در مطلب قبل از دوره پیشرفته گوگل آنالیتیکس ایجاد شاخص‌های سفارشی را بررسی کردیم که به شما اجازه می‌دهند بر مبنای آنها داده‌هایی را بسنجید که مختص کسب و کارتان هستند.در این مطلب به بررسی «رصد رویدادها» یا «Event Tracking»، می‌پردازیم  که راه‌حلی ایده‌آل است تا دریابید آیا کاربران با وب‌سایت شما به تعامل می‌پردازند و در آن اعمالی که مدنظرتان است را انجام می‌دهند یا خیر. برای مثال، فروشگاه آنلاین گوگل با استفاده از این ویژگی می‌تواند کلیک‌هایی که روی نوار پیمایش ثابت بالای سایت صورت می‌پذیرند را رصد نماید، و از این طریق درک بهتری راجع به نحوه‌ی گشت و گذار کاربران در فروشگاه به دست آورد.

برای جمع‌آوری داده‌های مرتبط به یک رویداد از یک وب‌سایت، باید به هر یک از عناصر سایت که می‌خواهید تعامل کاربر با آن را رصد کنید، یک اسکریپت جاوا اضافه نمایید.

توجه داشته باشید باید برای رصد کردن هر عنصر سایت و هر نوع از تعامل کاربر با آنها، یک «event tracking» جداگانه را ایجاد و تنظیم نمایید. مثلاً فرض کنید می‌خواهید ببینید یک کاربر دکمه‌ی پخش ویدیویی را کلیک کرده یا در اصطلاح آن را «play» نموده است یا خیر، و همچنین تمایل دارید بدانید در صورت شروع به پخش در کجا آن را متوقف (pause) کرده. به منظور رصد این دو موضوع باید به تعریف و ایجاد دو «event» جداگانه برای وضعیت دکمه‌ی پخش «پلیرِ» (player) ویدیو بپردازید.

لازم به ذکر است، وقتی کاربری عملی را روی یکی از عناصر سایت انجام می‌دهد که «event tracking» برای آن فعال است، کدهای «رصد رویداد» یا همان «event tracking» چهار پارامتر را به همراه هیت برای آنالیتیکس ارسال می‌کنند. این پارامترها عبارتند از «موضوع» (Category)، «عمل انجام شده» (Action)، برچسب (Label) و «مقدار»‌ (Value).

شما می‌توانید به تعریف این پارامترها در کد جاوا اسکریپت رصد رویداد بپردازید و از این طریق داده‌ها در گزارش‌های مختلف «events» را ساماندهی کنید. حال بیایید مفهوم و کاربرد هر یک از پارامترهای مذکور را با هم مرور کنیم.

  • دوره‌ی پیشرفته گوگل آنالیتیکس: اعمال تنظیمات و قوانین بر داده‌ها
  •  Category: این پارامتر به شما اجازه می‌دهد رویداد‌های گوناگونی که رصد می‌کنید را از طریق گروه‌بندی کردن ساماندهی نمایید. مثلاً برای وبسایت‌تان می‌توانید گروهی مانند «ویدیوها» را به وجود آورده و در این گروه هر رویدادی را جای دهید که مرتبط به ویدیوهای سایت شما می‌شود و آن را رصد می‌کنید.

  • Action : شامل عملی می‌شود که کاربر با انجام آن رویداد را آغاز می‌کند. مثلاً، اگر مشغول رصد این موضوع هستید که یک کاربر دکمه‌ی «پخش» (Play) یک ویدیو را کلیک می‌کند یا خیر، احتمالاً یک «Category» با عنوان «Videos» دارید که وقتی روی آن کلیک بنمایید می‌توانید فهرستی از «اکشن‌هایش» را مشاهده کنید و یکی از این اکشن‌ها شامل گزینه‌ی «Play» یا «پخش ویدیو» می‌شود.

  • Label : پارامتری است که استفاده‌ از آن ضروری نیست و به توصیف عنصری از سایت می‌پردازد که مشغول رصد رویداد یا رویدادهای مرتبط به آن هستید. برای مثال، Label در رابطه با یک ویدیو، می‌تواند به نام آن ویدیو اشاره داشته باشد. استفاده از پارامتر مذکور کمک می‌کند گزارش‌هایی خواناتر در اختیارتان قرار بگیرد و راحت‌تر به درک و تحلیل‌شان بپردازید.

  • Value : یک پارامتر حاوی مقداری عددی است که استفاده از آن هم به تمایل کاربر بستگی دارد. این پارامتر می‌تواند شامل موارد مختلفی گردد، مثلاً مدت زمانی که طول کشیده یک ویدیو بارگذاری شود، یا درآمدی که پس از انجام یک عمل خاص توسط کاربران در سایت، حاصل شده است.

لازم است در مورد نامگذاری Categoryها، Actionها، و Labelهای خود از سر فکر و حوصله عمل کنید، تا وقتی آنها در گزارش‌های مرتبط به «رویدادها» (events) ظاهر می‌شوند، فرآیند درک و تحلیل این گزارش‌ها را برای شما و دیگران ساده نمایند.

حال فرض کنید فروشگاه آنلاین کالاهای گوگل در نوار پیمایش خود که در بالای وب‌سایت به صورت ثابت واقع شده دسته‌بندی به نام Brands دارد که وقتی موس‌تان را روی آن می‌برید منویی ظاهر گشته و در این منو می‌توانید چندین لینک مرتبط به برندهای گوناگون، از جمله «اندروید» را ببینید. مسئولین فروشگاه می‌خواهند به تعریف یک «Event» یا همان «رویداد» بپردازند و از این طریق لینک پیش‌تر اشاره شده، یا همان «اندروید» و کلیک‌هایی که رویش صورت می‌گیرند را رصد نمایند.

بر همین مبنا Category یا موضوع رویداد مورد اشاره می‌تواند «Navigation» (که به منوی پیمایش ثابت بالای سایت اشاره دارد) نام بگیرد، Action را هم «Brands» نامگذاری می‌کنیم و برای Label هم عبارت «Android» را در نظر می‌گیریم. ضمناً از آنجایی که در حال رصد رویدادی فاقد قابلیت درآمدزایی هستیم، می‌توانیم پارامتر Value را نیز نادیده بگیریم و به آن مقداری را اختصاص ندهیم.

پس از انجام تنظیمات، وقتی کدهای رصد کننده‌ی رویداد را به عنصر نوار پیمایش سایت بیافزاییم، هر بار که کاربر با این عنصر به تعامل بپردازد و لینک «اندروید» را کلیک کند، پارامترهایی که تعریف کردیم به گوگل آنالیتیکس انتقال داده شده و در گزارش‌ها به ثبت رسیده و به نمایش در می‌آیند.

در گزارش‌های آنالیتیکس «Total Events» بر مبنای تعداد تعاملاتی محاسبه می‌شود که با عنصر در حال رصد صورت پذیرفته‌اند، در حالیکه «Unique Events» تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که به تعامل با آن عنصر پرداخته‌اند. برای درک بهتر موضوع، مثلاً اگر یک کاربر در طول یک سشن، ۵ بار در نوار پیمایش بالای سایت روی لینک «کیف‌ها» (‌Bags) کلیک کند، مقدار Total Events برابر با ۵ خواهد شد در حالیکه Unique Events عدد یک را نشان خواهد داد.

برای دسترسی به گزارش‌های «رویدادها» (Events)، از نوار پیمایش سمت چپ آنالیتیکس به ترتیب گزینه‌های Behavior و Events را کلیک کنید. اگر در میان گزارش‌های موجود در این بخش روی گزینه‌ی «Top Events» کلیک نمایید، می‌توانید رویدادهای خود را بر مبنای دسته‌بندی موضوعی یا همان Category ببینید.

همچنین قادر هستید در جدول گزارش Top Events، جزییات شاخص‌هایی مانند «Total Events»، «Unique Events» و «Average Value» (ارزش متوسط یک رویداد) را برای هر دسته‌بندی موضوعی ببینید که از رویدادها ایجاد کرده‌اید.

اگر در جدول گزارش Top Events روی یکی از دسته‌بندی‌های موضوعی تعریف شده و به ثبت رسیده کلیک کنید، می‌توانید اَکشن‌های مرتبط به آن دسته‌ی موضوعی را مشاهده نمایید. به زبان ساده‌تر، به این طریق قادر می‌شوید از کلیه فعالیت‌هایی که برای یک دسته‌ی موضوعی رصد می‌گردند آگاه شده و آنها را در کنار هم رویت کنید.

  • اگر روی یک Action نیز کلیک نمایید، می‌توانید کلیه Labelهایی که به آن اختصاص یافته‌اند را ملاحظه کنید.

یکی از استفاده‌های کاربردی Eventها رصد کردن لینک‌های خروجی، یا همان لینک‌هایی است که کاربر را به آدرسی بیرون از سایت شما هدایت می‌کنند. برای مثال، فروشگاه آنلاین گوگل از یک دکمه‌ی «چت زنده» در نوار پیمایش خود برخوردار است که کلیک روی آن یک پنجره‌ی پاپ آپ باز می‌کند و در این پنجره کاربر امکان گفتگو با پشتیبانی را پیدا می‌نماید. البته این سرویس چت توسط یک خدمات دهنده شخص ثالث برای فروشگاه راه ‌اندازی شده و لذا هر بار که پنجره‌ی پاپ آپ مذکور باز می‌شود به آدرسی غیر از آدرس فروشگاه یا به نوعی به بیرون از سایت هدایت می‌گردد، که امکان رصد کردن آن به صورت پیش‌فرض برای ما وجود ندارد.

اما با این حال می‌توانیم برای دکمه‌ی چتی که از آن صحبت کردیم یک «event tracking» تعریف و تنظیم کرده و به رصد تعامل کاربران با آن بپردازیم. برای رویدادی که در حال تعریف آن هستیم، می‌توانیم «موضوع» (Category) «Outbound Links» (لینک‌های خروجی) را اختصاص دهیم، «عملیات» یا «Action» را «Live Chat»  در نظر بگیریم و برای «Label» هم عنوان «Home» یا نام صفحه‌ی دیگری که دکمه در آن واقع شده را به کار بندیم.

به این ترتیب، به سادگی قادر هستیم متوجه شویم دکمه‌ی «چت زنده» چند بار و از کدام صفحه کلیک شده است. همچنین درخواهیم یافت کاربران در کدام صفحه بیشتر به پشتیبانی رجوع می‌کنند و با بهینه‌سازی آن صفحات بار واحد پشتیبانی خود را کم خواهیم کرد.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که با تصمیم‌گیری هوشمندانه در مورد رصد رویدادها، می‌توانید درک بهتری از نحوه تعامل کاربران و مشتریان با سایت و سرویس خود به دست آورید. و اگر می‌خواهید این تعامل افزایش یابد، تمرکزتان را بر مانیتور کردن رویدادهایی قرار دهید که نشان می‌دهند کاربران چطور سایت شما را پیمایش و با محتوای آن ارتباط برقرار می‌کنند. پر واضح است درک بهتر رفتار کاربران، همواره باعث بهبود سایت و در نهایت بهبود کسب و کار مرتبط به آن خواهد شد.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *