دوران دانشجویی را همه ما گذرانده ایم و می دانیم که گاهی اوقات زمان آزاد زیادی وجود دارد. راه اندازی کسب و کار اینترنتی در دوران دانشجویی یکی از مواردی است که می تواند علاوه بر پر کردن زمان و اوقات فراغت، درآمد بسیار خوبی را هم حاصل کند. بسیاری از سایت های بزرگی که در حال حاضر وجود دارند، حاصل تلاش دانشجویان مختلف در زمان دانشجویی خود بوده اند که در حال حاضر برخی از آن ها چندین شرکت در سراسر دنیا راه اندازی کرده اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان بپردازیم تا اگر قصد راه اندازی کسب و کاری در دوران دانشجویی خود را دارید، به راحتی این کار را انجام دهید.

کسب و کار دانشجویی چیست و چه مزایایی دارد؟

دانشجوهای زیادی همواره به دنبال پیدا کردن یک کار به صورت پاره وقت برای خود هستند. برای پیدا کردن کار دانشجویی مشکلاتی مانند نداشتن سابقه کار و مدرک و همچنین رزومه وجود دارد.

مقدمه؛ راه اندازی کسب و کار یا کار برای دیگران؟

طبق آخرین آمار منتشر شده حدود ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند. به صورت کلی دو دسته دانشجو وجود دارد. دسته اول دانشجویانی هستند که با علاقه خود رشته ای را انتخاب کرده اند و در آن در حال تحصیل هستند و آینده کاری خود را در همین رشته می بینند. اما دسته دیگری هم وجود دارند که علاقه آن ها به رشته تحصیلی، دلیل وارد شدن به دانشگاه و آن رشته نیست. در این مقاله پرداختن به این موضوع که چرا افراد این کار را انجام می دهند. آیا مجبور شده اند یا ناآگاهانه آن را انتخاب کرده اند، کاری نداریم. اما ویژگی های این دسته را هم در ادامه مقاله برای معرفی مدل کسب و کار اینترنتی بررسی خواهیم کرد.

دانشجو می تواند خودش به عنوان صاحب یک کسب و کار وارد فضای اینترنت شده و به اصطلاح موسس (Founder) شود. یا می  توانید از طریق کارها و پروژه های که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم، به عنوان کارآموز (Intern) یا فریلنسر (Freelancer) در سایر کسب و کارها مشغول کار شود.

خیلی کلی و خیلی خلاصه می توان این گونه مطرح کرد که اگر دانشجو زمان کافی برای فکر و برنامه ریزی دارد. و از طرفی دغدغه مالی و درآمدازیی هم ندارد، توصیه می شود که خودش یک کسب و کار را در اینترنت شروع کند. اما اگر افراد زمان کافی برای راه  اندازی کسب و کار اینترنتی ندارند، می توانند به صورت کارآموز یا فریلنسر در کسب و کارهای دیگر مشغول کار شوند. با کار کردن برای کسب و کارها و سایت های اینترنتی دیگر می توانند سریع تر به درآمد برسند.

از لحاظ تکنیکی کسب و کاری که یک دانشجو آن را راه‌اندازی می‌کند با کسب و کاری که یک فرد غیر دانشجو راه‌اندازی می‌کند، تفاوتی ندارد. و قرار نیست روی کسب و کار شما برچسب کسب و کار اینترنتی دانشجویی یا عناوین مشابهی بخورد. تنها در این مقاله شرایطی که برای دانشجویان وجود دارد را برای ساخت و راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی درنظر گرفته‌ایم. دو مدل و رویکرد کلی برای وارد شدن به حوزه کسب و کار اینترنتی در دوران دانشجویی وجود دارد. اول اینکه بر اساس رشته تحصیلی خود این کار را شروع کنید. اگر به رشته خود علاقه‌مند هستید و فکر می‌کنید که آینده شما در همین رشته و موضوع آن رقم خواهد خورد، بهتر است که کسب و کار مرتبط با رشته خود را داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید مدل‌های کسب و کاری را پیش‌ بگیرید که عمومی هستند. و نیاز به اطلاعاتی به رشته‌ تحصیلی شما ندارد. در این قسمت قصد داریم از دو منظر مدل کسب و کار اینترنتی دانشجویی را بررسی کنیم.

دوران دانشجویی و شرایط هر دانشجو با هم فرق می کند. نمی توان یک طرح، نسخه یا مدل کسب و کاری را برای همه در نظر گرفت. با همین رویکرد در این مقاله از سایت فوربو سعی شده، پیشنهاد مختلفی را معرفی کنیم. تا هر کس با توجه به شرایط خود آن را بررسی کند. از همین رو دعوت می کنم که تا انتها مقاله مدل کسب و کار اینترنتی برای دانشجویان همراه باشید.

یک) مدل کسب و کار اینترنتی دانشجویی بر اساس رشته تحصیلی

اگر علاقه‌مند به رشته تحصیلی خود هستید و فکر می‌کنید که شغل آینده شما به درسی که در حال مطالعه آن هستید ارتباط دارد. دوران دانشجویی بهترین زمان برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی است. به این دلیل که شما نیازی به درآمدزایی سریع از آن ندارید و به‌نوعی قرار نیست به‌عنوان کار اصلی شما باشد. فرض کنید دانشجو معماری هستید و قرار است در همین حوزه کاری در آینده مشغول کار شوید. قرار نیست مدیر سایت معماری شوید. بلکه قرار است در پروژه‌های عملی معماری شرکت کنید. اما راه‌اندازی یک سایت در خصوص معماری می‌تواند در آینده‌ای که به‌سراغ کار اصلی خود رفتید بسیار موثر واقع شود. و همچنین یک منبع درآمد برای شما به‌حساب بیاید. شما می‌توانید از دو طریق می‌توانید از سایتی به این شکل برای خود اعتبار بدست آورید. اگر در سایتی که راه‌اندازی کرده‌اید مشغول تولید محتوا در خصوص رشته تحصیلی خود کنید، در طی دوران تحصیل -مثلا ۴ ساله- می‌توانید حجم محتوای بسیار زیادی را تولید کنید. تولید محتوا مرتبط با یک موضوع آن هم به صورت پیوسته، از لحاظ فنی اعتبار سایت شما را بالا می‌برد. بازدیدکننده بدست خواهد آورید، اعتبار سئو (SEO) سایت بالا می‌رود. به رتبه‌های برتر سایت ارزش‌گذاری الکسا می‌رسید. و می‌توانید از این تعداد بازدیدکننده‌ای که دارید برای معرفی کارهای خود و حتی خودتان استفاده کنید.

ایجاد یک سایت مرتبط با رشته تحصیلی و تولید محتوا

نوشتن و انتشار مطالب مربوط به رشته‌ تحصیلی خود و ساخت سایت اینترنتی تخصصی با توجه به رشته‌ تحصیلی، شما را همواره در کنار درس و موضوعات مورد علاقه شما نگه می‌دارید. از طریق تحقیق بیشتر و وارد عرصه نویسندگی شدن در آن موضوع، دید بهتری نسبت به رشته به شما خواهد داد. هم می‌توانید از آخرین اخبار و اطلاعات رشته خود آگاه شوید و هم بقیه را هم آگاه کنید. در نظر داشته باشید که تولید محتوا برای سایت تخصصی در طول زمان بسیار اهمیت دارد. شما قرار نیست یک شبه کاری را انجام دهید. اگر علاقه‌مند به رشته خود هستید، شروع کنید.

حتی در بدترین حالت هفته‌ای یک مطلب مرتبط با رشته تحصیلی خود شده را منتشر کنید. از اطلاعات درسی خود بنویسید، مطالعه بیشتر کنید و این مطالعات را با دیگران به اشتراک بگذارید. از لحاظ تکنیکی و اصول سئو هم سایت شما قدرتمند خواهد بود. زیرا به صورت تخصصی و پیوسته در یک حوزه مشخص تولید محتوا می‌کنید. همان‌طور که مطرح شد این سایت می‌تواند هم برای خود شما موثر باشد، هم برای سایر دانشجویان آن رشته کاربردی باشد. این نکته را هم درنظر داشته باشید که مخاطبین شما محدود به دوستان و هم دانشجویی‌های شما نیست. و وقتی آنلاین می‌شوید و تولید محتوا می‌کنید، می‌توانید برای همه دانشجوهای آن رشته از سراسر کشور بنویسید. دانش خود را در سایت منتشر کنید. مطمئن باشید که این در آینده به درد شما خواهد خورد. در اولین قدم‌های راه ممکن است که نتیجه چندانی نگیرید اما ادامه دادن آن در طول زمان سودمند خواهد بود. پیدا کردن یک جامعه مخاطبین علاقه‌مندان به یک حوزه مشخص علاوه بر اعتبار برای شخص شما، ارزش مالی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *