مرورگر کروم در سالگرد ۱۰ سالگی خود، به جمع فایرفاکس و چند مروگر معروف دیگر پیوسته و طراحی ظاهری خود را از نو انجام داده و تغییرات زیادی مخصوصا در نسخه گوشی‌های هوشمند انجام داده است. البته این به‌روز‌رسانی جدید تنها مربوط به ظاهر آن نشده و امکاناتی نیز در آن کم و زیاد شده. در ادامه نگاهی به تغییرات نسخه ۶۹ محبوب‌ترین مرورگر اینترنت بندازیم.

مرورگر فایرفاکس با آرورا و کوانتوم ظاهر فایرفاکس را به کلی تغییر داد، مایکروسافت عملا مرورگری دیگر ارائه کرد و حالا گوگل بعد از حدود ۸ سال، یک عمل زیبایی پر هزینه بر روی مرورگر خود انجام داد. در نسخه جدید پیدا کردن بخش‌های مختلف و تب‌های مورد نظر بسیار راحت‌تر شده است. حالا شما با تم رنگی کاملا سفید مواجهید و تب‌هایی که دورهای گرد آن کمی بزرگ‌تر اما ملایم‌تر شده است و این یعنی یک تغییر اساسی از رنگ خاکستری معروف این مرورگر که از اول مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خود دست اندرکاران گوگل اعلام کرده‌اند که تم رنگی جدید بر روی صفحه نمایش گوشی‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد، اما در هر صورت از همان روش برای به روز رسانی نسخه PC هم استفاده کرده‌اند تا یکپارچگی کل اپلیکیشن حفظ شود. تغییرات ارائه شده هم بسیاری در طی دو سال گذشته به شکل‌های مختلف ارائه شده بود و بازخوردهای گاها بدی هم داشت، اما به هیچ وجه در حد و اندازه‌های بازخورد بد آرورا در فایرفاکس نبود که آن‌ها را مجبور به تغییرات اساسی کرد، در واقع چیزی که در کروم جدید می‌بینیم، پیش روی به سمت سادگی هر چی بیشتر در طراحی ابزارهای مختلف است.

اما جدا از ظاهر، امکاناتی نیز به کروم ۶۹ اضافه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد امنیتی متعدد اشاره کرد. یکی از ابزارهای امنیتی جالب که بیشتر به چشم می‌آید، ابزاری است که رمز‌های عبور اتفاقی و پیچیده تولید می‌کند تا بتوانید در هنگام ثبت نام از آن استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که هر بار که بر روی بخش پسورد فرم ثبت نام تپ طولانی کنید، گوگل به شما یک رمز عبور پیچیده پیشنهاد می‌کند. در کنار این موضوع، بخش مدیریت پسورد بسیار خوب نسخه PC بهبود پیدا کرده و در نسخه‌های موبایل هم عملکرد آن جهش بسیار خوبی نسبت به قبل داشته است.

حالا در نوار آدرس وقتی چیزی را جستجو می‌کنید، نتایج همچون یک جستجوگر کامل (بدون نیاز به باز کردن زبانه جدید) به شکلی بهتر از گذشته و حتی در مواردی به وسیله تامب‌نیل‌های کوچک به شما نمایش داده می‌شوند.

یکی دیگر از موضوعاتی که حالا کروم به صورت رسمی آن را اجرایی کرده، محدودیت‌ بر روی سایت‌هایی است که از فلش (Flash) استفاده می‌کنند. به این ترتیب که شما برای دیدن سایت‌های کاملا فلشی یا بنرها باید هر بار تایید کنید که صفحه مورد نظر باز شود و به صورت پیش‌فرض هیچ فایل فلشی بر روی کروم اجرا نخواهد شد. در حال حاضر شما می‌توانید این تصمیم را برای سایت‌های مختلف ذخیره کنید اما این امکان نیز برداشته شده تا با هر بار ریست مرورگر، تمام مجوزها از نو آغاز شود. در ادامه و تا سال ۲۰۲۰ هم احتمالا کروم به کلی پشتیبانی از فلش را از روی مرورگر خود برخواهد داشت.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که مدت‌ها بود گوگل آن را امتحان می‌کرد و کاربران نیز درخواستش را داشتن، قابلیت تصویر در تصویر است که حالا در نسخه جدید به کار گرفته شده است. و در نهایت اینکه چندین و چند مشکل ریز و درست بر طرف شده، پشتیبانی از گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش‌های بدون حاشیه دارند به نحوه بسیار بهتری صورت می‌گیرد و بهبودهایی در عملکرد CSS در صفحات وب نیز صورت گرفته است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *