در مقاله قبلی به بررسی چند راه کار برای افزایش فروش در کسب و کارهای کوچک پرداختیم. در این مقاله هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

در کسب و کار کوچک چه چیزهایی اهمیت دارد؟

برای راه ‌اندازی کسب و کار کوچک هم مانند هر چیز دیگری مواردی هستند که اهمیت زیادی دارند. در واقع مواردی که موفقیت یا شکست کسب و کار کوچک شما را رقم می ‌زنند. در این بخش به بررسی 5 مسئله بسیار مهم می‌پردازیم:

یک) مدیریت بودجه و هزینه‌ ها

هر کسب و کاری در ابتدای راه به هزینه هایی نیاز دارد که البته برخی از آن‌ها ضروری نیستند. باید توجه داشته باشید که بودجه شما محدود است و نباید برای موارد غیرضروری بودجه خود را هدر بدهید. منابع ورودی بودجه خود را مشخص کنید و برای آن برنامه ‌ریزی کنید! در ابتدای راه اصلاً به هزینه های غیرضروری فکر نکنید و سعی کنید بودجه خود را برای افزایش کیفیت خدمات خود صرف کنید. تبلیغات یکی از بخش های جدا نشدنی از هر کسب و کاری است و اگر بودجه شما محدود است، باید کمپین های بسیار بهینه تنظیم کنید.

گاهی اوقات کمپین های تبلیغاتی نادرست چیزی غیر از هدر رفتن بودجه ندارد! دلیل این مسئله این است که برای تنظیم کمپین ‌ها تخصص کافی نداشته‌اید. شما باید بدانید که بهترین محل برای تبلیغات کجا است و به درستی تبلیغ بدهید. به دلیل محدود بودن بودجه پیشنهاد می ‌کنیم از یک متخصص استفاده کنید تا هزینه های خود را هدر ندهید. شاید در ظاهر استفاده از یک متخصص و پرداخت مبلغی به او هزینه اضافی باشد اما در واقع برعکس است. متخصصی که تجربه بسیار خوبی در تنظیم کمپین های تبلیغاتی دارد، نرخ بازگشت چند برابر بودجه تبلیغات برای شما ایجاد می‌ کند که بسیار ارزشمند است.

دو) استفاده از تیم و افراد کار آمد

تیمی که در حال مدیریت یک کسب و کار است، مهم ترین عاملی است که موفقیت یا شکست یک کسب و کار را تعیین می‌کند. اگر تیم شما با هم‌ هماهنگ هستند، کسب و کارتان رشد می ‌کند اما اگر در تیم شما رهبر قوی وجود ندارد و نمی ‌تواند اعضای تیم را هماهنگ کند، احتمال شکست کسب و کار بیشتر از موفقیت آن است. کسب و کار شما مهم ترین مسئله ‌ای است که تیم را کنار یک ‌دیگر نگه می ‌دارد؛ بنابراین در انتخاب اعضای تیم تعارف نداشته باشید و اگر در یک تیم فردی با تیم نا هماهنگ است، جایگزینی برای او یا راه‌ حلی برای رفع مشکل پیدا کنید.

سه) گزارش ‌گیری های مختلف

مدیریت یک کسب و کار برای آن است که نتیجه خوبی از آن بگیرید! اما چگونه می‌ توان متوجه شد که یک کسب و کار موفق عمل کرده است یا خیر؟ قطعاً گزارش‌ ها هستند که به شما کمک می ‌کنند. با گزارش ‌گیری در بازه های زمانی مختلف می ‌توانید متوجه شوید در چه بخش هایی قوی و در چه بخش هایی ضعیف عمل کرده ‌اید. مثلاً اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید، میزان فروش محصولات یا خدمات یک راه بسیار عالی برای گزارش‌ گیری است. می ‌توانید میزان فروش خود را در بازه های زمانی مختلف بسنجید.

اگر برای کسب و کار خود تبلیغات اینترنتی تهیه کرده ‌اید، کافی است آن را آنالیز کنید. تعداد کلیک، میزان ورود کاربر به فروشگاه اینترنتی، میزان فروش و… از مهم ترین مواردی هستند که با استفاده از آن می ‌توانید فعالیت خود را آنالیز کنید. بنابراین گزارش ‌گیری را فراموش نکنید! حتی اگر لازم است و زمان کافی برای آن را ندارید، می ‌توانید یک نفر را برای گزارش‌ گیری و آنالیز فعالیت های خود استفاده کنید.

البته در حال حاضر ابزار های مخلتفی به شما کمک می ‌کنند! مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس سایت مربوط به آن را آنالیز کنید و به راحتی نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید. هر از گاهی هم از کاربران نظرسنجی کنید که چه بخش های از فعالیت شما را دوست دارند و چه بخش های مورد پسند آن‌ها نیست.

چهار) قیمت‌گذاری صحیح روی خدمات یا محصولات

اگر محصول یا خدماتی برای ارائه دارید، قیمت‌ گذاری بسیار مهم است. در کسب و کارهای کوچک که معمولاً مشتریان زیادی ندارند، قیمت‌ها باید کاملاً رقابتی باشند. البته منظور ما از رقابتی این نیست که قیمت‌گذاری به صورت کم انجام شود، بلکه باید به صورت درست انجام شود. شما باید به گونه‌ای قیمت بدهید که علاوه بر سود خود، در میان رقیبان هم متمایز و برتر باشید. اگر نتوانید به درستی قیمت‌ گذاری کنید، ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید و از طرفی، مشتریان جدیدی هم پیدا نکنید. از طرفی، اگر قیمت ‌گذاری شما درست باشد به راحتی می‌ توانید تعداد زیادی از مشتریان را جذب کنید و در نهایت کسب و کار کوچک خود را توسعه دهید.

پنج) بررسی رقیبان کسب و کارتان

رقابت کردن باعث ایجاد هیجان در کار شده و کمک می‌کند که خلاقانه عمل کنید. همانطور که می‌دانید هیچ کسب و کار اینترنتی کاملا کامل نیست و مطمئنا اگر موشکافی روی آن انجام دهید جای بسیاری از موارد در آن خالی است. به عنوان نمونه سایت‌هایی که روی دوره‌های آموزشی فعالیت دارند را در نظر بگیرید.

فرض کنید این سایت در زمینه آموزش ساخت سایت و هر گونه دوره آموزشی که برای مدیران سایت‌ها کاربردی باشد فعالیت دارد. در این صورت چه گروهی از کاربران را دارد؟ درست است، گروهی که قصد دارند سایت زده و خود دارای کسب و کار باشند. گروهی صرفا برای یک شغل دوم به آن نگاه کرده و از طریق پروژه فعالیت خواهند داشت و بسیاری گروه‌های دیگر… اما به نظر شما گروه دوم در یافتن کارفرما دچار مشکل نخواهند شد؟ مطمئنا که اینطور خواهد بود. در نتیجه این سایت می‌تواند بخشی را برای معرفی کاربرانش راه‌اندازی کرده و آنها را به کارفرما که قصد انجام پروژه دارند معرفی کند. این کار باعث می‌شود که کارمزدی هم در این بین بابت انجام هر پروژه دریافت کند. مدل‌های این چنینی زیاد هستند اما سایت‌های تخصصی که چنین قابلیتی را داشته باشند کم است.

ساده‌تر که عرض کنیم شما باید در رقابت با کسب و کارها کاملا حسادت به خرج دهید. البته حسادت از نوع خوب که با درس گرفتن از اشتباهات رقبا و کاستی‌هایی که دارند در جهت پیشرفت کسب و کار خود قدم بردارید؛ نه اینکه مانعی برای آنها ایجاد کنید. هر کسب و کاری رقیبان خود را دارد که برخی از آن‌ها کوچک و برخی بزرگ هستند. در ابتدای کار باید به دنبال برتری نسبت به رقیبان کوچک باشید! به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی فروش لوازم جانبی موبایل راه‌ اندازی کرده ‌اید، نباید از همین ابتدا به فکر رقابت با فروشگاهی مثل دیجی ‌کالا باشید. بنابر این سعی کنید رقیبان خود را آنالیز کنید تا رقیبان کوچک و بزرگ خود را بشناسید و در نهایت، با آن ‌ها به درستی رقابت کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *