نوامبر سال 2021 بود که شیائومی اعلام کرد، اولین ماشین الکترونیک خود را در سال 2024 عرضه می‌کند و به نظر می‌رسد، نمونه اولیه ماشین‌های شیائومی در آگوست امسال رونمایی خواهد شد. گفته می‌شود، موسس شیائومی، لِی جون بیش از دو سوم زمان خود را در بنای مرکزی شیائومی اتو (Xiaomi Auto) صرف می‌کند و روی انجام این پروژه به صورت شخصی نظارت دارد.

بعد از ارائه نمونه اولیه، در ادامه‌ی سال چندین آزمایش مهم دیگر مثل آزمایش زمستانی بر روی اولین مدل ماشین‌های الکترونیک شیائومی انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود، تولید انبوه این مدل، از سال 2024 آغاز شود. حتی طبق گفته‌های مختلف، نسخه‌ای از این ماشین برای آزمایش به هند فرستاده می‌شود. با توجه به اهمیت بازار هند برای چین، این کار منطقه به نظر می‌آید تا عملکرد ماشین الکترونیک شیائومی، در این کشور نیز سنجیده شود.

در حال حاضر هند به شدت به چین برای تکنولوژی باتری اتکا دارد. این کشور در سال 2022 شروع به تولید باتری‌های خود کرد و در بهترین شرایط تولید نیز به هیچ وجه نیازهای ماشین‌های الکترونیک در این کشور را که به سرعت در حال افزایش است، تامین نخواهد کرد.

کار ساخت نمونه اولیه را HVST Automobile Design به عهده داشته است و بعد از رونمایی از این نمونه در آگوست، به سرعت کمپین‌های تبلیغاتی برای فروش این محصول از طریق شیائومی آغاز می‌شود. کمپانی زیر مجموعه‌ای که شیائومی برای تولید و فروش ماشین‌های الکترونیک خود در نظر گرفته، شیائومی اتو نام دارد و بودجه‌ی اولیه برای این مجموعه، 1.5 میلیارد دلار بوده که از سال 2021 بر روی ماشین‌ الکترونیک شیائومی سرمایه گذاشته شده و در طول ده سال آینده، 10 میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه وارد شیائومی اتو خواهد شد.

با توجه به برنامه‌ریزی شیائومی و توافقاتی که بین این کمپانی و موسسات “اقتصاد پکن” و “کمیته مدیریت فضای ساخت و ساز تکنولوژی” صورت گرفته، پیش بینی ساخت 300 هزار ماشین به صورت سالیانه شده که در نهایت منجر به، به وجود آمدن هزار شغل می‌شود. این برنامه‌ریزی اگر چه کمی جاه‌طلبانه به نظر می‌آید، اما اگر شیائومی موفق به تولید ماشین‌هایی با کیفیت و در تراز بازار جهانی شود، تولید این تعداد برایشان ممکن خواهد بود.

در واقع تولید ماشین‌های الکترونیک شیائومی، در دو کارخانه مختلف در پکن انجام می‌شود که هر کدام سالانه، حدود 150 هزار ماشین جدید تولید خواهند کرد. همچنین بعد از شروع تولید انبوه اولین مدل از این نوع ماشین‌ها، این شرکت کماکان روی بخش تحقیقاتی خود سرمایه گذاری سنگین می‌کند تا در زمینه‌ی رانندگی خودکار و بدنه هوشمند، ماشین‌های خود را بهبود ببخشد.

همچنین طرح‌های فروش ماشین الکترونیک شیائومی در دو کلاس خواهد بود. کلاس A+ و کلاس  B که قیمت‌های آن‌ها نیز اعلام شده است. ماشین‌های کلاس A+ دارای قیمتی بین 22‍٫230 دلار و 29٫640 دلار هستند و همچنین از تکنولوژی رانندگی خودکار L2 پشتیبانی می‌کنند. ماشین‌های کلاس B اما از رانندگی خودکار L3 پشتیبانی کرده و قیمت آن‌ها بین 29٫640  تا 44٫460  است. البته بعید است که در ظاهر اولین مدل‌های ماشین الکترونیک شیائومی، تفاوت‌های فاحش با هم داشته باشند و انتظرا مدل‌های متنوع را، بعد از اولین نسخه‌های این ماشین‌ها باید داشت.

خبرهای غیر موثقی که به بیرون درز کرده، کمی درباره ویژگی‌های اولین ماشین شیائومی برای ما می‌گوید. کنترل هوشمند، هوش مصنوعی اختصاصی شیائومی، استفاده از سیستم عامل MIUI، رانندگی خودکار، صفحه منایش بزرگ هولوگرافیک، امکان شارژ سریع و طی مسافت طولانی تا 1000 کیلومتر با شارژ کامل از جمله این ویژگی‌ها هستند که البته هیچ کدام آن‌ها به تایید خود شرکت نرسیده است.

در حال حاضر شرکت تسلا با تولیدات خود، پیشتاز ماشین‌های الکترونیک هوشمند در دنیا به حساب می‌آید و سفارش‌های آن بسیار بیشتر از تولید این شرکت است. البته بعد از موفقیت‌های تسلا، شرکت‌های زیادی در این زمینه سرمایه گذاری کردند و به سرعت وارد بازار ماشین‌های الکترونیک شدند. آئودی، BMW، بایتون، کادیلاک، فیسکر، فورد و … تنها تعدادی از نام‌های بزرگ عرصه تولید ماشین‌های تمام الکترونیک هستند. مسئله بزرگ در حال حاضر اما، هوش مصنوعی و رانندگی خودکار بوده که بهتر از تسلا وجود ندارد و به نظر می‌رسد، شیائومی قصد رقابت در این زمینه را نیز داشته و سرمایه گذاری بزرگی روی تحقیقات مبتنی بر هوش مصنوعی انجام داده است. البته تا ارائه نمونه‌ی اولین، آزمایشات مختلف و در نهایت عرضه ماشین‌های الکترونیک شیائومی، نمی‌توان هیچ داوری در مورد محصولات آن و برتری و ضعف‌هایش نسبت به ماشین‌های تسلا داشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *