با گسترش صنعت وب بسیاری از حوزه‌های فعال در این زمینه وارد عرصه رقابت شده‌اند که در این میان بسیاری از آنها با شکست مواجه شده‌اند اما جالب‌تر آنکه برخی از آنها نیز به موفقیت‌های بسیار چشم‌گیری دست یافته‌اند. اگرچه تعداد شکست‌ها بیشتر از موفقیت‌ها بوده است اما جالب است بدانید موفقیت تعداد کمی از آنها باعث کارآفرینی برای بسیاری از مردم با تخصص‌های گوناگون شده است که این امر در ایران نیز بسیار مشاهده می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها امروزه موفقیت‌های زیادی را نصیب خود کرده‌اند که این موفقیت‌ها می‌توانند برای سایر کاربران یک انگیزه و مشوق برای ایجاد استارت‌آپ و یا راه‌اندازی یک  کسب‌وکارآنلاین باشد.

استارت‌آپ چیست؟

استارت‌آپ نوعی کارآفرینی است که با پیشرفته عرصه تکنولوژی و پیوند خوردن تخصص‌های مختلف بوجود آمده‌اند. کسب‌وکارهایی که ارتباط مستقیم با فناوری و صنعت تکنولوژی وب و اپلیکیشن دارد و همانطور که از نوع فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش مشخص است، برخی از مردم کالاهای فیزیکی یا دیجیتال خود را از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن موجود در این زمینه ارائه می‌کنند. این فعالیت‌ها سبب می‌شود به جای بازار سنتی قدیمی، ارائه‌دهندگان محصولات بتوانند جامعه آماری بیشتری را جهت معرفی و ارائه محصولات خود در اختیار داشته باشند.

البته نمی‌توان هر کسب‌وکاری را که بر بستر تکنولوژی، وب و اپلیکشن صورت گرفته است را استارت‌آپ نامید اما بسیاری از استارت‌آپ ممکن است از میان ایده‌ها و تجاربی که کاربران دنیای مجازی و واقعی از طریق همین کسب‌وکارهای اینترنتی و درهم آمیختن آن با تخصص خود توانسته‌اند استارت‌آپ بسیار موفق و درآمدزایی را برای خود ایجاد کنند.

موفقیت یک استارت‌آپ و بررسی آن

یکی از دغدغه‌های افرادی که قرار است وقت، سرمایه و انرژی خود را بابت راه‌اندازی یکی استارت‌آپ صرف کنند، موفق شدن یا شکست خوردن آن است! همانطور که گفتیم بسیاری از استا‌ر‌ت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند که البته این شکست اتفاقی نیست و اکثرا از غیراصولی بودن کار آنها است. اگر قرار است استارت‌اپی را شروع کنید، ابتدا درباره‌ی آن، بازار آن، رقبای موجود، خدماتی که قرار است ارائه شود، تخصص‌های موردنیاز، تیم لازم برای اجرای کار و… اطلاعات کافی کسب کنید. با اینکار کاملا با محیطی که قرار است در آن قرار بگیرید آشنا می‌شود و دیگر جای نگرانی برای شکست در ابتدای کار نیست! گاها پیش آمده است که تیمی با آشنایی با محیط ایده‌ خود از آن صرف‌نظر کرده است و دلیل آن نیز عدم تطابق اهداف اصلی تیم با آن حوزه بوده است. پس بهتر است پیش از راه‌اندازی استارت‌آپ حتما از محیط آن اطلاع کافی کسب کنید و روحیات خود را با آن بررسی کنید! شروع نکردن یک فعالیت بهتر از شکست خوردن آن است؛ چراکه بسیاری از افراد پس از تجربه شکست دیگر به راه‌اندازی و فعالیت در حوزه‌ی دیگر تشویق نمی‌شوند و شروع نکردن یک فعالیت را به شکست خوردن آن ترجیح می‌دهند.

موفقیت استارت‌آپ با وجود کپی‌برداری ایده‌ها و کسب‌وکارهای موجود

یکی دیگر از شگفتی‌های صنعت کسب‌وکار اینترنتی موفقیت یک استارت‌آپ با وجود موجود بودن کپی‌برداری از ایده‌های موجود یا ایده‌های خارجی است که سبب موفقیت بسیار چشم‌گیر در آن کشور و یا حتی در سطح جهان می‌شود. ممکن است ایده‌ای در گذشته بکار گرفته شده باشد اما آنقدر حرفه‌ای نباشد و افراد دیگری با بکارگیری استراتژی حرفه‌ای و قدرتمندتر توانسته‌اند به موفقیت زیادی دست یابند. در ایران نیز بسیاری از فروشگاه‌ها و خدمات ارائه شده به کاربران ایده‌برداری از نمونه خارجی آن است که با شناخت کامل نیاز مشتریان موفقیت بسیار زیادی را نصیب خود کنند.

نگاهی به گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده

اگر یکی از وبمستران یا افرادی هستید که مدت‌هاست در فضای اینترنت و مجازی در حال فعالیت هستید، حتما تاکنون شاهد تغییرات بسیار گسترده‌ای در فضای حاکم بر وب‌سایت‌ها بوده‌اید! چنین تغییراتی در وب‌سایت اتفاقی نبوده است و برای اعمال چنین تغییراتی برنامه‌ها و استراتژی‌های خاصی پیاده‌سازی شده‌اند؛ به طور مثال در گذشته طراحی‌ها به صورت واقع‌گرایی (Realism) بودند اما چندسالی است که جای خود را به طراحی‌های  تخت (Flat) داده است که مزیت‌ها بسیار زیادی را نیز به همراه خود به دنیای وب آورده است. هریک از تغییرها در صنعت وب و اپلیکیشن مزیت‌های زیادی دارد و البته ممکن است معایبی نیز داشته باشد اما در اکثر مواقع گسترده‌تر شدن آنها سبب از بین رفتن معایب و رفع آنها شده است. به همین دلیل بررسی فعالیت‌های اخیر و نگاهی به گذشته سبب می‌شود تا بتوانید بهتر و دقیق‌تر آینده هر صنعت و کسب‌وکاری را حذس بزنید و برگ برنده برای موفقیت آینده آن صنعت را در دست داشته باشید؛ هرچند در موفقیت یک کسب‌وکار عوامل گوناگونی دخیل هستند اما با شناخت سریع‌تر وضع حاکم می‌توانید گام بزرگی در زمینه موفقیت خود بردارید.

کمک گرفتن از دیگران برای شروع یک استارت‌آپ

یکی از تفکراتی که در زمینه راه‌اندازی استارت‌آپ با ایده جدید و مشورت با دیگران در این زمینه وجود دارد، مسئله کپی‌برداری ایده شما است! یعنی ممکن است از اینکه مشورت با دیگران ممکن منجر به اجرای ایده شما توسط سایر افراد شود اما باید بگوییم تفکری اشتباه است! پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن ایده‌های جدید آن را با چندین نفر در میان بذارید؛ این‌کار سبب می‌شود تا افراد بتوانند به کامل‌تر شدن، تجاری شدن و بهبود یافتن آن کمک کنند. همچنین در میان راه ممکن است افرادی مشتاق به همکاری و کمک کردن شما باشند که در امر هزینه‌ها، زمان، نیروی کار و… صرفه‌جویی بسیار خوبی به حساب می‌آید.

در مقالات بعدی شما را بیشتر با شروع و توسعه یک استارت‌آپ آشنا می‌کنیم، مواجه می‌کنیم که امیدواریم با استفاده از آن بتوانید ایده‌های خوب و جدید خود را اجرایی کنید.

نتیجه‌گیری: استارت‌آپ‌های موفق همواره در راستای ایده‌های متنوع و جدید بوجود می‌آیند که در میان مسیر با چالش‌های بسیار خوبی مواجه می‌شوید. با برنامه‌ریزی، مشورت و داشتن استراتژی خوب می‌توانید ایده‌های خود را به سمت اجرا و تجاری شدن آن پیش ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

3 Comments

  1. شروع یک استارتاپ واقعا کار سختیه
    اگر حساب شده و دقیق جلو نری واقعا بدجور زمین میخوری
    جمع کردن یک تیم کاری
    شناخت حیطه کاری
    داشتن سرمایه خوب
    کار کردن با کدنویس و برنامه نویس هایی که کارشون درست باشه، میتونه به شما کمک کنه
    کلا برای شروع یک کار در فضای وب خیلی حساب شده و فکر شده عمل کنید، تا مثل من با شکست مواجه نشید و بعد از ازدست دادن سرمایه ای هنگفت، بی انرژی به کارهای دیگه نپردازید…

    1. باسلام.
      شروع یک استارت‌آپ چالش‌های زیادی را برای افراد مختلف ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن ایده و علاقه به پیاده‌سازی آن ایده است. داشتن یک تیم خوب، محیط کاری، انگیزه برای توسعه استارت‌آپ و در نهایت حمایت از بخش‌های خصوصی و دولتی همگی بر روی موفقیت استارت‌آپ موثر هستند. البته شکست یک استارت‌آپ به معنای شکست همیشگی نیست! بسیاری از افرادی که امروزه در راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق بوده‌اند، در گذشته ده‌ها بار در پروژه‌های مختلفی با شکست مواجه شده‌اند و با کوله‌باری از تجربه به سراغ استارت‌آپ دیگری رفته‌اند. اگر فکر می‌کنید ایده‌ مفیدی دارید، پیشنهاد ما این است که به همراه یک تیم ایده خود را توسعه دهید و آن را دنبال کنید.
      موفق و پایدار باشید.

  2. شروع یک استارتاپ واقعا کار سختیه
    اگر حساب شده و دقیق جلو نری واقعا بدجور زمین میخوری
    جمع کردن یک تیم کاری
    شناخت حیطه کاری
    داشتن سرمایه خوب
    کار کردن با کدنویس و برنامه نویس هایی که کارشون درست باشه، میتونه به شما کمک کنه
    کلا برای شروع یک کار در فضای وب خیلی حساب شده و فکر شده عمل کنید، تا مثل من با شکست مواجه نشید و بعد از ازدست دادن سرمایه ای هنگفت، بی انرژی به کارهای دیگه نپردازید…

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *