرای آن از جمله تنظیمات محدود این ابزار به شمار می‌رود. با استفاده از گزینه Sunset to sunrise، تغییر تم رنگی در طول روز به آرامی به وجود می‌آید و در ساعت‌های مختلف به شیوه‌های مختلف خواهد بود.

البته گزینه Night Light در اکشن سنتر هم وجود دارد و به راحتی می‌توانید بعد از اعمال تنظیمات دلخواه، آن را در این بخش فعال یا غیر فعال کنید.

Windows 10 Night Light

در نظر داشته باشید که حالت Dark Mode نیز در ویندوز گنجانده شده که برای کار در تاریکی طراحی و از خیره شدن چشم جلوگیری می‌کند. اما این گزینه کاملا متفاوت با Night Light بوده و عملکردی دیگر دارد. این گزینه را می‌توانید از آدرس Personalization > Colors فعال کنید.

f.lux

f.lux معروف‌ترین و محبوب‌ترین برنامه برای تغییر تم رنگی در ویندوز است. جالب اینکه این برنامه رایگان بوده و به راحتی در اختیار کاربران قرار گرفته است. البته ابتدا که برنامه را نصب کنید ممکن است کمی برای شما پیچیده به نظر برسد، اما بعد از اینکه راه‌اندازی آن را انجام دادی و کار کردن f.lux را یاد گرفتید، دل کندن از این اپلیکیشن به شدت سخت می‌شود.

f.lux

بعد از نصب برنامه بهترین کار برای شروع این است که ابتدا به سراغ آیکون آن کنار ساعت بروید و با کلیک راست بر روی این آیکون گزینه Change location… را انتخاب کرده و شهر سکونت خود را انتخاب کنید. با اینکار برنامه می‌تواند نسبت به طلوع و غروب خورشید، به صورت خودکار تم رنگی دستگاه را برای شما تغییر دهید.

اما برای تنظیمات اضافی باید به سراغ f.lux color and schedule بروید تا بتوانید همه چیز را تا جزییات کامل در آن تغییر دهید.

در میان جزییات زیادی که در تنظیمات وجود دارد و توضیح تک تک آن‌ها از حوصله مقاله خارج است، بهتر است دو نکته جالب را در مورد غیرفعال سازی آن ذکر کنیم. اول اینکه همیشه می‌توانید با فشردن کلیدهای Alt + End، f.lux را به مدت یک ساعت غیر فعال کنید. در صورت دوم می‌توانید با رفتن به بخش Disable و غیرفعال سازی for fullscreen apps، تغییر رنگ برای برنامه‌هایی که به صورت تمام صفحه اجرا می‌شوند را از کار بندازید.

f.lux

این کار باعث می‌شود در هنگام اجرای بازی‌ها و فیلم‌ها، تغییر رنگ آزاردهنده نباشد. برای گرافیست‌ها البته هنوز آن گزینه‌ی غیرفعال سازی برای یک ساعت بیشتر پیشنهاد می‌شود.

 جمع‌بندی

اگر خیلی به تنظیمات اضافی نیازی ندارید و تنها می‌خواهید با یک کلیک ساده همه‌چیز آن‌جوری که باید تنظیم شود، بدون شک باید از ابزار داخلی ویندوز استفاده کنید. اما f.lux امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد که به وسیله آن می‌توانید همه چیز را آنگونه که می‌خواهید و آنگونه که راحت هستید تغییر دهید.

پس استفاده از هر کدام از این ابزارها، به دیدگاه شما نسبت به آنچه که از این عملکرد می‌خواهید بستگی دارد، اما پیشنهاد ما به شما بهره بردن از f.lux است، زیرا بعد از مدتی دیگر نیازی به تنظیمات دوباره ندارد و تنها باید آن را فعال یا غیرفعال کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *