مدیریت یک سایت اینترنتی کار ساده ای نیست و مسلما در مسیر مدیریت، مشکلاتی برای سایت به وجود می آید. گاهی اوقات این مشکلات باعث بالا نیامدن سایت می شوند که می تواند ضرر سنگینی برای کسب و کارهای بزرگ باشد. همچنین این مشکلات تنها برای کسب و کارهای بزرگ مشکل ساز نمی شود و ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی در مدیریت کسب و کارهای کوچک هم بشود. چند سالی است که مسئله ای به نام پشتیبانی سایت اهمیت زیادی پیدا کرده است و توسط شرکت های مختلفی ارائه می شود. سوال بسیاری از کاربران این است که هزینه پرداختی باید در قبال انجام چه کارهایی باشد! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این مسئله بپردازیم.

پشتیبانی سایت چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است؟

در چند سال اخیر سیستم های مدیریت محتوا رشد زیادی کرده و نظر طرفداران زیادی هم جلب کرده است. در حال حاضر صنعت وب با چند سال پیش کاملاً فرق کرده است و روز به روز این تغییر بیشتر می شود. خوشبختانه صنعت وب برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، با تکنولوژی دنیا حرکت می کند و این بسیار خوب است.  با توسعه سیستم های مدیریت محتوا که سایت ها را با آن طراحی می کنند، مشکلات این حوزه هم روز به روز بیشتر می شود. تا جایی که اگر سایت شما دچار مشکل شود، باید از یک متخصص کمک بگیرید. متخصص به ازای دریافت هزینه ای به صورت ماهانه یا پروژه ای حاضر می شود تا مشکلات شما را در مدت زمان کوتاهی حل کند.

با کمک پشتیبان می توانید هر گونه مشکلی که در سایت پیش می آید را در مدت زمان کوتاهی رفع کنید یا سایت خود را توسعه ببخشید. فرض کنید سایتی در روز بیش صدها میلیون تومان فروش دارد برای پشتیبانی از شرکت معتبر کمک نگرفته باشد! در این صورت اگر با مشکلی مواجه شود و بخواهد خودش آن را برطرف کند، ممکن است بیش از چند روز زمان ببرد و در نهایت هم مشکل به صورت کامل رفع نشود. این مسئله مشکل ساز است و مهم ترین مشکلاتی که ایجاد می کند عبارتند از:

یک) فروش شما کاهش پیدا می کند و در واقع شما ضرر می کنید!

اگر فروش روزانه شما بسیار زیاد است، با بروز مشکل سایت از دسترس خارج می شود! حتی اگر نخواهید سایت را از دسترس خارج کنید، ممکن است فرآیند خرید محصول از حالت عادی خارج شود. حال فرض کنید سایتی روزانه بیش از چند میلیون تومان فروش داشته باشد؛ تنها با دو الی سه روز از دسترس خارج شدن سایت، چقدر ضرر می دهد! این مسئله می تواند روی برندسازی شما هم تاثیرگذار باشد. در صورتی که اگر از پشتیبان سایت استفاده کنید و پشتیبان شما یک فرد کاملاً متخصص است، می توانید مشکل را در عرض چند دقیقه حل کنید.

دو) اعتماد مشتریان و کاربران سایت شما کمتر می شود!

اعتماد کاربران و مشتری ها یکی از مهم ترین مواردی است کسب و کارهای اینترنتی به آن نیاز دارند! اگر مشتریان شما بخواهند از سایت شما چیزی بخرند و سایت شما برای چند ساعت در دسترس نباشد، اعتماد آن ها نسبت به کسب و کارتان از بین می رد! زیرا هنگامی که کاربر چیزی از شما خریداری می کند، ممکن است به پشتیبان بخش خرید نیاز داشته باشد تا مشکلش را رفع کند!بنابراین در دسترس نبودن سایت برای چند روز این حس را در مشتریان ایجاد می کند که سایت مسئولیت پذیر نیست و در این صورت از رقیبان شما خرید می کنند.

سه) احتمالا بروز مشکل های بیشتر در آینده!

گاهی اوقات مشکل به طور کامل توسط پشتیبانی رفع نمی شود و در این صورت احتمال آن که در آینده هم شما را درگیر مشکلات بیشتری کند، وجود دارد. مثلاً اگر سایت شما هک شده باشد، علاوه بر این که اطلاعات شما توسط افراد دیگر سرقت شده است، ممکن است راه نفوذ هنچنان وجود داشته باشد و در آینده هم شما را دچار مشکل کند. یک پشتیبان سایت قوی باید کاملاً با راه های رفع مشکلات سایت آشنا باشد و در صورت بروز مشکل آن را به صورت کامل رفع می کند.

این 3 مورد کافی است که شما برای سایت خود از یک پشتیبانی سایت قوی استفاده کنید تا اعتبار و درآمد کسب و کار اینترنتی خود را از دست ندهید.

وظایف پشتیبان سایت چیست و چه مواردی در هزینه تاثیرگذار هستند؟

اولین قدم برای انتخاب یک پشتیبان قوی، آشنایی با وظایف پشتیبان سایت است. هزینه پشتیبانی سایت که شاید زیاد نباشد، اما در صورت انتخاب یک پشتیبانی نامناسب می تواند مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد؛ در صورتی که سودی هم برای شما ندارد. مهم ترین کارهایی که پشتیبانی سایت شما باید انجام دهد، عبارت است از:

یک) رفع مشکلات و خطاهای احتمالی در طول دوره پشتیبانی سایت

اولین وظیفه پشتیبانی سایت برطرف کردن مشکلات و خطاهای احتمال سایت است! سایت ها در واقع بر روی یک نرم افزار تحت وب طراحی و راه اندازی می شوند؛ هر نرم افزاری هم ممکن است دچار مشکل شود و خطاهای مختلفی به شما نشان دهد. سایت ها هم دقیقاً به همین صورت هستند و در حین مدیریت سایت، احتمال خطا زیاد است! اگر تخصص کافی برای رفع مشکلات و خطاهای احتمالی سایت را ندارید، احتمال آن که سایت از دسترس خارج شود زیاد است.

بالاتر هم گفتیم که از دسترس خارج شدن سایت برای تنها چند ساعت یا چند روز باعث می شود تا ضرری چند صد میلیون تومانی را تجربه کنید. از طرف دیگر برای کسب و کارهای کوچک در حال رشد، از دسترس خارج شدن سایت به معنای کاهش رتبه سئو در موتورهای جستجو است و این مسئله می تواند آینده آن کسب و کار را تغییر دهد. در واقع کسب و کارهای کوچک زحمت زیادی می کشند تا به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنند و این در حالی است که با چند روز آفلاین بودن سایت، رتبه سایت از دست رفته و برای برگشتن به رتبه اول ممکن است تا چند هفته یا چند ماه تلاش نیاز باشد.

دو) افزایش امنیت سایت برای جلوگیری از نفوذ هکران به سایت

امنیت کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم است! کسب و کار های اینترنتی اطلاعات کاربران را می گیرند و در قبال آن مسئول هستند. در واقع از دست رفتن اطلاعات کاربران در دست دیگران افتادن این اطلاعات که برخی از کسب و کار های اینترنتی در سطح جهان با این مشکل مواجه شدند، می تواند منجر به شکست و حتی شکایت کاربران شود. یکی از وظایف بسیار مهم پشتیبانی سایت این است به افزایش امنیت سایت شما کمک کند و راه های نفوذ به سایت را ببندد.

احتمال هک شدن شما در هنگام استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده بسیار بالا است! البته در صورتی که روی امنیت آن کار کنید، احتمال هک شدن شما نزدیک به صفر می رسد! به عنوان مثال وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای بزرگی است که توسعه دهندگان پلاگین های آن بر روی امنیت تمرکز زیادی کرده اند. در حال حاضر پلاگین های امنیتی حرفه ای مختلفی برای این سیستم وجود دارد که با استفاده از آن می توانید امنیت سایت خود را تامین کنید. البته این موضوع به این معنی نیست که شما دیگر به پشتیبان سایت نیاز ندارید؛ امنیت همیشه صد در صدی نیست و ممکن است با مشکل هک شدن روبرو شوید که در این صورت پشتیبانی سایت راه نفوذی که هکر از آن استفاده کرده است را می بندد. بنابراین به مسئله امنیت توجه زیادی کنید و اگر لازم است، از یک متخصص امنیت کمک بگیرید.

سه) ایجاد امکانات درخواستی و توسعه اولیه سایت

یکی از وظایف پشتیبانی سایت ایجاد امکانات اولیه در سایت است که البته باید در قرارداد ذکر شود! زیرا این موارد در بخش طراحی سایت قرار می گیرد و ممکن است پشتیبانی سایت حاضر به انجام چنین کارهایی نشود. به عنوان مثال اگر بخواهید فرم عضویت در سایت خود ایجاد کنید، در صورتی که از سیستم های مدیریت محتوای آماده استفاده می کنید پشتیبان می تواند آن را اضافه کند. البته همان طور که گفتیم، گاهی اوقات توسعه سایت زمان و دانش زیادی نیاز دارد که در این صورت وظیفه پشتیبانی سایت نیست. در این صورت باید هزینه آن را به صورت کامل پرداخت کنید تا آن کار برای شما انجام شود. در سیستم های مدیریت محتوای آماده پلاگین های مختلفی برای توسعه سایت وجود دارند که سرعت توسعه و رشد سایت را افزایش می دهد.

در مدیریت کسب و کار پشتیبانی سایت مسئله بسیار مهم است و اگر خود شما توانایی فنی داشته باشید، می توانید به راحتی آن را انجام دهید. البته اگر کسب و کار شما کمی بزرگ تر باشد، احتمالاً وقت انجام آن را ندارید که در این صورت کمک گرفتن از تیم متخصص گزینه بسیار خوبی است. اگر در مورد مطالب این مقاله سوالی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط بگذارید. در بخش بعدی هم به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *