شاید درباره گواهی امنیت خوانده‌ یا شنیده باشید. در این متن می‌خواهیم تعریفی کوتاه از گواهی امنیت و تفاوت آن با پروتکل دیگری به نام TLS را بیان کنیم. ممکن است ندانید کدام بهتر است و یا چه فرقی با هم دارند. همراه ما باشید تا درباره سایت‌های امن بیشتر بدانید.

گواهی امنیت SSL چیست؟

پیش از هر چیز باید تعریف درستی از گواهی امنیت خوانده باشید. SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است که به لایه سوکت های امن معنی می‌شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پروتکلی رمزنگاری شده است که در میان کلاینت و سرور یک شبکه ارتباطی ایمن را ایجاد می‌کند. رمزنگاری تمامی داده‌های شما را که از طریق این اتصال منتقل می‌شوند، برای اشخاص واسطه، غیر قابل خواندن می‌کند. در نظر داشته باشید، سایت‌هایی که SSL دارند به صورت HTTPS و یک قفل سبز رنگ در کنار آدرس اینترنتی نمایش داده می‌شود که وقتی ماوس خود را بر روی آن بی‌حرکت نگه دارید و یا بر روی گوشی تاچ کنید به شما خاطرنشان می‌کند که دارای SSL است.

مزایای SSL

  • امنیت: اصلی‌ترین هدف SSL امنیت سایت و رمزگذاری اطلاعات است. به همین خاطر، SSL برای محافظت از اطلاعاتی همچون شناسه‌های کاربری، رمز عبور و شماره کارت اعتباری در فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های مهم به کار می‌رود و آنها را به عنوان یک واسطه از مرورگرها به سرور تحویل می‌دهد.

  • اعتماد: وقتی بازدیدکنندگان از یک سایت بازدید می‌کنند، داشتن گواهی امنیت آن سایت حس اعتماد را در کاربر ایجاد می‌کند و آسوده‌تر از آن خرید و یا اطلاعاتش را داخل آن ثبت می‌کند.
  • جلوگیری از فیشینگ: داشتن گواهی SSL  تشخیص واقعی بودن صفحه مورد نظرتان را برای ورود اطلاعات حساس مانند مشخصات شخصی و بانکی را برای کاربر راحت‌تر می‌کند و می‌تواند اطمینان داشته باشد که سایت جعلی نیست. به همین دلیل وقتی می‌خواهید خصوصا پرداخت آنلاین انجام دهید، از لینک ارسالی یا سایت‌های ناامن وارد نشوید. سعی کنید خودتان آدرس اینترنتی را تایپ کرده و یا به صحت آن توجه کنید.
  • صحت SSL:‌ برای تشخیص وجود SSL نیازی به نرم‌افزار یا هیچ چیز دیگری نیست. کافی است از یک مرورگر استاندارد استفاده کنید.
  • سئو: داشتن گواهینامه SSL یکی از عواملی است که به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو و سئوی آن کمک می‌کند. پس تاثیر زیادی در اعتبار سایت ایفا می‌کند.
  • نصب آسان: خبر خوب این است که برای نصب گواهینامه SSL نیازی به تخصص حرفه‌ای ندارید و می‌توانید با یک مقدار راهنمایی ساده این کار را انجام دهید.

TLS چیست؟

TLS مخفف عبارت Transfer Layer Security به معنی امنیت لایه انتقال، یک پروتکل رمزنگاری شده است اما با SSL تفاوت دارد. عملا کاربرد هر دو مشابه است اما اینطور می‌توان گفت که TLS کمی سریع‌تر و ایمن‌تر از SSL عمل می‌کند. تفاوت کوچک آن ممکن است در نوع پیام‌های احراز تا چگونگی ایجاد پروتکل‌های ثبت باشد. این پروتکل وظیفه دارد ارتباطی ایمن را میان سرور و کلاینت در بستر شبکه ایجاد کند. در واقع فرآیند برقراری ارتباط TLS به این صورت است:

  • سرور یک کپی از کلید عمومی خود را برای مرورگر کاربر ارسال می‌کند.
  • مرورگر یا همان کلاینت با استفاده از این کلید عمومی، کلید سیشن ساخته شده را کدگذاری می‌کند و برای سرور می‌فرستد.
  • سرور با استفاده از یک کلید خصوصی، اطلاعات دریافتی را رمزگشایی می‌کند تا به کلید سیشن دست پیدا کند.
  • در نهایت سرور و کلاینت هر‌ دو با استفاده از کلید سیشن، اطلاعاتی را رمزنگاری و رمزگشایی می‌‌کنند و یک مسیر ارتباطی امن میان آنها ایجاد می‌شود. زمانی که اتصال میان سرور و کلاینت قطع شود، این مراحل باید دوباره انجام شوند.

تفاوت SSL با  TLS

بهتر است بگوییم TLS یک پروتکل امنیتی است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ بر پایه پروتکل SSL ایجاد شد. شاید بتوان آن را نسخه بهبود یافته پروتکل SSL در نظر گرفت. اما در مجموع هدف هر دو یکی است. TLS تا حدودی از الگوریتم رمزنگاری قوی‌تری نسبت به پروتکل SSL استفاده می‌کند. همچنین پورت‌های مورد استفاده هر کدام با دیگری جداست.مهمترین تفاوت میان این دو پروتکل این است که در ایجاد کلید عمومی و احراز هویت کردن پیام‌ها، پروتکل TLS امن‌تر و کارآمد‌تر از پروتکل SSL عمل می‌کند. به همین منظور برای ایمن‌تر کردن ارتباطات در شبکه، TLS بیشتر توصیه می‌شود. برای برقراری ارتباط از طریق  TLSبه پیش نیازهایی از جمله کلیدهای نامتقارن که شامل کلید عمومی Public key و کلید خصوصی Private key می‌شود و کلید Session key لازم است. مشخصا کلید عمومی برای اشخاص سوم شخص قابل خواندن است. اما کلید خصوصی فقط توسط ارسال کننده و دریافت کننده اطلاعات، قابل استفاده خواهد بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *