رَم (random access memory) یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوترها محسوب می‌شود که کارش نگهداری اطلاعات برای مدتی کوتاه است تا بتواند اطلاعات را از پردازشگر گرفته یا به آن برساند.
اما در مورد اهمیت یا شکل کار رم اشتباهات رایجی وجود دارد و مواردی که قرار است ذکر کنیم جزو مهم‌ترین آن‌هاست:

من به رَم بیشتری احتیاج ندارم

این یک اشتباه رایج در بین کسانی است که فکر می‌کنند با توجه به کارهایی که روی دستگاه انجام می‌دهند نیازی به رم بیشتر ندارند. در واقع اکثر برنامه‌هایی که ساخته می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند طلب رَم بیشتر کنند تا به واسطه آن عملکرد سریع‌تری داشته باشند.
اگر هم دیدید که همیشه (برای مثال) تنها ۶۰ درصد از رم شما پر است، این بدان معنی نیست که به رم بیشتری احتیاج ندارید. بسیاری از برنامه‌ها هم هستند که تنها درخواست درصدی از رم را می‌کنند.

تنها حجم رَم اهمیت دارد

همه‌ی ما از اندازه رم‌ دستگاهمان با خبریم. اما بیشتر افراد فکر می‌کنند اگر رم بیشتری دارند پس دستگاه سریع‌تری خواهند داشت. اما این موضوع گاهی اوقات صحیح نیست و حجم رم همه‌ی چیزی نیست که اهمیت دارد.
در کنار حجم رم، فرکانس یا سرعت رَم نیز نقشی تاثیر گذار دارد. درواقع کاربران عادی شاید کم‌تر متوجه تفاوت ۸ گیگ تا ۱۶ گیگ رم شوند و تنها گیمرها یا کاربرانی که ویرایش‌های ویدیویی سنگین انجام می‌دهند متوجه این تغییر عدد شوند. پس شاید عوض کردن رم ۸ گیگ به ۱۶ گیگ برای یک کاربر عادی اینقدر موثر نباشد که عوض کردن همان ۸ گیگ به مدل‌های سریع‌تر.

شما نمی‌توانید رم‌هایی با حجم‌های مختلف را روی یک دستگاه نصب کنید

عموما دستگاه‌ها یا لپ‌تاپ‌ها را با دو رم هم‌سایز عرضه می‌کنند و احتمالا همین مسئله باعث به وجود آمدن این پندار اشتباه شده که کاربر نمی‌تواند دو رم با دو حجم مختلف را روی یک دستگاه نصب کند.
اما واقعیت این است که هم می‌شود دو رم از دو شرکت و دو سرعت مختلف روی یک مادربورد نصب کرد و هم اینکه می‌توان دو حجم مختلف را کنار هم قرار داد. اما استفاده از دو مدل یکسان با دو حجم یکسان عموما عملکرد بهتری به خاطر ولتاژ برابر ارائه خواهد کرد.

باید برای بهتر کردن سرعت رم را خالی کنید

یکی از معمول‌ترین پندارهای اشتباه در مورد کارایی رم، خالی کردن آن است. کاربرها عموما فکر می‌کنند که اگر رم خالی باشد، پس دستگاه سریع‌تری دارند اما در واقع استفاده از تمام حجم رم، یعنی استفاده از تمام حجم قابلیت‌های آن. به همین خاطر است که عموما برنامه‌های مربوط به سرعت‌ بخشیدن به عملکرد ویندوز رم را خالی نمی‌کنند.

در واقع وقتی رم شما پر می‌شود (جدای از مواردی که برای برنامه‌ای خاص مشکلی ایجاد شده)، یک مسئله خوب است و وقتی شما بخشی از رم را خالی می‌کنید یعنی جلوی برنامه را برای دسترسی به منابع دستگاه می‌گیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *