سئو و بهینه‌سازی سایت یکی از مهم‌ترین اعمال مدیریتی است که مدیر هر سایتی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد. وردپرس به عنوان یکی از بهینه‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا از سئوی خوبی برخوردار است اما باید از افزونه‌ها و سرویس‌ها سئو به طور صحیح استفاده کنید تا بتوانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید. خوشبختانه در وردپرس افزونه‌های زیادی برای سئو وجود دارند که هریک از آنها ویژگی‌های منحصر به فردی را دارند اما باید توجه داشت که کارایی و کاربرد تمامی آنها یکی است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از حرفه‌ای‌ترین، محبوب‌ترین و بهینه‌ترین افزونه سئو‍‌ی وردپرس بپردازیم. با استفاده از آن قادر به بهینه‌سازی سایت وردپرسی خود و محتوای قرار گرفته بر روی سایت خود خواهید بود. پس اگر به دنبال افزایش رتبه سایت خود در موتور جستجو هستید و می‌خواهید بیشتر ترافیک خود را از طریق موتورهای جستجو جذب کنید، در ادامه این مقاله با ما و آموزش سئوی وردپرس همراه باشید.

سئو و بهینه‌سازی وردپرس با افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO یکی از برترین و حرفه‌ای‌ترین افزونه‌های سئو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که طی سالیان متوالی توانسته است لقب برترین افزونه سئو را به خود اختصاص دهد. این افزونه توسط تیم Yoast ارائه شده است و در مخزن وردپرس توانسته است +۵,۰۰۰,۰۰۰ نصب را به خود اختصاص دهد. از میان این تعداد نصب نیز توانسته است امتیاز ۴/۹ را به خود اختصاص دهد که رتبه بسیار خوبی برای افزونه محسوب می‌شود.

برخی از ویژگی‌های افزونه Yoast Seo

  • امکان مدیریت عناوین تمام بخش های سایت وردپرسی
  • امکان مدیریت متای توضیحات هر نوشته یا صفحه
  • ساخت نقشه xml برای سایت
  • امکان مدیریت و بهینه سازی خوارک (Feed) وردپرس
  • بهینه سازی وردپرس برای شبکه های اجتماعی
  • افزودن آواتار گوگل پلاس شما در نتایج جستجوی گوگل
  • مدیریت پیشرفته پیوند های یکتا
  • امکان استفاده از پیوند های داخلی breadcrumb در وردپرس
  • ویرایش فایل های txt و htaccess از طریق داشبورد وردپرس

نصب و راه‌اندازی افزونه Yoast Seo

برای استفاده از این افزونه وردپرس ابتدا لازم است تا افزونه را از طریق مخزن وردپرس و یا بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس، بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید. پس از نصب بخشی به نام سئو در پیشخوان وردپرس نمایان می‌شود که با ورود به این بخش می‌توانید تنظیمات سئو را اعمال کنید.

تفاوت نسخه رایگان و تجاری افزونه Yoast Seo

جالب است بدانید این افزونه محبوب در دو نسخه رایگان و تجاری ارائه شده است که نسخه رایگان آن هم می‌تواند نیاز شما را به صورت کامل رفع کند. تقاوت میان دو نسخه رایگان و تجاری افزونه تنها در دو مورد است و در صفحه تنظیمات افزونه نیز می‌توانید امکانات نسخه تجاری افزونه را مشاهده کنید که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های نسخه افزونه Yoast Seo

کلیدواژه چندگانه: اولین تفاوتی که بین نسخه رایگان و تجاری افزونه سئو وجود دارد، قابلیت استفاده از کلیدواژه‌های چندگانه است! کلیدواژه بخشی از تنظیمات افزونه در هنگام ارسال مطلب را شامل می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مطلب خود را بر پایه‌ی یک کلیدواژه حرفه‌ای تنظیم و نگارش کنید. در نسخه رایگان تنها قادر به استفاده از یک کلیدواژه هستید و نمی‌توانید از چند کلیدواژه برای بررسی مطلب خود استفاده کنید. البته ناگفته نماند که معمولا مطالب شما نیازمند یک کلیدواژه هستند و کمتر پیش می‌آید که مطالب شما نیازمند چند کلیدواژه باشند.

بدون پیوندهای شکسته: یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه تجاری افزونه پاک‌سازی لینک‌های شکسته یا Broken links است که در سئوی سایت بسیار موثر است. لینک‌های شکسته به لینک‌هایی گفته می‌شود که آدرس پست مادر تغییر کرده باشد یا آن مطلب به صورت کامل حذف شده اما در برخی از بخش‌های سایت هنوز لینک مخرب آن وجود داشته باشد. نسخه تجاری افزونه به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک‌های شکسته یا حذف شده خود را به آدرس جدید منتقل کنید و با اینکار به سئو سایت وردپرسی خود کمک کنید.

پیوندهای درونی پیشنهادی: یکی از قابلیت‌های بسیار حرفه‌ای این افزونه پیشنهاد مطالب مرتبط با برخی از عناوین مورد استفاده در مطلب شما است! لینک‌های درونی اهمیت بسیار زیادی برای رتبه سایت شما در موتورهای جستجو دارند که این قابلیت افزونه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین لینک درونی را برای استفاده در مطلب موردنظر استفاده کنید.

پیش‌نمایش رسانه‌های اجتماعی: اشتراک‌گذاری و انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به افزایش رتبه سایت شما و وضعیت سئوی آن می‌کند! نسخه تجاری افزونه به شما کمک می‌کند تا بتوانید نوعی پیش‌نمایش از مطلب خود در شبکه‌هایی نظیر فیسبوک و توییتر را پیش از انتشار مشاهده کنید؛ با اینکار در صورت نیاز می‌توانید برخی از ساختارهای مورد استفاده در محتوای خود را تغییر دهید.

پشتیبانی از طرف تیم افزونه: همانطور که می‌دانید در استفاده از سیستم‌های مختلف پشتیبانی بسیار مهم است! نسخه رایگان این افزونه گرچه شامل پشتیبانی از طریق انجمن‌های افزونه و صفحه افزونه در مخزن وردپرس می‌شود، اما باید بدانید نسخه تجاری افزونه به شما امکان پشتیبانی به صورت مستقیم از طرف تیم توسعه‌دهنده را می‌دهد و در صورت بروز مشکل یا سوال می‌توانید آن را از کارکنان تیم افزونه بپرسید.

حذف تبلیغات در نسخه تجاری: اگر دقت کرده‌ باشید در صفحه تنظیمات افزونه که در پیشخوان وردپرس وجود دارد، همواره تبلیغاتی از دیگر سرویس‌های تیم Yoast مشاهده می‌شود که برای برخی از کاربران آزاردهنده است! با استفاده از نسخه تجاری افزونه می‌توانید تبلیغات افزونه را به صورت کامل حذف کنید.

در مقالات بعدی به آموزش افزونه سئو وردپرس خواهیم پرداخت که با استفاده از آن قادر به افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو نظیر گوگل خواهید بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *