اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

مزایای ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار من چیست؟

آمار زیر دلیل اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ را نشان می دهند:

  • 3/2 مشتری ها مستقیما از طریق ایمیلی که برایشان فرستاده اید خرید می کنند.
  • تنها 20 درصد از مشتریان بالقوه به مشتری واقعی تبدیل می شوند که آنها را باید از طریق محتواهای ایمیلی جذاب ترغیب به خرید کنید.
  • طبق آمار بازاریابی ایمیلی 40 برابر از فیسبوک و توییتر در جذب مشتری قدرتمندتر عمل می کند.

در ادامه به بررسی مراحل تبلیغات ایمیلی به صورت خلاصه می پردازیم:

مرحله اول) استراتژی مناسب،قدم اول ایمیل مارکتینگ

طبیعتا شروع هر اقدامی نیاز به زیر ساخت مناسب دارد و اگر بی گدار به آب بزنید ممکن است نتیجه عکس بگیرید. فراموش نکنید که هر کدام از مشتری های شما روزانه به طور متوسط 121 ایمیل دریافت می کنند. این به آن معناست که اگر استراتژی درستی در انجام ایمیل مارکتینگ به کار نگیرید، ایمیل شما در سیل ایمیل های اینباکس مشتریتان گم می شود و حتی بدتر به فولدر اسپم هدایت می شود.قبل از اینکه اقدام به اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ خود کنید کمی در رابطه با آمار ایمیل های صنعت مرتبط با بیزینستان تحقیق کنید و آنها را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید. پرسونای مشتری را بررسی کنید تا دقیقا متوجه شوید مشتری چه نیازی دارد و از شما چه می خواهد.

مرحله دوم) لینک عضویت و ثبت نام ایمیلی ایجاد کنید

لینک ثبت نام بهترین کاری است که برای افزایش بانک ایمیلی خود می توانید انجام بدهید. در واقع غیر از روش های دیگری که برای افزایش بانک ایمیل تان وجود دارد (که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم) وجود یک لینک ثبت نام به کاربر اجازه می دهد با میل و نیاز خودش ثبت نام انجام دهد و همین اقدام خطر اسپم شدن شما را تا حد زیادی کاهش می دهد چرا که کاربر با میل خودش وارد کمپین شده است.

مرحله سوم) افزایش بانک ایمیل مارکتینگ

موفق ترین تبلیغات ایمیلی از ایمیل بانکینگ مناسب حاصل می شوند اما غیر از لینک های ثبت نامی بانک ایمیل را چطور باید افزایش داد؟ نکات زیر از جمله اقداماتی هستند که می توانید برای به دست آوردن بانک ایمیل رایگان انجام دهید.

پاپ آپ خروج Exit popups: مطمئنا تا به حال وب سایت هایی را دیدید که وقتی می خواهید از آن خارج شوید پنجره ای ظاهر می شود و ایمیل تان را از شما می خواهد. این روش یکی از روش های اصولی و خوب برای افزایش لیست ایمیل است. اما برای اینکه این روش نتیجه بدهد باید محتوایتان آنقدر قدرتمند باشد که کاربر واقعا ایمیلش را در اختیار شما قرار دهد.

محتوا در ازای ایمیل:خیلی از وب سایت ها هستند که به ازای اینکه مطلبی را که دنبالش می گردید در اختیار شما قرار دهند از شما درخواست ایمیل می کنند و یا مطلب را مستقیما به ایمیل می فرستند. در این حالت به صورت محترمانه از کاربر بخواهید تا ایمیلش را وارد کند چرا که می خواهید مطلب مورد نظرش را به ایمیلش ارسال کنید. در این حالت کاربر به دلیل نیازش به محتوا ایمیلش را وارد می کند. از این راه تعداد زیادی آدرس ایمیل جمع می کنید و برای کمپین از این بانک گسترده استفاده می کنید.

فرم ثبت نام: یکی دیگر از راه های افزایش ارگانیک لیست ایمیل وجود یک فرم ثبت نام قابل دسترس بالای صفحه وب سایتتان است. خصوصا محتواهایی را که می دانید بیشتر از همه مورد استقبال گرفته در همان صفحه دعوت به ایمیل را قرار دهید. یا مثلا پیشنهاد محتوایی را برای فرستادن به ایمیل کاربر بدهید که به محتوای فعلی که کاربر در حال خواندنش است نزدیک است یا مکمل آن است.

مرحله چهارم) تولید محتوای مناسب ایمیل

شاید فکر کنید همین که کاربر ایمیل را باز کند کافی است و شما به هدفتان رسیده اید اما در واقع اصلی ترین و حیاتی ترین قسمت همینجاست یعنی : تولید محتوای مناسب و متفاوت. اگر کاربر با محتوای ایمیل ارتباط برقرار کند و از آن خوشش بیاید احتمال اینکه در آینده ایمیل های بعدی شما را نیز باز کند بسیار افزایش پیدا می کند. اما اگر کاربر ایمیل تبلیغاتی را باز کند و محتوای ایمیل نتواند جذبش کند احتمالا بعدا نیز نسبت به ایمیل هایتان بی تفاوت خواهد بود و حتی ممکن است لغو اشتراک را انتخاب کند.

واقعیت این است که هر ایمیلی که می فرستید باید حاوی اطلاعات ارزشمند باشد و از نظر محتوایی با ایمیل قبلی تفاوت داشته باشد. مثلا اضافه کردن کمی طنز به ایمیل یا استفاده از لحن خودمانی باعث می شود کاربر با شما احساس نزدیکی کند و به شما به عنوان یک ایمیل تبلیغاتی نگاه نکند.

نکته بعدی در تولید محتوای ایمیل استفاده از فرم های ساده و خلوت است به طوری که کاربر وقتی فرم را نگاه می کند با فیلد های شلوغ و در هم ریخته مواجه نشود. فرم محتوایی شما باید تا حد امکان نیاز های اولیه و ضروری را فراهم کند و از حاشیه دور باشد.

مرحله پنجم) فرستادن ایمیل در زمان مناسب

همانطور که گفتیم کاربر در طول روز با حجم زیادی از ایمیل روبروست. اینکه چه ساعتی از روز ایمیل فرستاده شود تا بالای لیست اینباکس قرار بگیرد بسیار مهم است. طبق آمار انجام شده بیشترین ترافیک چک کردن ایمیل ساعت 10 صبح اتفاق می افتد و باید ایمیلتان را طوری تنظیم کنید که در ساعت های پر ترافیک ارسال شود تا امکان باز کردن آن توسط کاربر بیشتر شود. البته ساعت پیک چک کردن ایمیل به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن، جنسیت، موقعیت مکانی، شغل و …. . باید بررسی کنید ببینید جامعه هدف شما چه کسانی هستند چه سبک زندگی دارند و صبح ها چه ساعتی بیدار می شوند و ترتیب انجام فعالیت هایشان چگونه است.

مرحله ششم) استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ

استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغات از طریق ایمیل است. در واقع این سرویس ها انجام تبلیغات ایمیلی را اتوماسیون می کنند و ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه و ارسال ایمیل api ( از طریق وب سایت و اپلیکیشن) را بر عهده می گیرند. برای انجام ایمیل مارکتینگ در وهله اول به یک پنل ایمیل مارکتینگ احتیاج دارید. اما خرید پنل و مدیریت آن کار آسانی نیست و سرویس ایمیل مارکتینگ برای همین به وجود آمده اند و در واقع نوعی پنل ارسال ایمیل گروهی را در اختیار شما قرار می دهند که روی آن پنل ایمیل هایتان را ساخته و برای افراد ارسال کنید.

مرحله هفتم) ارزیابی عملکرد کمپین تبلیغاتی

یکی دیگر از اقداماتی که در تبلیغات ایمیلی باید صورت بگیرد ارزیابی عملکرد و بازده کمپین است که تاثیر گذاری آن از طریق پارامتر های زیر قابل بررسی است:

  • نرخ دلیوری: این نرخ تعیین می کند که چه میزان ایمیل ها به دست کاربر رسیده و در اینباکسش قرار گرفته و چه تعداد وارد فولدر اسپم شده و کاربر آن را ندیده است.
  • نرخ باز شدن ایمیل: میزان درصدی که کاربر ایمیل شما را باز کرده و آن را دیده است.
  • نرخ کلیک CTR: میزان درصدی که کاربر روی لینک های فراخوان عمل کلیک کرده است.
  • لغو اشتراک ها: این پارامتر تعداد کاربرانی را که از ادامه اشتراک منصرف شده اند و از کمپین لغو اشتراک کرده اند مشخص می کند.
  • مراحل قیف بازاریابی کدام هستند؟ – بخش اول

تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست؟

واقعیت این است که همه لیست ایمیل ها مشابه هم ساخته نمی شوند و نمی توان یک نوع ایمیل خاص را به همه آنها تعمیم داد چرا که بعضی از کاربران ایمیل های شخص سازی شده را بیشتر می پسندند در حالی که از نظر بعضی دیگر همین ایمیل ممکن است اسپمی به نظر بیاید. به هر حال شما فقط با یک آدرس ایمیل نمی توانید متوجه شوید مخاطب شما دقیقا چه چیزی را می پسندد و اینجاست که متغیرهای دیگری هم باید برای تست استفاده شوند و تست A/B به کمک می آید.

تست A/B در واقع آزمایشی است که بر اساس آنالیز و تحلیل نتایج ایمیل ها مشخص می کند از بین ایمیل A و Bچه نوع ایمیلی برای مخاطب شما مناسب تر است . که در اینجا ایمیل A و B انواع ایمیلی است که در کمپین تبلیغاتی ایمیلی تان استفاده کردید.

برای انجام این تست باید اقدامات زیر را انجام بدهید:
  • برای آزمایش بار اول، فقط یک متغیر را که شک دارید استفاده از آن درست است یا نه انتخاب کنید. این متغیر می تواند عکسی که در ایمیل استفاده کردید، فراخوان عمل و یا حتی عنوان ایمیل باشد.
  • حالا دو نوع ایمیل مختلف بسازید. در یکی شان از همان متغیر که انتخاب کردید استفاده کنید و ایمیل دیگر را بدون آن متغیر بسازید.
  • در مرحله بعد این ایمیل ها را هم زمان برای کاربران مختلف بفرستید.
  • نتایج به دست آمده را تحلیل کنید و از آن ایمیلی که بازخورد بهتری گرفته است استفاده کنید.
  • در آزمایش های دیگر می توانید متغیر های دیگر را هم امتحان کنید تا به دید بهتری از مخاطب برسید.

البته می توان گفت این روش برای کسانی است که خودشان کمپین ایمیلی شان را مدیریت می کنند و نیاز به فیدبک دارند. کسانی که از سرویس های ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند در خود سرویس امکان آنالیز و بررسی بازخورد وجود دارد و نیازی نیست به صورت دستی این تست را انجام بدهید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *