مسابقات اینستاگرام قواعد و قوانین خاص خود را دارد و به راحتی می‌توانید با دانستن این اصول، مسابقات موفقی در اینستاگرام برگزار کنید. اگر قصد دارید مسابقه اینستاگرامی راه‌اندازی کنید، با این مجموعه مقالات همراه ما باشید.

چند مورد از مهم‌ترین کانال‌های جذب ترافیک عبارتند از:

  • منشن کردن افراد توسط فالوورها: در موارد قبلی به بررسی این مورد به عنوان یکی از روش‌های برگزاری مسابقه پرداختیم! لازم است بدانید این روش یکی از بهترین کانال‌های افزایش فالوور اینستاگرام و تبلیغات صفحه است. با این روش دنبال‌کنندگان شما تعداد زیادی از دوستان خود را منشن می‌کنند و دوستان آن‌ها نیز ممکن است در مسابقه شرکت کرده یا صفحه شما را دنبال کنند.

با استفاده از این ۵ روش به راحتی می‌توانید تعداد شرکت‌کنندگان مسابقه اینستاگرامی خود را افزایش دهید و به افزایش تعامل صفحه اینستاگرامی خود کمک کنید.

  1. نظارت بر پست‌های ارسالی کاربران

کاربران برای آن که بتوانند در مسابقه شرکت کنند، باید قوانین مسابقه را به صورت کامل رعایت کنند! برای تایید پست‌ها نیازمند نظارت بر روی آن‌ها هستید تا ببینید چه تعداد از طرح‌های ارسالی قوانین مسابقه را رعایت کرده‌اند و می‌توانند در بین پست‌هایی که باید داوری شوند، قرار بگیرند. پست‌های ارسالی خود را کاملاً نظارت کنید تا بتوانید در هنگام انتخاب برنده از آن استفاده کنید.

برخی از مواردی که باید بررسی کنید عبارتند از:

  • تعداد پست‌های کاربران: در هنگام برگزاری مسابقه تعداد پست‌هایی که کاربران به همراه هشتگ شما منتشر می‌کنند را بررسی کنید. در روزهای اول مسابقه ممکن است تعداد پست‌ها خیلی زیاد و در روزهای پایانی کمتر باشد. البته این موضوع کاملاً بستگی به روش تبلیغات شما دارد که ممکن است در روزهای پایانی مسابقه تعداد پست‌های کاربران بیشتر باشد. همچنین سعی کنید این پست‌ها را در صفحه خود بازنشر دهید تا کاربران بدانند پست‌های آن‌ها درباره شما، برایتان ارزشمند است.
  • تعداد لایک هر پست: اگر پست‌ها را در صفحه خود منتشر می‌کنید، تعداد لایک هر پست را بررسی کنید. برخی پست‌ها لایک‌های بیشتری می‌گیرند که به معنی محبوبیت بیشتر این پست‌ها برای کاربران است و احتمال برنده شدن آن‌ها در مسابقه وجود دارد.
  • تعداد کاربران شرکت‌کننده: چند نفر از کاربران در مسابقه شرکت کرده‌اند؟ تعداد آن‌ها را به صورت روزانه بررسی کنید و آن را در سیستم یا برگه آنالیز خود یادداشت کنید.
  • برترین شرکت‌کنندگان: چه کسی بیشترین محتواها را در طول مسابقه بارگذاری کرده است؟ این متریک به شما کمک میکند تا بزرگترین طرفداران خود را بشناسید.
  • تعداد کل لایک‌ها: تعداد کل لایک‌های دریافتی برای پست‌های مسابقه است که باید آن‌ها را برای بررسی تعامل صفحه خود بررسی کنید.
  • تعداد افزایش فالوور: یکی از اهداف برگزاری مسابقات افزایش فالوور واقعی یک صفحه است؛ در پایان هر روز به بررسی میزان افزایش فالوورهای صفحه بپردازید و اگر تعداد آن از حد قابل انتظار کمتر است، پیش از پایان مسابقه، در بخش تبلیغاتی خود تغییراتی اعمال کنید.
  • افزایش تعامل صفحه: اگر مدیریت یک صفحه تجاری را برعهده دارید، آنالیز آن کار سختی نیست؛ کافی است به بخش insights مراجعه کنید و اطلاعات مختلفی را ببینید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در برگزاری مسابقات اینستاگرامی باید درنظر گرفته شود، میزان تعامل کاربران و افزایش آن است. در واقع شما باید ببینید تعامل صفحه شما پیش از برگزاری مسابقه، در هنگام برگزاری و پس از آن، از روز اول تا پایان، چه تغییری داشته است.
  • اصول مربوط به مسابقه‌های اینستاگرامی – بخش سوم

یک نکته! اگر صفحه اینستاگرام شما تازه‌کار و دارای فالوورهای کمی است، احتمالاً تعداد کمی از کاربران در مسابقه شرکت کنند. در این صورت می‌توانید خودتان بر روی پست‌های ارسالی نظارت کنید و نیازی به استفاده از سیستم‌های آنالیز نیست. همچنین باید توجه داشته باشید تعداد کم پست‌های ارسالی از طرف کاربران به معنای بازدهی پایین مسابقه اینستاگرامی نیست و ممکن است همین تعداد پست‌های ارسالی چندین هزار فالوور برای شما جذب کنند.

اگر یک صفحه پرمخاطب دارید، برای نظارت بر روی پست‌ها می‌توانید از ابزارهای آنالیز اینستاگرام نظیر Iconosquare استفاده کنید.

انتخاب برندگان و اعلام نام آن‌ها به صورت عمومی

برگزاری مسابقات اینستاگرامی با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند و برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. انجام این مسابقات نیازمند برخی فاکتورها و قواعد است که در صورت رعایت آن‌ها می‌تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد .پس از اجرای ۱۱ مرحله قبل، اکنون زمان آن رسیده که برندگان مسابقه خود را مشخص کنید! کاربران مدت زمانی را انتظار کشیده‌اند تا نتیجه این مرحله را ببینند. این استراتژی، امکان دسترسی به مخاطبان را به حداکثر میرساند. در عین حال، استراتژی مذکور نقش به سزایی در افزایش کیفیت مسابقه خواهد داشت؛ البته شما باید حواستان به این موضوع باشد که برخی از شرکت کننده ها ممکن است برای دریافت لایک، از ربات های لایک (Like bots) استفاده کنند تا لایک تقلبی دریافت کنند. برای جلوگیری از وقوع چنین پیشامدهایی، باید قواعد و قانون های خاصی تعریف کنید. روش استفاده از هیئت داوری برای تصمیم گیری درباره ی برنده، یک روش باکیفیت و منصفانه است. طی این روش، شما یک گروه از متخصصان را برای تصمیم گیری درباره ی برنده انتخاب میکنید. در این صورت، صرفاً بر سیستم رأی گیری متکی نخواهید بود.  هرکدام از دو روش بالا، نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند؛ اما صرف نظر از نوع انتخاب برنده، شما باید روش انتخاب را به شرکت کننده ها توضیح دهید.

یک انگیزه‌ی عالی و جذاب طراحی کنید؛ یک فرم ورودی (که سفارشی ساز باشد) بسازید تا بتوانید داده های مربوط به شرکت کننده ها را گردآوری نمایید؛ برای کسانی که دوستانشان را به شرکت در مسابقه دعوت میکنند، جایزه در نظر بگیرید؛ و در نهایت، به این ابزار اجازه دهید که خودش برنده را مشخص کند. انواع مختلفی از مسابقات تبلیغاتی با جایزه وجود دارند که با استفاده از این ابزار می توانید آنها را بسازید و اجرا کنید؛ بسیاری از برندها، از روش های ترکیبی استفاده میکنند و ترکیبی از سیستم رأی گیری و هیئت داوری را برای انتخاب برنده به کار میگیرند. در این مرحله باید بر اساس نظر داوران یا تعداد لایک پست‌های ارسالی برنده مسابقه را مشخص کنید! اگر برایتان امکان‌پذیر است، نتیجه مسابقه را به صورت لایو برگزار کنید تا کاربران بتوانند اعتماد بیشتری نسبت به نتیجه مسابقه داشته باشند. به یاد داشته باشید که درخواست شما از مخاطب برای شرکت در مسابقه، بدان معناست که از ایشان خواسته اید که در جهت ارتقای وجهه ی برندتان یک کار انجام دهند. بنابراین، ارزش جایزه ی شما باید به اندازه ای باشد که هزینه و انرژی شرکت کننده برای شرکت در مسابقه را جبران کند. شاید یک تی شرت رایگان، جایزه‌ی چندان ارزشمندی نباشد که مخاطبان، بخاطر آن در مسابقه ای شرکت کنند؛ اما قطعاً یک سفر رایگان ارزش شرکت در مسابقه را خواهد داشت.

پس از مشخص شدن برندگان مسابقه، طی یک مراسم از آن‌ها دعوت کنید تا در شرکت یا محل فعالیت کسب‌وکار شما حضور پیدا کنند. سپس در کنار آن‌ها و پرچم کسب‌وکار خود، عکس و فیلم تهیه کنید و آن‌ها را به عنوان برنده مسابقه در صفحه خود معرفی کنید. جایزه‌ی مسابقه باید با علاقمندی و رفتار مخاطبان هدف شما تناسب داشته باشد. از خودتان بپرسید: مخاطب هدف من به چه جایزه ای علاقمند است؟ اگر از محدودیت بودجه صرف نظر کنیم، تعداد پاسخ های شما به این پرسش بسیار زیاد خواهد بود. مطمئناً، همه‌ی شرکت کننده ها به یک سفر رایگان علاقمند هستند؛ اما نکته‌ی اصلی این نیست. شما باید جایزه ای را انتخاب کنید که در عین ارزشمندی، با برند شما تناسب داشته باشد. کارت هدیه، خدمات رایگان، کوپن تخفیف، جایزه‌ی تبلیغاتی و بسته های کالای رایگان، از رایج ترین جایزه هایی هستند که برندها به برنده های مسابقه های خود اعطا میکنند. اما ما همیشه باید به دنبال خلاقیت باشیم.

اگر به دنبال افزایش مشتریان خود هستید، مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید و با افزایش تعامل، به افزایش درآمد خود بیفزایید. در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی اصول راه‌اندازی مسابقات اینستاگرامی می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *