ساخت ویدیوهای دیپ فیک هر روز آسان‌تر شده و کیفیت آن‌ها نیز بهتر می‌شود به شکلی که بعضا تشخیص آن‌ها سخت خواهد شد. وقتی هم که یک تکنولوژی پیشرفت می‌کند، سریعا جرایم سایبری نیز حول محور آن شکل می‌گیرد و همین حالا که در حال نوشتن این مطلب هستیم، تکنولوژی دیپ فیک در کنار نکات مفیدی که دارد، باعث شده تا مجرمان بتوانند از مردم زیادی دزدی کنند.

ویرایش باور مردم

از زمانی که جمله‌ی “دوربین دروغ نمی‌گوید” مورد استفاده قرار می‌گرفت، خیلی‌ها به تصویری که دوربین‌های فیلم‌برداری می‌گرفتند، اعتماد داشتند اما حالا این باور مردم دچار دگرگونی شده است و با آمدن دیپ فیک، می‌توان گفت که آخرین سنگرهای اعتماد نیز شکسته شده و نمی‌توان به تصاویر متحرک نیز اعتماد کرد.

قبلا فتوشاپ و برنامه‌های شبیه به آن، این بلا را سر عکس آورده بودند اما در مورد فیلم همیشه مشخص بود که چه چیزی واقعی‌ست و چه چیزی واقعی نیست. اما بعضی از ویدیوهای دیپ فیک، شمایلی واقعی دارند و به سختی می‌توان تصویر ساخته شده با این تکنولوژی را با تصویر معمولی تشخیص داد.

دیپ فیک

برای کسانی که با تکنولوژی دیپ فیک آشنایی ندارند، بهتر است توضیح دهیم که این سیستم به چه صورت کار می‌کند. اگر بخواهیم ساده بگوییم، شما با استفاده از دیپ فیک می‌توانید چهره‌ی شخص دیگری را جایگزین چهره‌ی فردی که از او فیلم گرفته شده است کنید. کلمه “دیپ” از یادگیری ماشینی عمیقی می‌آید که این سیستم از آن استفاده می‌کند. الگوریتم‌های پیچیده‌ای در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در نهایت نتیجه‌ای که شما می‌بینید، حاصل شود. در نهایت هر چقدر دستگاه شما بتواند اطلاعات بیشتری را با سرعت بهتری پردازش کند، نتیجه‌ی دیپ فیکی که می‌سازید بهتر هم خواهد بود.

برنامه‌ها متنوع و سیستم‌های متفاوتی برای ساخت دیپ فیک ارائه شده است که از جمله برنامه‌هایی که کار با آن‌ها راحت است و نتیجه خوبی هم دارند، می‌توان به Wombo، Reface یا ‌‌‌DeepFaceLab اشاره کرد، هر چند آن‌ها که به جرایم سایبری فکر می‌کنند، از برنامه‌های پیچیده‌تر برای نتیجه واقعی‌تر استفاده می‌کنند.

برای این کار شما عکسی که از فردی خاص دارید را درون برنامه وارد می‌کنید و برنامه آن عکس را جایگزین صورتی که در ویدیو وجود دارد می‌کند و می‌تواند خصوصیات صورت و حالات مختلف را شبیه‌سازی کند. همانطور که گفتیم، تمام این مراحل به وسیله‌ی هوش مصنوعی انجام شده تا حتی لب‌ها برای حرف زدن هم شبیه‌سازی شود. البته این مهم وقتی که عکس با تصویر درون ویدیو شبیه باشند و فرم صورت نزدیک به هم باشند، بیشتر قانع کننده خواهد بود. همچنین از تکنولوژی دیپ فیک برای تغییر صدا هم استفاده می‌کنند. این تکنولوژی اتفاقا قدیمی‌تر از حالت تصویری بوده و از نظر عملکرد نیز در بعضی موارد، بسیار خوب هم کار می‌کند.

جرایم سایبری که همین حالا هم آغاز شده‌اند

همانطور که گفتیم، در حال حاضر یک سری جرایم سایبری با استفاده از دیپ فیک انجام می‌شود، پس بد نیست ابتدا نگاهی به برخی از این جرایم داشته باشیم :

فیشینگ

فیشینگ یک نوع جرم سایبری بسیار قدیمی است که همیشه هم از روش‌های جدید برای انجام آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر ویدیوهایی با استفاده از دیپ فیک ساخته شده و آن را برای دوستان شما ارسال می‌کنند تا از این طریق پولی به نام شما برای فرد دیگری دریافت شود. البته تنوع حملات فیشینگ با دیپ فیک بسیار زیاد است و شاید به نظر خیلی‌ها این که فردی با این روش گول بخورد مسخره است، اما آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از قربانیان به این روش گول خورده‌اند. در بعضی از موارد نیز با ساخت ویدیوهای دروغین، کار به اخاذی نیز می‌رسد.

ویشینگ (Vishing)

این روش عجیب اما خلاقانه به سرعت عمل احتیاج دارد و باید به صورتی آنی تاثیر گذار باشد وگرنه کار نخواهد کرد. بیایید با ذکر یک مثال این مورد را به شما نشان دهیم که از دیپ فیک صوتی استفاده می‌کند. چندی پیش یک وکیل تماسی از پسر خود دریافت می‌کند که در آن می‌گوید زنی حامله را با ماشین زده و می‌تواند با 15 هزار دلار وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شود وگرنه باید به بازداشت برود. این وکیل کارکشته از پس این دزدی برآمد اما از همین روش بر روی یک مدیر عامل انگلیسی استفاده شد و او پول مورد نظر را پرداخت کرد!

در حال حاضر بخش زیادی از روش‌های استفاده از دیپ فیک در زمینه اخاذی است اما به نظر می‌رسد این نوع جرایم سایبری، به سرعت در حال رشد است و باید مراقب آن بود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *