ساخت بازی‌های کامپیوتری، پروسه‌ای واقعا مشکل است. کاری پیچیده که وقتی واردش می‌شوید تازه متوجه بسیاری از موانع ساخت آن خواهید شد. اما خوشبختانه بعد از تب ساخت بازی‌هایی با گرافیک بالا، چند سالی می‌شود که به واسطه بازی‌های موبایل و همچنین استقبال از بازی‌های جمع و جور، ساخت بازی‌های دو بعدی دوباره رونق گرفته است. بازی‌هایی که مطمئنا ساخت آن‌ها بسیار ساده‌تر از بازی‌های سه بعدی سنگین است.

سایت pcgamer بین چند سازنده بازی‌های مستقل نظرسنجی‌هایی کرد تا به جمع بندی در مورد بهترین موتورهای بازی‌سازی برای ساخت بازی‌های دو بعدی برسد. موتورهای بازی‌سازی، زبان و ساختاری است که شما در آن بازی‌های خود را می‌سازید و این موارد، بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای بازی دو بعدی خود در نظر بگیرید.

GameMaker Studio 2

GameMaker Studio 2

اگر قصد ورود به بازی‌های کامپیوتری را داشته باشید، احتمالا بهترین گزینه برای شروع، GameMaker Studio 2 بریتان خواهد بود. این موتور دارای ساختاری ساده برای یادگیری است و می‌توان از کشیدن و رها کردن برای ساخت بسیاری بخش‌های آن استفاده کرد. بازی‌های معروف و بسیار خوبی با GameMaker  ساخته شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Nidhogg، Hyper Light Drifter یا Undertale اشاره کرد.

از جمله خوبی‌های این موتور، آموزش‌های بسیار زیادی است که خود تیم سازنده برای آن در نظر گرفته است و همچنین با اضافه کردن افزونه‌هایی که برای موتور در نظر گرفته شده است، می‌توان بازی‌های بسیار پیچیده‌‌ای نیز با آن ساخت. البته همین ساختار ساده باعث شده که در بسیاری موارد عملکرد بازی و استفاده‌ی آن از منابع بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که قرار است. همچنین کدهای این موتور نیز برای موتورهای دیگر همچون یونیتی ترجمه نمی‌شود که این موضوع نیز از مشکلات آن به شمار می‌رود.

Unity

Unity
Unity

این موتور ساختار بسیار قدرتمندی دارد و بازی‌های سه بعدی زیادی با استفاده از آن ساخته شده است، اما کافی است اسامی بازی‌های دو بعدی ساخته شده با Unity را بدانید تا از قدرت آن آگاهی پیدا کنید. Ori and the Blind Forest، Galak-Z و Cuphead تنها نمونه‌هایی از بازی‌های بسیاری هستند که با این موتور و افزونه‌هایی که به آن اضافه می‌شود ساخته شده‌اند.

Unity
Unity

این موتور نیز با توجه به محبوبیت زیادی که دارد، آموزش‌های متعددی نیز برایش ساخته شده است. کار با آن در ابتدا کمی سخت است اما بازی‌سازان زیادی گفته‌اند که خیلی سریع کاربری آن برایتان ساده خواهد شد. از نکات مثبت دیگر آن ساخت بازی‌های بزرگ و معتبر با این موتور خواهد بود به صورتی که می‌توان با بازی‌های معروف بازار نیز به رقابت پرداخت.

Godot

Godot
Godot

بر خلاف تمام گزینه‌های لیست ما تا اینجا که یا برای لایسنس بازی‌های که می‌سازید یا برای نسخه‌های پیشرفته برنامه از شما مبلغی را طلب می‌کنند، Godot یک موتور کاملا رایگان و کد باز است. همین سبب شده تا بسیاری از توسعه دهندگان این موتور نسبتا تازه ساخته شده را گسترش داده و به کیفیتی باورنکردنی برسانند.

با استفاده از این موتور بازی سازی شما امکان ساخت بازی‌های دو بعدی و سه بعدی را دارید و امکانات زیادی نیز برایتان در نظر گرفته شده تا به ساده‌ترین شکل ممکن بازی‌هایتان را شکل دهید و خیلی درگیر کد نویسی نشوید و در کل یادگیری آن بسیار ساده خواهد بود. از نکات مثبت دیگر Godot این است که بازی‌هایی که با این موتور ساخته می‌شوند هم امکان ارائه روی PC و هم روی پلتفرم‌های مختلف همچون اندروید را نیز دارند.

Ren’Py

Ren'Py
Ren’Py

یکی از فرم‌های محبوب در بازی‌های دو بعدی ساخت نول‌های تصویری و همچنین بازی‌های شبیه سازی است و Ren’Py یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت این گونه بازی‌هاست که از دیگر موتورهای بازی کد باز و کاملا رایگان به حساب می‌آید. یادگیری این موتور نیز بسیار ساده خواهد بود و تقریبا کافی است بدانید چطور از ویرایشگر متنی باید استفاده کنید، عکس‌ها را آماده کنید و بیشتر دنبال محتوا باشید تا ساختارهای پیچیده بازی سازی. یکی از بازی‌های معروفی که با Ren’Py ساخته شده Long Live the Queen است که طرفداران این سبک بازی‌ها به خوبی آن را می‌شناسند. البته باید در نظر بگیرید که این برنامه برای ساخت بازی‌های اکشن واقعا مناسب نیز و تنها برای سبک‌هایی که قید کردیم باید سراغ آن بروید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *