یکی از دلایل علاقه‌ی کاربران به اندروید، انتشار رایگان کدهای آن توسط گوگل و در نتیجه ساخته‌شدن نسخه‌های متنوع اندروید توسط سازندگان مختلف است.

جهت نصب این نسخه‌ها، کاربران باید گوشی خود را فلش کنند که این کار سختی‌های خاص خودش را دارد. در این مطلب به بررسی ۴ مشکل شایع هنگام فلش کردن یک ROM اندروید می‌پردازیم.

نصب ADB و Fastboot

پروسه‌ی نصب ROM در اندروید بسیار پیچیده‌تر از کامپیوتر و بوت آن است و این کار علاوه بر خود گوشی، به یک کامپیوتر و نرم‌افزارهای مخصوص نیز نیاز دارد.

یکی از اصلی‌ترین نرم‌افزارها Android Debug Bridge یا همان ADB است که حاوی مجموعه‌ای از ابزارها از جمله Fastboot است. به زبان ساده می‌توان گفت که ADB هنگام روشن بودن گوشی و Fastboot هنگام ریبوت آن و ورود به حالت Fastboot Mode به کار می‌آیند. هر دو ابزار ارتباطات خود را از طریق کابل USB به انجام می‌رسانند.

نصب ADB نسبتا آسان است و کافی است آن را از سایت توسعه‌ی Android دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.مشکل اصلی کاربران هنگام کار با این نرم‌افزارها، نیاز آن‌ها به نوشتن یک سری کد است و بنابراین نیاز است قبل از شروع کار اندکی مطالعه و یادگیری صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که امروزه برنامه‌هایی غیر رسمی جهت آسان‌سازی این فرایند عرضه شده‌اند و کاربران می‌توانند توسط آن‌ها کار خود را تا حد زیادی راحت کنند.

نصب درایورها

تشخیص ایراد درایور راه واضحی ندارد و در صورت عدم اجرای کدهای نوشته شده در ADB، این مورد می‌تواند مشکل اصلی باشد. در صورت عدم شناسایی گوشی توسط سیستم عامل ویندوز، باید درایورهای مربوطه را از سایت سازنده دانلود کنید تا مشکل حل شود.

خوب است بدانید که سیستم عامل لینوکس و سیستم عامل مک بسیاری از درایورها را به صورت پیش‌فرض در خود به صورت نصب‌شده دارند و بنابراین جهت نصب ROM گزینه‌های بهتری به حساب می‌آیند و ترجیحا بد نیست که از ویندوز دوری کنید.

باز کردن Bootloader

بوت‌لودر بخشی از گوشی است که سیستم‌عامل را تعیین می‌کند و در حالت عادی قفل و تنظیم‌شده بر روی سیستم‌عامل پیش‌فرض سازنده است. بنابراین برای نصب ROM باید ابتدا قفل آن را باز کرده و سپس به کار خود ادامه دهید.

قبل از هر کاری از امکان باز کردن بوت‌لودر مطمئن شوید و سپس در سایت شرکت سازنده‌ی گوشی خود به دنبال آموزش مخصوص آن بگردید؛ چرا که هر شرکت و گوشی روش مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان از یک راه برای تمامی گوشی‌ها استفاده کرد.

استفاده از ریکاوری

پس از باز کردن بوت‌لودر، باید وارد بخش ریکاوری گوشی شوید. این بخش به شما اجازه‌ی برگرداندن نرم‌افزارهایتان را می‌دهد تا بتوانید گوشی را به حالت قبلی خود برگردانید؛ دیگر قابلیت ریکاوری، پاک کردن سیستم‌عامل سابق و نصب سیستم‌عامل جدید است که به این فرایند فلش کردن گوشی می‌گویند.

ریکاوری در هر گوشی به شکل متفاوتی وجود دارد و در صورت عدم پشتیبانی گوشی از ریکاوری‌های دست‌کاری‌شده، باید به دنبال بوت کردن یک ریکاوری بدون پاک کردن ریکاوری اصلی خود گوشی بگردید که این امر خود نیازمند تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر است.

در صورتی که تمامی مراحل بالا را طی کرده و ریکاوری دست‌کاری‌شده را هم به خوبی انجام دهید، باقی مراحل نصب ROM به درستی پیش می‌روند و احتمال رویارویی با مشکلات بسیار کمتر می‌شود. پس بهتر است این چهار مورد را با دقت انجام دهید و پیش از اقدام به فلش گوشی، اطلاعات لازم را کسب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *