همان‌گونه که می‌دانیم دنیای دیجیتالی زندگی روزمره‌ی ما را دستخوش تغییر کرده است و بهتر است جزئیات عملی موضوع را نیز تا حدودی بدانیم و ببینیم چشم‌انداز فرصت‌های فزاینده‌ی حضور در دنیای آنلاین برای کسب‌و‌کار شما چگونه است.

همان‌طور که پیش از این شما را با آمادگی کسب و کار آنلاینتان برای فعالیت در دنیای مجازی آشنا کردیم در اینجا هم می‌خواهیم اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی دنیای دیجیتال و رابطه‌ی آنها با کسب‌ و‌ کار را بررسی کنیم و به‌سادگی به شما بگوییم که از کجا باید شروع کنید!

حضور در دنیای مجازی چه فوایدی برای کسب‌و‌کار‌ها دارد؟

فرض کنیم شما تعمیرکار خودرویی هستید که کسب‌و‌کارتان فقط و فقط از طریق معرفی و تبلیغات دهان به دهان رشد کرده است. تا به حال اصلاً در فضای آنلاین حضور نداشته‌اید، اما الان قصد دارید کسب‌ و‌ کار خود را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کنید. آنلاین بودن چگونه به کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین برتری‌هایی که حضور آنلاین می‌تواند به شما ببخشد، استفاده از مزایای «جستجوی اینترنتی» است

حضور داشتن در فضای آنلاین به آن معناست که وقتی کسی آنلاین می‌شود و روی موتور‌ جستجو به دنبال کسب‌ و‌ کاری شبیه کسب‌ و‌ کار شما می‌گردد، شما نیز در میان نتایج این جست‌وجو قابل مشاهده خواهید بود. در واقع شما بهتر است به‌خوبی بدانید که موتورهای جست‌و‌جو چگونه به شما و کسب وکارتان کمک می‌کند؟
بنابراین بیایید فرض را بر این بگذاریم که کسی عبارت «مکانیکی اصفهان» را جست‌وجو می‌کند و نام تعمیرگاه شما در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این چه سودی به حال کسب‌و‌کارتان دارد؟

تعداد استفاده‌های مختلفی که از چنین موقعیتی می‌توان کرد تقریباً نامحدود است. وقتی یک مشتری روی لینکی به سایت شما کلیک می‌کند، خیلی چیزها هست که می‌تواند در مورد شما فرا بگیرد.
مثلاً ممکن است ویدیویی که در مورد نگهداری خودرو منتشر کرده‌اید و بیانگر مهارت و تجربه‌ی بالای شماست را تماشا کند و یا نظرات مشتریان راضی شما را بخواند. جدول هزینه‌ی سرویس‌های مختلف، پیدا کردن آدرس شما روی نقشه و یا خدمات رایگان احتمالی که تا شعاع مشخصی ارائه می‌کنید نیز می‌توانند جزو مواردی باشند که مشتری بالقوه‌ی شما می‌تواند روی وبسایت‌تان پیدا کند. حتی شاید بخش پرسش و پاسخ نیز نظر او را جلب کند.
امکان دیگری که وجود دارد نیز این است که روی لینک پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی کلیک کند و آنجا راهنمایی، عکس و ویدیو‌های بیشتری بیابد.
شاید از ابتدا همه‌ی این عناوین را روی وب سایت خود منتشر نکنید اما این مثال‌ها نسبت به شیوه‌های مختلفی که می‌توانید از حضور آنلاین خود بهره بگیرید دید مناسبی به شما می‌دهند. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود.

حضور شما در فضای آنلاین می‌تواند در مورد مشتریان احتمالی نیز اطلاعات با ارزشی در اختیارتان قرار دهد؛ اینکه به دنبال چه هستند و شما چگونه می‌توانید این نیاز را برطرف کنید. اما چگونه؟

دنیای دیجیتال به شما اجازه می‌دهد درست زمانی که کسی به دنبال خدماتی نظیر خدمات شما می‌گردد، تبلیغات هدفمند خود را به او نمایش دهید

برای مثال با استفاده از تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو، می‌توانید تبلیغات خود را به مشتریان بالقوه‌تان نمایش دهید؛ مثلا کسانی که عبارت «مکانیکی اصفهان» را جست‌وجو کرده‌اند. همچنین می‌توانید نمایش این تبلیغات را به محدوده‌ی جغرافیایی خاصی مثل شعاع مشخصی از موقعیت مکانی مغازه‌ی خود محدود کنید. برای اینکه بفهمید کسی روی تبلیغات شما کلیک کرده، از وبسایت‌تان بازدید کرده و اقدامی مثل پر کردن فرم یا تماشای ویدیو انجام داده یا نه، می‌توانید استفاده از ابزار‌های آنالتیکس را فرا بگیرید. و البته راه‌های حضور کسب و کار در فضای مجازی را هم بشناسید.

از کجا باید شروع کرد؟

اول از همه اینکه خودتان را نبازید. فراگیری، به‌کارگیری و در اختیار گرفتن ابزار‌ها و فناوری‌هایی که امروزه در دسترس شما قرار دارند زیاد سخت نیست. حتی استفاده از بسیاری از آنها نیز رایگان است.
در حقیقت، بزرگ‌ترین چالش آنلاین شدن برای بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها عادت کردن به استفاده از این ابزار‌ها نیست، بلکه تدوین برنامه‌ای جامع برای این کار است. ابتدا اجازه دهید کار را با فهرستی مختصر از موضوعات مهمی که باید مد نظر قرار دهید آغاز کنیم:

اولین موضوع مهمی که باید در نظر بگیرید گستره‌ی فعالیت مناسب برای شماست (scope):

از وب و موبایل گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و غیره، گزینه‌های متعددی پیش روی شما وجود دارد. سوال اینجاست که از کجا می‌خواهید شروع کنید و قصد دارید به کجا برسید؟

موضوع مهم بعدی فناوری و محتوا است:

باید تصمیم بگیرید جنبه‌های فنی و خلاق کار را خودتان بر عهده می‌گیرید (که زمان بیشتری از شما خواهد گرفت) یا آنها را برون‌سپاری می‌کنید (که هزینه‌ی بیشتری برایتان در‌برخواهد داشت).

در انتها نیز باید هزینه و زمان مورد نیاز را مد نظر قرار دهید:

شما باید بودجه‌ای واقع‌گرایانه و برنامه‌ای قابل اجرا به همراه نقاط عطف شفاف برای خود در نظر بگیرید و به طور کامل به هر دو متعهد باشید

هزاران کسب‌و‌کار کوچک روزانه از فضای وب به نفع خود بهره می‌گیرند. فرصت دسترسی به مشتری‌های بالقوه‌ی اطراف و یا حتی از سرتاسر جهان آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

زمان آن فرا رسیده که کمربند خود را محکم کنید و اولین قدم‌ها برای رسیدن به موفقیت آنلاین را محکم بردارید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *