مایکروسافت مدتی است تلاش می‌کند تا تجربه‌ی کاربری تاچ پد را در لپ‌تاپ‌های تحت ویندوز ۱۰ بهبود بخشد. در اصل اکنون لپ‌تاب‌هایی که دارای «تاچ پد دقیق» هستند  از ژست‌های حرکتی استاندارد تعریف شده در ویندوز پشتیبانی به عمل می‌آورند، از طریق اپلیکیشن Settings همین سیستم‌عامل قابل تنظیم هستند و عملکردشان نیز با هر بار به روز شدن ویندوز ۱۰ بهینه می‌گردد.

البته ناگفته نماند که به تازگی روشی ارائه شده که می‌توانید با آن درایور‌های تاچ پد دقیق را روی لپ‌تاپ‌هایی که فاقد این نوع از تاچ پد هستند نصب کرده و عملکردی مشابه را از این قطعه در دیوایس‌های مذکور شاهد باشید.

شایان ذکر است این راهکار توسط منبع اصلی مطلب روی دو نوت بوک HP Specter x360 و Dell Inspiron 14z (مدل سال ۲۰۱۲) تست شده و ضمن موفقیت آمیز بودن، عملکرد تاچ پد هر دو دستگاه را نیز به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده.‌البته قرار گرفتن در لیست ۵ لپ‌تاب پرفروش ۲۰ سال اخیر بر این مورد تاکید دارد که تلاش زیادی برای بهبود کیفیت تکنولوٰژی این دیوایس‌ها انجام شده

اگر به خاطر داشته باشید، قبلاً ذکر کرده بودیم که در بسیاری مواقع تاچ‌ پدهای دقیق و تاچ پدهای معمولی، از سخت افزاری یکسان بهره می‌برند و این کمپانی تولید کننده محصول نهایی است که تصمیم می‌گیرد سخت افزارکامپیوتری مورد بحث از راهکار تاچ پد دقیق پشتیبانی به عمل بیاورد یا خیر. قطعه‌ی تاچ پد به صورت معمول توسط یکی از دو کمپانی «سیناپتیکس» یا «ELAN» به تولید می‌رسد و در اختیار سازندگان کامپیوترهای شخصی قرار می‌گیرد، در نهایت این سازندگان هستند که معین می‌کنند این قطعه با تکیه بر درایورهای سخت افزاری شخصی شده روی سیستم سوار گردد یا متکی به فناوری استاندارد تاچ پد دقیق باشد.

در کنار تفاسیر صورت پذیرفته، حالا درایوری که خود مایکروسافت برای تاچ پدهای دقیق توسعه می‌دهد در اختیار عموم قرار گرفته و می‌توان با نصبش روی نوت‌بوک‌های گوناگون آنها را وادار کرد تا با تاچ پد خود همانند یک تاچ پد دقیق برخورد نمایند. بدیهی است احتمال دارد این روش روی برخی از لپ‌تاپ‌ها جواب ندهد و روی برخی دیگر نیز مشکل ساز شود، لذا اگر حوصله، وقت یا دانش رفع پیچیدگی‌های فنی احتمالی را ندارید بهتر است از آن بهره نگیرید.

هر چند بسیاری از افراد باور دارند در اختیار داشتن یک تاچ پد دقیق کار با کامپیوتر را برایشان راحت‌تر می‌سازد و ترجیح می‌دهند شانس خود را امتحان کرده و ببینند می‌توانند این تجربه را به دست آورند یا خیر.

پیش از هر چیز مطمئن شوید یک تاچ پد دقیق روی لپ‌تاپ شما نصب نیست

اگر یک لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز ۱۰ خریداری کرده‌اید، ممکن است که از یک تاچ پد دقیق بهره‌مند باشد و دیگر نیازی نداشته باشید آن را به صورت دستی فعال کنید. برای چک کردن این موضوع ابتدا گزینه‌ی Settings‌ را در نوار جستجوی منوی استارت وارد و انتخاب کرده و سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود مسیر Devices و Touchpad‌ را دنبال کنید.

اگر بعد از انتخاب گزینه‌ی Touchpad به صفحه‌ای رسیدید که عبارت «Your PC has a precision touchpad» در آن به چشم می‌خورد، باید بگوئیم نوت‌بوک شما مجهز به یک تاچ پد دقیق است. این یعنی درایورهای تاچ پد دقیق درسیستم‌ عامل ویندوز هم اکنون در حال استفاده هستند و شما بهترین تجربه‌ی ممکن از پد لمسی دستگاه را در اختیار دارید.

اگر عبارتی که در پاراگراف قبلی ذکر کردیم را در صفحه یاد شده –همانند تصویر زیر- نمی‌بینید یعنی در زمان حاضر لپ‌تاپ شما فاقد تاچ پد دقیق است و راهنمایی که در ادامه خواهیم آورد شاید این وضعیت را برایتان تغییر دهد.

در طول راهنما یک ماوس را به دستگاه متصل داشته باشید

توصیه می‌کنیم در طول مراحل مختلف راهنما و برای مواقع ضرورت یک ماوس را به نوت‌بوک خود متصل داشته باشید. به احتمال زیاد از این ماوس استفاده نخواهید کرد، ولی از آنجایی که در برخی مراحل ممکن است عملکرد تاچ‌پد مختل شود، متصل بودن آن به سیستم بهتر از متصل نبودنش است. ضمناً‌ فرقی ندارد که به این منظور از یک ماوس USB کمک بگیرید یا یک ماوس بلوتوث؛ فراموش هم نکنید اگر تاچ پد دستگاه از کار افتاد، همواره قادر هستید امور را از طریق کیبرد یا حتی صفحه نمایش لمسی پیش ببرید.

درایور تاچ پد دقیق را برای کامپیوتر خود دانلود کنید

بر حسب اینکه لپ‌تاپ شما به یک تاچ‌پد تولید شده توسط سیناپتیکس مجهز گشته و یا ELAN، به درایوری متفاوت نیاز دارید. برای متوجه شدن این موضوع هم باید سری به Device Manager بزنید.

به منظور دسترسی به Device Manager روی منوی استارت کلیک راست کرده و سپس همین گزینه را از منویی که باز می‌شود انتخاب کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌گردد گزینه‌ی «Mice and other pointing options» را کلیک کنید. حالا چک نمایید که دستگاه از تاچ پد تولیدی کدامیک از دو کمپانی سیناپتیکس یا ELAN بهره می‌گیرد. اگر هم نام تاچ پد در «دیوایس منیجر» به تنهایی شما را راهنمایی نکرد رویش دابل کلیک نمایید تا کادر Properties‌ مربوط به آن باز شود؛ حال در این کادر نام تولید کننده را بیابید.

در تصویری که در زیر آمده اگرچه ویندوز تاچ پد دستگاه را با عنوان «Dell Touchpad» شناخته است، ولی می‌توانیم در بخش «Manufacture» ببینیم که این قطعه توسط سیناپتیکس به تولید رسیده.

چنانچه دستگاه شما از یک تاچ پد تولید شده توسط سیناپتیکس بهره می‌گیرد لازم است این پکیج را از سایت کمپانی لنوو دریافت کنید، و اگر با تاچ پدی محصول ELAN مواجه هستید باید پکیج مناسب را از این لینک و از سایت «سافت پدیا» دانلود نمایید.

پس از دریافت درایور مناسب فایل فشرده‌ای که دانلود کرده‌اید را در یک فولدر موقت روی کامپیوتر خود آنزیپ کنید.

چگونه درایورهای تاچ پد دقیق را نصب کنیم؟

در طول این راهنما و فرآیند مربوطه‌اش که بسیار هم ساده است، درایورهای کنونی تاچ پد شما با درایورهای تاچ پد دقیق جایگزین خواهند شد. توصیه می‌نماییم وقتی با Device Manager کار می‌کنید، دقت مضاعفی داشته باشید تا کاری را به اشتباه روی دیگر سخت افزارها انجام ندهید.

ضمناً اگر در نهایت تاچ پد شما با مشکل مواجه شد یا از کار افتاد، همواره می‌توانید درایورهای مناسب و اصلی آن را از سایت سازنده‌اش دانلود و مجدداً نصب کنید. به این ترتیب در اکثر مواقع مسئله‌ی پیش آمده رفع خواهد گشت. ساخت یک System Restore Point‌ هم می‌تواند یک راه‌حل کمکی دیگر باشد، تا اگر به مشکل برخوردید همان درایورهای قبلی را فراخوانی و جایگزین کنید.

برای شروع روی نام تاچ پد خود در پنجره‌ی Device Manager کلیک راست کرده و گزینه‌ی «Update driver» را از منویی که باز می‌شود انتخاب کنید.

حال در کادری که در مقابل‌تان گشوده شده است، گزینه‌ی «Browse my computer for driver software» را انتخاب کنید.

در صفحه‌ی بعدی گزینه‌ی «Let me pick from list of available drivers on my computer» را کلیک کنید.

حال و در این مرحله، لازم است دکمه‌ی «Have Disk…» را در گوشه‌ی سمت راست پائین فشار دهید.

پس از باز شدن کادر «Install From Disk»، دکمه‌ی «Browse» را در آن فشار دهید.

فولدر موقتی که درایور تاچ پد دقیق را در آن آنزیپ کردید را آدرس‌دهی کنید و سپس از درون آن فایل «Autorun.inf» را انتخاب نموده و به ترتیب دکمه‌های «Open» و «OK» را در هر مرحله کلیک کنید.

در کادری که در میانه صفحه وجود دارد، یکی از دو گزینه‌ی «Synaptics Pointing Deivce» و یا «ELAN Pointing Device» به چشم می‌خورند. هر کدام از این گزینه‌ها که در دسترس بود را انتخاب کرده و دکمه‌ی «Next» را فشار دهید.

یک پنجره‌ی هشدار مشاهده خواهید کرد که در آن گفته شده احتمال دارد درایور انتخابی با سخت افزار مورد نظرتان سازگار نباشد، این هشدار کاملاً‌ عادی محسوب می‌شود و باید در پائین آن روی دکمه‌ی «Yes» کلیک کنید.

اکنون ویندوز به صورت خودکار درایور را برای شما نصب می‌کند، و بعد از تمام شدن فرآیند نصب برای اینکه ببینید «تاچ پد دقیق» فعال شده است یا خیر، باید کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

چگونه متوجه شویم درایورها نصب شده و تاچ پد دقیق فعال گشته است؟

پس از ری‌استارت کردن سیستم دوباره مسیر Settings > Devices و Touchpad‌ را مطابق آنچه در ابتدای مطلب ذکر شد طی کنید. حال اگر در این صفحه از بخش تنظیمات، عبارت «Your PC has a precision touchpad» را مشاهده کردید یعنی همه چیز موفقیت آمیز پیش رفته است. در این شرایط گزینه‌های بیشتری را برای تنظیم و سفارشی سازی عملکرد تاچ پد خود در اختیار خواهید داشت و احتمالاً از این پس شاهد کارایی مطلوب‌تر آن خواهید بود.

نکاتی برای رفع مشکلات احتمالی

لپ‌تاپ Blade‌ کمپانی ریزر و همچنین برخی دیگر از لپ‌تاپ‌ها ممکن است بعد از ری‌استارت شدن تاچ پدشان از کار بیافتد. این مشکل در بسیاری از مواقع با به روز رسانی درایوری که به صورت دستی نصب کردیم رفع می‌شود.

برای این امر هم کافیست به سراغ Device Manager رفته، روی نام تاچ پد خود کلیک راست کرده و گزینه‌ی «Update driver» را انتخاب کنید. سپس کادر دیگری باز می‌شود و در این کادر باید روی گزینه‌ی «Search automatically for updated driver software» کلیک نمایید، تا آخرین نسخه موجود از درایور که توسط مایکروسافت توسعه یافته برای شما دانلود و نصب شود.

اگر بازهم با مشکلی مواجه بودید، مثلاً تاچ پد کار نکرد یا پس از استند‌بای شدن، سیستم از کار افتاد، می‌توانید درایور اصلی که توسط کمپانی سازنده‌ برای آن تدارک دیده شده را با مراجعه به سایتش (سایت شرکت تولید کننده لپ‌تاپ) دریافت کرده و نصب کنید. این کار همواره مشکل را رفع نموده و تاچ پد لپ‌تاپ شما را به حالت اولیه‌اش از نظر عملکرد باز می‌گرداند.

ضمناً اگر پیش از شروع عملیات یک Restore Point‌ ایجاد کرده‌اید، بهره‌گیری از آن و بازگرداندن سیستم به حالت قبلی‌اش هم موثر خواهد بود.

منبع: HowToGeek

Join the Conversation

6 Comments

  1. سلام
    تاچ پد لپ تاپ من قبل از تعویض ویندوز درست بود و precision پشتیبانی میکرد اما با تعویض ویندوز به ویندوز ۱۰ دیگه از این قابلیت پشتیبانی نمیکنه و مشخصاتش اینه:
    Device type: Mice and other pointing devices
    manufacturer: Microsoft
    location: plugged into PS/2 mouse port
    اما نمیدونم باید کدوم نوع درایور رو براش دانلود کنم که درست شه

  2. سلام
    تاچ پد لپ تاپ من قبل از تعویض ویندوز درست بود و precision پشتیبانی میکرد اما با تعویض ویندوز به ویندوز ۱۰ دیگه از این قابلیت پشتیبانی نمیکنه و مشخصاتش اینه:
    Device type: Mice and other pointing devices
    manufacturer: Microsoft
    location: plugged into PS/2 mouse port
    اما نمیدونم باید کدوم نوع درایور رو براش دانلود کنم که درست شه

    1. سلام
      منم همین مشکل رو داشتم
      با Snappy.Driver.Installer درایور مربوط به synaptics رو نصب کردم خداروشکر مشکل حل شد.

  3. برای اینکه بفهمی کلید ویندوز اونی که روش علامت ویندوز هست باکلید R فشار بده یه پنجره کوچیک میاد اونجا devmgmt.msc رو تایپ کن تا وارد یک پنجره شی اونج تاچ پد رو انتخاب کن تا یک پنجره کوچیک باز شه اون بالا driver رو انتخاب کن توی اون بخش جلوی driver provider زده نوع درایو چیه و میتونی درایو تاچ پد دقیق رو نصب کنی

  4. برای اینکه بفهمی کلید ویندوز اونی که روش علامت ویندوز هست باکلید R فشار بده یه پنجره کوچیک میاد اونجا devmgmt.msc رو تایپ کن تا وارد یک پنجره شی اونج تاچ پد رو انتخاب کن تا یک پنجره کوچیک باز شه اون بالا driver رو انتخاب کن توی اون بخش جلوی driver provider زده نوع درایو چیه و میتونی درایو تاچ پد دقیق رو نصب کنی

  5. سلام من یه مشکلی دارم با این برنامه وقتی تو بازیا مثلا کالاف دیوتی یا جی تی ای و… کلیک راست میگرم که نشونه بگیره و کلیک چپ را میزنم اصلا کار نمیکنه یکیش کار میکنه یا کلیک راست یا چپ چیکار کنم لطفا جواب بدین ممنون

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *