استفاده از وبسایت واکنش‌گرا مزایای متعددی دارد و گاهی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا نبودن یک سایت می‌تواند ضرر زیادی به یک کسب‌وکار آنلاین بزند. در مقاله قبلی به بررسی برخی از مزایای طراحی سایت به صورت ریسپانسیو پرداختیم که اگر آن را مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مطالعه این مقاله به بازدید از آن بپردازید. در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی برخی از مزایای طراحی سایت به صورت واکنش‌گرا بپردازیم که امیدواریم مفید واقع شود.

طراحی واکنش‌گرای یک سایت، از فاکتورهای اساسی الگوریتم‌های گوگل!

تمامی سایت‌ها فاکتورهای زیادی را برای توسعه کسب‌وکار خود درنظر می‌گیرند و یکی از این فاکتورها سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو نظیر گوگل است؛ باتوجه به آنکه قوانین گوگل کامل‌ترین و سخت‌‌ترین الگوریتم‌ها را در میان ده‌ها موتور جستجوی دنیا دارند، اگر بتوانید قوانین گوگل را رعایت کنید به طور غیرمستقیم سایت خود را برای سایر موتورهای جستجو نیز بهینه‌سازی کرده‌اید! بنابراین قوانین گوگل برای سئو و بهینه‌سازی سایت بسیار مهم هستند. یکی از قوانین اصلی و مهم الگوریتم‌های گوگل، ریسپانسیو بودن و واکنش‌گرایی قالب یک سایت است تا تمامی کاربرانی که با سیستم‌عامل‌های مختلف از سایت شما بازدید می‌کنند بتوانند سایت را به درستی مشاهده کنند و در این فرآیند با مشکل مواحجه نشوند.

در رتبه‌بندی سایت‌ها معمولا سایت‌هایی که ریسپانسیو هستند در صدر نتایج جستجو گوگل مشاهده می‌شوند و سایت‌هایی که طراحی آنها به صورت ریسپانسیو صورت نگرفته است، در نتایج پایین‌تر قرار می‌گیرند که معمولا نیز در صفحات اول مشاهده نمی‌شوند! بنابراین اگر به فکر افزایش رتبه خود در موتورهای جستجو برای دریافت بیشتر ترافیک از نتایج جستجوی کاربران سایت خود هستید، قالب خود را به صورت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا طراحی کنید تا کاربران مختلف بتوانند سایت شما را مشاهده کنند؛ جالب است بدانید اکثر قوانینی که گوگل برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف تعیین می‌کند، در مرحله اول برای راحتی و کاربردپذیری برای کاربران مهم هستند و پس از آن رتبه‌بندی نتایج گوگل حائز اهمیت می‌شوند! در واقع گوگل طرفدار کاربران است و می‌خواهد که به آنها مطالب باکیفیت از سایت‌هایی که از لحاظ فنی دارای استانداردهای مناسب هستند را نمایش دهد. برخی از سایت‌‌ها به جای استفاده از طراحی ریسپانسیو از قالب موبایل استفاده می‌کنند که با توجه به الگوریتم‌های گوگل ممکن است سایت شما از نظر گوگل اسپم شناخته شوند؛ در واقع هنگامی که شما مطالب سایت را به کاربران خود نمایش می‌دهید، نسخه موبایل را در آدرسی متفاوت از آدرس اصلی مطلب نمایش می‌دهید که در اینصورت در دو URL مختلف در حال نمایش یک محتوا هستید و ممکن است از نظر موتورهای جستجو اسپم و کپی شناخته شوید! اسپم بودن سبب می‌شود تا رتبه سایت شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند و شانس نمایش در صفحات اول نتایج جستجو گوگل را از دست بدهید.

در طراحی‌های ریسپانسیو تمامی عناصر ضروری سایت به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند! یکی از این ابزار، ابزار اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌‌های اجتماعی است که با استفاده از طراحی ریسپانسیو یک سایت، اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران را راحت‌تر کنید. همچنین ابزارهای دیگری نیز هستند که مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آنها فرم ارسال نظر در مطالب یک سایت است! با طراحی ریسپانسیو یک سایت به کاربران خود اجازه ارسال نظر خود و تعامل بیشتر با خود را می‌دهد که این تعامل می‌تواند در سایت‌های واکنش‌گرا  یا ریسپانسیو راحت‌تر نسبت به سایت‌های معمولی صورت بگیرد. بنابراین طراحی ریسپانسیو یک سایت اهمیت زیادی دارد که مهم‌ترین آنها جلب رضایت کاربران و دسترسی آنها به بخش‌های مختلف یک سایت است.

تجربه کاربری سایت خود را با طراحی ریسپانسیو آن بهبود ببخشید!

تجربه کاربری یا همان UX که مخفف کلمه User experience است یکی از مشکل‌ترین، پیچیده‌ترین مباحث صنعت طراحی وب‌سایت و برنامه نویسی است که بسیاری از فعالان این حوزه در حال فعالیت در بخش تحقیقاتی آن هستند تا بتوانند بهترین و جامع‌ترین پاسخ به سوالات این حوزه را بیایند و در اختیار کاربران قرار دهند. به طور کلی به فرآیند طراحی یک سایت بر اساس تجربه‌های کاربران، جلب رضایت مشتریان، سادگی و راحتی کار، دسترسی به بخش‌های مختلف سایت یا اپلیکیشن، وفاداری مخاطبان، لذت‌بخش کردن استفاده از آن آن و… خلاصه می‌‍شود. در طراحی سایت راحتی استفاده از بخش‌های مختلف یک سایت و همچنین دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف سایت بسیار مهم است و تمامی این ویژگی‌های در قالب تجربه کاربری نمایان می‌شوند. هنگامی که یک سایت به صورت واکنش‌گرا طراحی می‌شود، این سایت بر اساس تغییرات صفحه نمایش کاربر به صورت خودکار تغییر می‌کند! در سایت‌های قدیمی هنگامی که یک کاربر در حال مطالعه یک متن بود، کاربران باید بر روی متن‌های ریزتر زوم می‌کردند و برای دسترسی به بخش‌های دیگر آن محتوا دوباره به حالت معمولی برمی‌گشتند. این مشکلات علاوه بر اتلاف زمان کاربران، کمی سخت بود و درصد زیادی از کاربران خسته می‌شدند. امروزه باتوجه به اینکه اکثر سایت‌ها به صورت ریسپانسیو  یا واکنش گرا طراحی می‌شوند، اگر سایتی ریسپانسیو نباشد کاربران زیادی به سایت دیگری مراجعه می‌کنند و با اینکار نرخ تبدیل شما کاهش زیادی پیدا می‌کند. بنابراین استفاده از طراحی‌ها و قالب‌های ریسپانسیو بر روی تجربه کاربری شما تاثیر زیادی دارد.

نتیجه‌گیری: استفاده از قالب‌های واکنش‌گرا و طراحی سایت به صورت تمپلیت ریسپانسیو مزایای بسیار زیادی دارد. از مهم‌ترین آنها راحتی کاربران و القای حس رضایت در آنها نسبت به سایت شما است و این اتفاق هنگامی می‌افتد که آنها قصد مطالعه یک مقاله در سایت شما را دارند. در این مقاله و مقاله قبلی به بررسی برخی از مزیت‌های طراحی سایت به صورت ریسپانسیو پرداختیم و شما نیز می‌توانید با دانستن این موارد سایت خود را از حالت معمولی به حالت ریسپانسیو تبدیل کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *