شروع یک فعالیت تجاری معمولا از یک ایده‌ی جدید شکل می‌گیرد و توسعه آن در جهت ایده‌های مرتبط با آن ایده صورت می‌گیرد. اگر به دنیای صنعت نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که شروع یک فعالیت اقتصادی و تجاری از ایده‌ای که ممکن است به ذهن یک شخص یا گروهی رسیده باشد، بوده است. امروزه فعالیت‌های جدیدی تحت عنوان استارت‌آپ صورت می‌گیرند که ایده‌های بسیاری خوبی نیز در میان چنین تیم‌هایی که در زمینه استارت‌آپ فعالیت دارند، پردازش می‌شود و در نهایت برخی از آنها به مرحله اجرا منتقل می‌شوند.

در مقاله گذشته به بررسی استارت‌آپ و الفبای موردنیاز جهت ورود به آن پرداختیم که اطلاعات خوبی را در قالب یک مقاله کاربردی مطرح کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم راهی را که قرار است در جهت شکل‌گیری و توسعه یک استارت‌آپ طی کنید، معرفی کنیم.

نگاهی به گذشته، زندگی در حال و پیش‌روی در آینده

حتما تاکنون زیاد شنیده‌اید که باید از تجربیات بدست آمده از گذشته استفاده کرد تا بتوان برای آینده برنامه‌ منظم و دقیقی را پیاده‌سازی کرد! این حرف تاحدودی در تمامی مراحل زندگی وجود دارد و می‌توان از آن به نحو احسنت بهره‌مند شد. در فعالیت‌هایی که تحت عنوان استارت‌آپ نیز در حال شکل‌گیری هستند، این حرف پایه و اساس هرکاری است و به شما کمک می‌کند تا از شکست دیگران تجربه کسب کنید تا خودتان آن را تجربه نکنید. این تجربه‌ها ممکن است با بررسی تاریخچه فعالیت استارت‌آپ مشابه، مشورت با دیگران، افزایش دانش و… باشد که کمک زیادی به شما می‌کند.

شناخت نیازهای جامعه و کمبودهای کشور

یکی از موضوعاتی که استارت‌آپ‌های زیادی به آن دست زده‌اند و بسیار هم موفق هستند، اجرا کردن ایده‌هایی است که کشور آنها به آن نیاز داشته است! به همین خاطر است که با شناخت نیازهای جامعه و تنظیم استراتژی دقیق برای رفع آن می‌تواند به شما کمک زیادی در زمینه تجاری‌سازی ایده شما کند. از طرفی علاوه بر اینکه می‌تواند به موفقیت برسد، می‌تواند درآمد بسیار بالایی را نصیب شما کند که در نهایت می‌توانید آن را برای همیشه توسعه و گسترش دهید.

نوشتن ایده‌ و گسترش آن در دفترچه شخصی

پیش از آنکه بخواهید دست به هر اقدامی جهت اجرای ایده‌ خود بزنید، ابتدا ایده‌های خود را در دفترچه یادداشت بنویسید و با تفکر بر روی آن اقدام به گسترش فعالیت‌های موردنظر خود در دفترچه شخصی‌ خود بنویسید. به طور مثال ممکن است بتوانید چندین ایده را بنویسید و آنها را شاخ و برگ بدهید؛ در میان این ایده‌ها ممکن است یکی جذابیت بیشتری داشته باشد و بخواهید بیشتر بر روی آن تمرکز کنید. در این مرحله ممکن است فکر کنید چندین ایده مناسب باشند که پیشنهاد می‌کنیم تنها یکی از آنها را برای اجرا کردن انتخاب کنید! البته ناگفته نماند که ایده‌های دیگر را نیز نگه دارید و در طی اجرای یکی از آنها، بر روی بقیه هم فکر کنید و آن را در کاغذ خود گسترش دهید! ممکن است روزی بخواهید در کنار ایده قبلی خود، ایده‌های دیگری را نیز پیاده کنید که بسیاری از افراد نیز چنین کاری کرده‌اند و به موفقیت زیادی در چندین ایده خود دست یافته‌اند.

تهیه طرح اولیه و تفکر بر روی آن

پس از آنکه در میان ایده‌های خود توانستید یکی از آنها را انتخاب کنید، آن را از مرحله کاغذ و دفترچه شخصی‌ خود خارج کنید و اقدام به تهیه طرح اولیه آن نمایید. در این طرح اولیه ممکن است چندین مورد دیگر نیز به ذهنتان برسد که در مراحل بعدی نیاز به پیاده‌سازی و گسترش آن داشته باشید. در طرح اولیه معمولا بسیاری از مشکلات مشخص می‌شوند که در مراحل بعدی می‌توانید اقدام به رفع آن مشکلات کنید.

مشورت و گفتگو با دیگران در مورد طرح اولیه استارت‌آپ

پس از آنکه طرح اولیه خود را تهیه کردید، با افرادی که تخصص کم یا زیادی در این زمینه دارند مشورت کنید؛ در میان این مشورت‌ها سعی کنید تمامی موارد را در همان دفترچه خود یادداشت کنید. در هر مشورتی ممکن است پیشنهادهای خوبی را دریافت کنید که به طرح اولیه شما بال و پر ببخشد و بتوانید ایده خود را تا مرحله اجرایی تا حد بسیار خوبی گسترش دهید. در این مرحله نگران کپی‌برداری از ایده خود نباشید! زیرا تنها یک بخش کوچک از طرح اولیه خود را به دیگران نمایش داده‌اید و با مشورت آنها ممکن است طرح شما کامل‌تر از قبل شود.

بازنویسی طرح اولیه؛ تکامل آن و ارائه طرح نهایی

در مرحله قبل برای شما از اهمیت مشورت با دیگران گفتیم که باید در هر مرحله از پیشنهادات و بازخوردهای سایر افراد استفاده کنید. پس از هر مشورت کافی است آن را به طرح خود اضافه نمایید و پس از پایان تمامی مشورت‌ها آن را بازنویسی کنید و طرح نهایی را برای خود آماده کنید. تا این بخش تقریبا ایده شما آماده اجرا کردن است و اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در این مرحله باید از طرح خود مراقبت کنید تا آن را با اشخاص غیرقابل اعتماد مطرح نکنید! زیرا تمامی ایده‌ شما و تکامل آن در طرح نهایی قرار گرفته است و با در دسترسی قرار گرفتن آن در دست افراد غیرمطمئن ممکن است آنها پیش از شما دست به اجرای آن بزنند.

یافتن شریک تجاری مطمئن و قابل اعتماد جهت اجرای طرح

این مرحله تازه شروع اجرای ایده‌های پردازش شده و تکامل یافته توسط شما است که مهم‌ترین بخش کار به شما می‌آید. در این مرحله شما باید به دنبال افراد جهت تشکیل تیم اجرایی یا شرکتی که بتواند ایده‌ شما را طور کامل پیاده کند نیاز خواهید داشت! در این مرحله نیز باید به خیلی از موارد توجه داشته باشید تا در حقتان ظلم نشود و بهترین کار برای چنین مواردی، امضای قرارداد بین شما و تیم مقابل است تا با خیالی راحت به ادامه‌ی همکاری بپردازید.

 

در این مقاله به بررسی راه‌هایی که قرار است در پیاده‌سازی یک ایده داشته باشید پرداختیم و در مقاله بعدی ادامه این راه‌ها را برای شما کاربران محترم ارائه خواهیم کرد.

نتیجه‌گیری: پیاده‌سازی یک ایده از مرحله جرقه‌ی آن از ذهن شما و تکامل آن تا ارائه طرح نهایی شامل مراحل مختلفی است که باید به تمامی آنها توجه کافی داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *