تقریبا همه‌ی ما از مودم‌های WIFi در خانه استفاده می‌کنیم و با توجه به تفاوت قیمت میان مدل‌های معمول و آن‌ها که قدرت سیگنال بسیار بالایی دارند، عموما بیشتر ما از مدل‌های معمول و نسبتا ضعیف استفاده می‌کنیم. به همین خاطر است که اگر خانه‌ی ما کمی بزرگ باشد، همیشه گوشه و کناری پیدا خواهید کرد که سیگنال روتر ما به آن نرسد و به اصطلاح، نقطه کوری بسازد و یا اینکه با سرعت کم و با قطع و وصلی زیاد سیگنال‌ها دریافت شود.

در این مقاله چند راه حل ساده و ابتدایی به شما معرفی می‌کنیم که قبل از وصل کردن فویل یا استفاده از راه‌حل‌های نامتعارف، ابتدا آن‌ها را به صورت یک چک‌لیست باید مرور کنید، چون احتمالا مشکلتان با یکی از این مسیرها به خوبی رفع شود.

  1. مودم خود را جا‌به‌جا کنید

اگر شرکت ارائه کننده اینترنت نصابی فرستاده تا روتر را برای شما نصب کند، تضمینی وجود ندارد که وی بهترین نقطه خانه را برای این کار برگزیده باشد. عموما نصاب‌ها یکی از پریزهای تلفن را انتخاب و مودم را روی آن نصب می‌کنند تا کارشان در سریع‌ترین موقع ممکن تمام شود. پس اگر به درستی در تمام خانه سیگنال WIFi را دریافت نمی‌کنید، ابتدا سعی کنید با جابه‌جایی آن در خانه ببینید می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

بعضی از مناطق خانه هستند که روتر نباید در آنجا قرار گیرد :

  • نزدیک به یخچال، مایکروفر و یا دیگر دستگاه‌های الکترونیک پر استفاده
  • نزدیک هر چیز فلزی چون این وسایل باعث برگشت سیگنال می‌شوند
  • داخل کابینت یا هر محفظه‌ای یا حتی در جاهایی که کمی دور آن بسته باشد

نکته دیگر اینکه به هیچ وجه هیچ وسیله‌ای مخصوصا آهنی، بر روی روتر خود قرار ندهید. در نهایت اینکه زود خسته نشوید و سعی کنید یک مکان مناسب برای روتر خود بیابید، در بیشتر مواقع با انجام این کار مشکل شما به طور کلی حل می‌شود.

  1. کانال WIFi را تغییر دهید

مودم شما تنها دستگاه WIFi نیست که در ساختمان محل زندگی شما وجود دارد. احتمالا همسایگان شما هم از مودم‌ها یا دستگاه‌های WIFi خود بهره می‌برند. فرکانس پیش‌فرض تمامی دستگاه‌های WIFi عموما بر روی ۲٫۵Ghz تنظیم شده است. بدون اینکه وارد فضای فنی کار شویم، توضیح کوتاه این است که با این فرکانس شما عموما امکان انتخاب بین ۱، ۶ و ۱۱ کانال مختلف را خواهید داشت. برای تغییر این کانال باید به سراغ محیط ادمین روتر روید و بین کانال‌های ۳۶، ۴۰، ۴۸، ۱۴۹، ۱۵۳، ۱۵۷ و ۱۶۱ برای بهتر شدن سیگنال استفاده کنید.

نگران نباشید اگر کاری کردید که تنظیمات مودم بهم ریخت، کافی است آن را به حالت کارخانه برگردانید و تنظیمات اولیه را دوباره انجام دهید!

  1. تنظیم آنتن

آنتن‌های موجود بر روی روترهای  WIFi به هیچ وجه برای نمایش نیست. پس به هیچ وجه آن را خوابیده نگه ندارید و کاملا در حالت ایستاده تنظیمش کنید. از اتصال درست آن به بدنه آگاهی پیدا کنید و اگر امکان بلند کردن آنتن وجود دارد، حتما آن را در بالاترین حد ممکن قرار دهید.

مودم‌هایی که آنتن ندارند عموما بدترین گزینه خرید هستند و آن‌هایی که از چند آنتن استفاده می‌کنند، عموما انتخاب‌های بهتری به شمار می‌روند. با این وجود می‌توانید آنتن‌های بلندتری برای مودم خود با هزینه بسیار کمی تهیه کنید و در بیشتر مواقع نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد بدون اینکه روتر جدیدی بخرید.

  1. برنامه هسته اصلی مودم را به روزرسانی کنید

عموما این گزینه در یک جای بسیار مشخص در پنل ادمین مودم‌ها وجود دارد. به روزرسانی این گزینه عموما در بهبود عملکرد مودم تاثیر بسزایی خواهد گزاشت، پس حتما جزو گزینه‌های اصلی خود قرار دهید.

  1. استفاده از بوستر سیگنال و یا اکسس پوینت

البته این گزینه کمی تکنیکی‌تر می‌شود. نکته این است که اگر هیچ کدام این مراحل برایتان کارساز نبود یا خانه‌ی شما بزرگ‌تر از حد معمول است، کارتان با یک مودم معمولی پیش نمی‌رود و شما به دستگاه‌هایی نیاز دارید تا به مودم متصل شده و سیگنال WIFi را برایتان تشدید کند.

اکسس پوینت‌ها هم در مکان‌های مختلف نصب شده و کارشان این است که سیگنال WIFi را در میانه راه دریافت کرده و با شدت اولیه، از آن نقطه مورد نظر منتشر کنند. به این ترتیب شما می‌تواند در همه‌ جای منزل خود با قدرت زیاد، سیگنال‌های WIFi را دریافت نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *