راه اندازی فروشگاه اینترنتی در شرایط فعلی یکی از انتخاب های بسیار عالی برای کاربران به شمار می رود که البته قدم گذاشتن در این راه، با سوالات مختلفی همراه است. یکی از مهم ترین سوالاتی که برای کاربران مختلف پیش می آید، این است در حال حاضر دیجی کالا انواع محصولات را ارائه می کند؛ آیا رقابت با دیجی کالا شدنی است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم تا راحت تر بتوانید برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود تصمیم بگیرید. پس اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید اما این سوال برای شما پیش آمده است، در این مقاله همراه ما باشید.

رقابت با دیجی کالا چگونه امکان پذیر است؟

در هر مدل کسب و کار اینترنتی که بخواهید وارد شوید، رقبایی وجود دارند که شاید بیشتر از ۱۰ سال است که در حال فعالیت هستند. با این ‌ها باید چکار کنیم؟ رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا روی کاغذ کار بسیار سختی بوده و نیازمند سرمایه بسیار است. اما می‌ توان با یک تغییر در نوع دیدگاه نسبت به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، بخشی از سهم بازار را از دیجی‌ کالا و سایر فروشگاه ‌های اینترنتی گرفت. در خارج از کشور آمازون به عنوان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و پر فروش شناخته می ‌شود اما به‌این معنی نیست که سایر فروشگاه‌ ها فروش و درآمد ندارند.

برخلاف سال ‌های گذشته که پربازدیدترین سایت‌ های ایرانی وب‌ سایت‌ های خبری بودند، چندسالی است که در بین آن ها فروشگاه‌ های اینترنتی پر طرفدار شده ‌اند. امروزه در بین پر بازدید ترین سایت ‌های ایرانی بر طبق آمار سایت الکسا، نام فروشگاه ‌هایی چون دیجی ‌کالا، لیون کامپیوتر، دیجی استایل، مدیسه، زنبیل، کیمیا آنلاین، شیکسون، مقداد آی‌ تی، ای مالز و… به چشم می‌ خورد. برای اینکه متوجه شوید سایت‌های فروشگاهی محبوبیت بسیار زیادی در اینترنت دارند تنها کافی است به رتبه الکسا سایت دیجی‌کالا (Digikala) توجه کنید. فروشگاه آنلاین دیجی‌ کالا پس از سایت آپارات پر بازدید ترین وب‌سایت ایرانی است و علاوه بر رتبه بسیار خوب در ایران، در بین ۱۵۰ سایت پر بازدید جهان قرار دارد. با این تفاسیر می‌توان به میزان اشتیاق مردم برای مراجعه به فروشگاه‌ های اینترنتی و طبیعتا خرید از آن ها را پی برد.

اهمیت حضور فروشگاه‌های بزرگ برای کسب و کارهای نوپا چیست؟

شاید در ابتدا به این مورد فکر کنید که با وجود دیجی‌کالا و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ کسی از شما خرید نمی‌کند و آنها را به‌چشم یک فروشگاه رقیب بدانید. اما در واقع فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مخصوصا دیجی‌کالا، بستر خرید آنلاین را برای شما فراهم کرده‌‌اند. بزرگ‌ترین ویژگی و خدمتی که دیجی‌کالا برای وب‌فارسی و کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، انجام داد، فرهنگ‌سازی خرید اینترنتی و آنلاین بود.

تا همین پنج ‌شش سال پیش بسیاری اصلاً اعتمادی به خرید آنلاین نداشتند و در بهترین حالت از فروشگاه ‌ها برای تصمیم‌ گیری خرید استفاده می‌ کردند و سپس آن را از بازار محلی سفارش می‌ دادند. امروزه با تبلیغاتی که دیجی‌ کالا و سایر فروشگاه‌ ها انجام می‌دهند، فرهنگ خرید آنلاین جا افتاده و با این که هنوز هم جای کار دارد اما بسیاری از افراد مشغول خرید از این فروشگاه ‌های آنلاین هستند. بزرگ ترین ترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی ‌کالا، با وارد کردن دسته ‌بندی ‌هایی که کسی در ابتدا فکرش را هم نمی‌ کرد، باعث شده کار شما راحت ‌تر شود. برای مثال شاید تا قبل از فعالیت دیجی ‌کالا در زمینه فروش آنلاین خودرو، هیچ‌ نمایشگاه خودرویی در ایران فکرش را هم نمی ‌کرد امروزه بتواند از طریق اینترنت اتومبیل بفروشد. اما پس از ایجاد این دسته در دیجی ‌کالا، کم ‌کم فرهنگ خرید اتومبیل آنلاین هم جا افتاد و پس آن دیدید که چگونه سایت‌ های خرید ماشین در ایران فراوان شدند. برای تک ‌تک دسته‌بندی‌های این فروشگاه همچین اتفاقی افتاده است. از این که دیجی‌کالا دسته ‌بندی‌ های جدید اضافه می‌کند و همه نوع محصول می ‌فروشد، ناراحت نشوید، در اصل راه برای خود نمایی و کسب درآمد شما باز شده است. شما اگر صاحب یه فروشگاه اینترنتی هستید یا دارید فروشگاه اینترنتی می سازید، قبل از این که بخواید اصلا به فکر رقابت با فروشگاه‌ های بزرگ باشید، باید ممنون آن ها باشید!

به فکر  راه اندازی دیجی کالای دوم نباشید!

اولین نکته بسیار مهم که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، این است که در شروع نباید به فکر ساختن و تاسیس یک دیجی کالای دیگر باشید. استفاده از قالب های آماده این وب سایت و ساخت دسته بندی های مشابه می تواند شکست شما را در زمان کوتاه تر تضمین کند. این که می گویند با وجود دیجی کالا دیگر کسی از ما خرید نمی کند، درست وقتی اتفاق می افتد که شما بخواهید یک دیجی کالا دیگر را به کاربران معرفی کنید. وقتی شما در ابتدا مشابه دیجی کالا محصول ارائه دهید، هیچ دلیلی برای کاربر وجود ندارد که از شما خرید کند. تا وقتی دیجی کالا اصلی وجود دارد، هیچ کس از شما خرید نمی کند. استفاده از نام هایی که در ابتدا آن «دیجی» و یا در انتهای آن «کالا» وجود دارد، هیچ مزیتی برای شما نمی سازد و باید به فکر یک نام تجاری دیگر باشید. با ساخت و ثبت همچین نام ها و سپس دامنه هایی در اینترنت نمی توانید به خوبی برندسازی کرده و در نتیجه تبدیل به یک برند بی هویت خواهید شد.

برای رقابت آماده شوید!

برای معرفی تکنیک هایی جهت رقابت با فروشگاه های اینترنتی بزرگ، تصمیم گرفتیم آنها را به صورت مرحله به شما معرفی کنیم تا راحت تر و سریع تر بتوانید آنها را مطالعه کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مرحله اول) تعیین اهداف و برنامه

همانند راه اندازی هر کسب و کاری، راه اندازی فروشگاه اینترنتی هم نیازمند یک برنامه است. اینکه بگویید می خواهم یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنم تا مشتریان فروشگاه دیگر را جذب کنم نامش برنامه نیست. شما باید هدف های خود را مشخص کنید. هدف شما از راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ چه دیدی نسبت به آن دارید، می خواهید فقط به سرعت کسب درآمد کنید؟ یا یک برنامه بلند مدت برای آن دارید. می خواهید در چه حوزه ای فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید؟ آیا تامین کالا آن دسته بندی محصول خاص را دارید؟

بازار هدف شما تمایل به خرید آنلاین دارد؟ برای مثال شما قطعات فنی خودرو را نمی توانید آنلاین به مردم بفروشید، زیرا کسی بعد از مشکل ماشینش دقیقا نمی داند مشکل از کجاست که چه قطه ای را بخرد و حتی اگر هم بداند نحوه تعویض آن شاید دشوار باشد و حتی باز اگر راحت باشد، زمانی که طول می کشد سفارش به دست مشتری برسد طولانی بوده و شاید آن شخص خیلی زودتر به آن قطعه برای تعمیر ماشین نیاز داشته باشد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *