احتمالاً برای شما هم پیش آمده که مشتری یکی از فروشگاه‌ها باشید اما به دلیل افزایش قیمت محصولات آن فروشگاه، دیگر از آن چیزی نخریده باشید! یکی از مشکلاتی که فروشگاه‌های اینترنتی با آن روبرو هستند، از دست دادن مشتریان به دلیل افزایش قیمت محصولات است. از طرفی، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با وجود افزایش قیمت محصولات، نه تنها مشتریان خود را از دست نمی‌دهند بلکه روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. افزایش قیمت محصولات باید تکنیک‌هایی را بدانیم که برای مشتری، قیمت مهم نباشد و به ارزش خدماتی که از شما دریافت می‌کند اهمیت بدهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تکنیک‌های افزایش قیمت بدون از دست رفتن مشتریان بپردازیم تا با توجه به شرایط فعلی اگر قصد افزایش قیمت محصولات فروشگاه خود را دارید، به راحتی این کار را بدون از دست رفتن مشتریان انجام دهید.

چگونه جلوی از دست رفتن مشتریان را بگیریم؟

در میان هزاران فروشگاه اینترنتی، برخی از آن‌ها محصولات و خدمات بسیار ارزشمندی ارائه می‌دهند! به عنوان مثال محصولات تقلبی زیادی در فروشگاه‌ها وجود دارد اما برخی از فروشگاه‌ها محصولات اورجینال به مشتریان ارائه می‌کنند. همچنین برخی از فروشگاه‌های اینترنتی آن‌قدر خدمات و ارزش افزوده مثل پشتیبانی و ضمانت بازگشت وجه به کاربران ارائه می‌کنند که به راحتی می‌توانند اعتماد کاربران را جلب کنند. این مسئله که قیمت برای افراد اهمیت زیادی دارد، درست است اما اگر قیمت محصولات با توجه به خدمات ارائه‌شده کمی بالاتر از محصول رقیبان باشد، کاربر حاضر است این تفاوت قیمت را پرداخت کند.

حال اگر بخواهیم قیمت محصول خود را افزایش دهیم، چه تکنیک‌هایی وجود دارد که مشتری ما همچنان خرید خود را از فروشگاه ما انجام دهد؟

برای این کار ابتدا باید میزان تفاوت قیمت و ویژگی‌های محصولات خود را با سایر رقیبان بسنجیم! مثلا اگر ضمانت بازگشت وجه رقیب تا ۳ روز پس از تحویل معتبر باشد، شما می‌توانید برای ارائه یک ارزش افزوده تعداد روزها را تا ۷ روز افزایش دهید. در ۴ مرحله به بررسی تکنیک‌هایی عالی برای آن که بتوانیم جلوی از دست رفتن مشتریان خود را بگیریم، می‌پردازیم.

به مشتریان بگویید محصولات شما چه مزیت‌هایی نسبت به محصولات رقیبان‌تان دارد

با فرض این که محصولات شما مزیت‌هایی نسبت به محصولات رقیبان‌تان دارد، به مشتریان خود بگویید که با نخریدن محصول از ما، آن ویژگی‌ها را از دست می‌دهید! البته توجه داشته باشید که منظور ما این نیست که رقیب خود را بد نام کنید، بلکه منظور ما این است که تنها برتری‌های محصولات خود را به مشتریان بگویید. همچنین شما می‌توانید خدمات پس از فروش خود را هم به کاربران بگویید؛ مثلاً اگر کاربر بداند که در صورت وجود مشکل در محصول می‌تواند آن را تا ۷ روز پس از تحویل به شما برگرداند، خیالش از کیفیت محصول راحت می‌شود! در این صورت به شما اعتماد می‌کند و خرید خود را بدون هیچ شکی انجام می‌دهد.

مطمئن شوید که خریدار از مزایای راهکار شما اطلاع دارد!

یکی از مسائلی که باعث می‌شود تا کاربران از شما خرید نکنند، این است که شاید آن‌ها از مزایای خرید از شما اطلاع نداشته باشند. نه تنها باید به آن‌ها ثابت کنید که در صورت خرید نکردن از شما چیزی را از دست می‌دهند، بلکه باید مزایای خرید از فروشگاه‌تان را هم به آن‌ها بگویید. در واقع مسئله اصلی این است که شما باید مزایای خرید از فروشگاه خود را به آن‌ها بگویید! به عنوان مثال پشتیبانی از مشتریان مسئله مهمی در کسب‌وکار است و شما باید مشتری را از پشتیبانی فروشگاه خود مطمئن کنید؛ به آن‌ها بگویید که زمان پاسخگویی کمتر از ۲ ساعت کاری است و در صورت وجود مشکل، آن را به بهترین شکل ممکن حل خواهید کرد.

البته مشتریان شما از تکنیکی که در بخش فروش استفاده می‌کنید، چیز زیادی نمی‌داند و احتمالاً اهمیت زیادی هم برایش ندارد! وظیفه شما هم شرح تکنیک فروش نیست، بلکه باید آن‌ها را قانع کنید که از شما خرید کنند. در این صورت است که قیمت محصول برای مشتری اهمیت زیادی ندارد و تنها با توجه به خدمات فروشگاه‌تان و مزایای خرید از شما، خرید خود را انجام می‌دهد.

شما باید تمام احتمالات لازم را در نظر بگیرید! مثلاً باید در نظر داشته باشید که اگر کاربر یک سوال مشخص را از شما بپرسد، باید چه پاسخی به آن‌ها بدهید تا خرید خود را انجام دهد. اگر شما نتوانید در هنگام سوال پرسیدن کاربران پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن‌ها بدهید، کاربر هم در خرید خود مطمئن نیست و نمی‌توانید مشتریان خود را در هنگام افزایش قیمت حفظ کنید. مثلاً اگر کاربر دلیل افزایش قیمت را از شما بپرسد، شاید گران‌تر شدن مواد اولیه نتواند او را قانع کند اما این مسئله ‌که خدمات ارائه‌شده به کاربران در هنگام فروش محصول بهبود پیدا کرده است، می‌تواند قانع‌کننده باشد.

شایستگی خود را برای خرید کاربران نشان دهید!

یکی از مسائلی که هر کسب‌وکار اینترنتی باید به آن توجه داشته باشد، این است که باید سعی کند تا شایستگی خود را به مشتریان نشان دهد! درست است که کاربران هنگام خرید محصول چندین فروشگاه اینترنتی برای بحث قیمت بررسی می‌کنند، اما این مسئله به این معنی نیست که تنها قیمت در تصمیم‌گیری کاربر برای خرید تاثیرگذار است! اگر کاربر کمی آینده‌نگری کند، متوجه می‌شود که اگر کمی بیشتر هزینه کند اما خرید مطمئنی انجام دهد، بهتر است. در این صورت است که دنبال یک فروشگاه مطمئن و شایسته می‌گردد که از خرید خود رضایت کامل را داشته باشد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *