مطمئنا طرفداران لینوکس نقطه‌نظرهای خود را در رابطه با کوچ به این سیستم عامل دارند اما ما در ادامه می‌خواهیم دلایلی بیاوریم که با استناد به آن باور داریم، کاربران عادی که تا الان از ویندوز استفاده کرده‌اند، بهتر است پابند همان سیستم عامل بمانند.

کمبود نرم‌افزار

شاید چیز دیگری ادعا شود اما مطمئنا نرم‌افزارهای موجود برای لینوکس به مراتب از تنوع کم‌تری نسبت به ویندوز برخوردار است.برای مثال من برنامه‌هایی که همیشه استفاده می‌کن را در زیر لیست می‌کنم و سپس می‌بینم که آیا نسخه لینوکسی آن‌ها موجود است:

  • Adobe Photoshop
  • Microsoft Office
  • Dreamweaver
  • ۷-Zip
  • Final Cut Pro
  • Outlook
  • IrfanView

متاسفانه هیچکدام آن‌ها در لینوکس در دسترس نیستند، اگر چه مسلما نمونه‌های مشابهی برای آن‌ها یافت می‌شود اما با تمام این اوصاف باید قبول کرد که تنوع نرم‌افزاری ویندوز بسیار فراتر از لینوکس است.

انتخاب

وقتی قرار است از جدید‌ترین نسخه ویندوز استفاده کنید، تنها انتخاب شما ویندوز ۱۰ است. شاید مدل‌های مختلفی از این ویندوز وجود داشته باشد، اما تفاوت آنقدر چشم‌گیر نیست که آن‌ها را سیستم‌عامل‌هایی مجزا بنامیم.

اما همین حالا بیش از ۲۵۰ نسخه مختلف از لینوکس در بازار وجود دارد و حداقل باید بین ده نمونه معتبر آن تحقیق لازم را انجام دهید تا بتوانید نسخه مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

پشتیبانی

وقتی به طور قانونی ویندوز تهیه می‌کنید، مایکروسافت امکانات متنوعی همچون پشتیبانی تلفنی یا چت آنلاین برای شما در نظر می‌گیرد. همچنین در بعضی از کشورها سیستم بازیابی و تعمیر خوبی به صورت فیزیکی انجام می‌شود. اما اکثر نمونه‌های لینوکس به طور کلی پیشتبانی ندارند و آن‌هایی که معتبرند، تالارهای گفتمانی دارند که باید جوابتان را در آن دریافت کنید و اگر خیلی کارتان به تالار گفتمان نیفتاده باید بدانید که به دست آوردن جواب برای تازه‌کارها در چنین جمع‌هایی، مصیبت است!

درایورها

آمار مربوط به سیستم عامل های نصب شده روی دستکتاپ ها

از دیگر مشکلات رایج برای لینوکس، در دسترس نبودن درایورهای بسیاری قطعات است. البته تالارهای گفتمان زیادی هستند که درایورهای کدباز منتشر می‌کنند اما متاسفانه برای همه‌ی قطعات عرضه نمی‌شوند.

دلیل این مسئله هم کاملا واضح است؛ ویندوزهای ۷ و ۱۰ به تنهایی ۶۹ درصد بازار دستگاه‌ای را در دست دارند و مطمئنا بیشتر تولیدکنندگان قطعات، اولویت خود را بر روی ویندوز خواهند گذاشت.

بازی‌ها

استیم برای لینوکس

بازی‌خورها بیشترین مشکل را با لینوکس خواهند داشت. بسیاری (اکثر) بازی‌ها هیچ‌وقت برای لینوکس پورت نمی‌شوند. دلیلش کاملا مشخص است، بازار لینوکس آنقدر کوچک است که برای تولیدکنندگان نمی‌ارزد که وقت، پول و انرژی خود را صرف پورت کردن بازی‌ها برای لینوکس کنند.

البته استیم قصد دارد خود وارد عمل شده و عملیات پورت کردن بازی‌ها به لینوکس را آغاز کند، اما مسیری که این سیستم پیش گرفته تازه در شروع کار است و تا نتیجه دادن راه درازی باقی مانده.

پیچیدگی و سختی نصب

لینوکس

اگر از کاربران قدیمی لینوکس باشید که هیچ، نسخه‌های پیش رو خیلی هم آسان به نظر می‌رسند. اما برای کسانی که از ویندوز به آن کوچ می‌کنند، فضا و البته کارکرد پیچیده و سخت است. این‌ها را بگذارید کنار نصب سخت آن، مخصوصا وقتی نصب لینوکس را با نصب ویندوز ده مقایسه می‌کنید که تقریبا هر کس با هر دانشی از پس آن بر می‌آید.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *