اگر مثل من، همیشه مرورگرتان مملو از برگه‌های مختلف است، شاید بخواهید به صورت دسته‌ای بعضی از این برگه‌ها را ببندید. مرورگر گوگل کروم این امکان را به شما نمی‌دهد تا تمامی برگه‌ها یا همان تب‌های مرتبط با یک سایت را یک جا ببندید، اما افزونه‌ای رایگان وجود دارد که با نصب آن، این امکان به مرورگرتان اضافه خواهد شد. در ادامه نحوه دانلود و کار با این افزونه را به شما آموزش خواهیم داد.

معرفی افزونه Manage Tabs by Domain

Manage Tabs by Domain افزونه‌ای کم حجم و رایگان است که به شما این امکان را می‌دهد تا برگه‌هایی از یک سایت را روی مرورگر خود مدیریت کنید. برای مثال اگر بخواهید، همه‌ی آن‌ها را به صورت یک جا ببندید، می‌توانید از طریق این افزونه و با زدن یک میانبر، کار را به انجام برسانید. کار با Manage Tabs by Domain بسیار ساده است و خیلی راحت می‌توانید از آن استفاده نمایید.

بستن تمام برگه‌های یک سایت بر روی مرورگر کروم

ابتدا باید افزونه Manage Tabs by Domain را روی مرورگر خود دانلود و نصب کنید. برای این کار یا به فروشگاه کروم رفته و عبارت Manage Tabs by Domain را جستجو کنید یا این که روی لینک زیر کلیک کنید:

وقتی وارد صفحه افزونه می‌شوید، با چیزی شبیه به صفحه زیر مواجه خواهید شد. برای دانلود و نصب افزونه باید روی Add to Chrome کلیک کنید.

مرورگر پیغامی برای تایید دانلود به شما نمایش می‌دهد که باید روی Add Extension کلیک نمایید.

همان طور که گفتیم، این افزونه حجم بسیار کمی دارد و بعد از دانلود به صورت خودکار روی مرورگر شما نصب و فعال می‌شود. برای این که ببینید، چطور باید با این افزونه کار کنید، از یک سایت مشخص، چندین برگه باز کنید. حالا اگر روی یکی از این برگه‌ها باشید و کلیدهای CTRL + Shift + L در ویندوز یا CMD + Shift + L در مک را بزنید، تمامی برگه‌های آن وبسایت در کنار هم قرار خواهند گرفت.

و اگر کلیدهای CTRL + SHIFT + X در ویندوز یا CMD + SHIFT + X را در مک بزنید، تمامی این برگه‌هایی که مرتبط با این سایت هستند، بسته می‌شوند.

اگر هم نمی‌خواهید از کلیدهای میانبر استفاده کنید، کافی‌ست افزونه را در بالای مرورگر پین کنید و سپس با زدن روی آن از دو قابلیت Gather یا Close استفاده کنید که در اولی، برگه‌ها در کنار هم قرار گرفته و در دومی برگه‌های مورد نظر، بسته می‌شوند.

البته وقتی به صورت دستی از منو استفاده می‌کنید، برای بستن برگه‌ها، حتما باید ابتدا یک بار روی Gather بزنید و سپس آن‌ها را ببندید اما وقتی از کلیدهای میانبر استفاده می‌کنید، نیازی به این کار نخواهد بود.

البته اگر با کلید میانبر در نظر گرفته شده راحت نیستید، می‌توانید آن را تغییر دهید. برای این کار روی آیکون افزونه‌های مرورگر که در عکس زیر مشخص شده کلیک کرده و سپس روی Manage Extensions بزنید.

در منو سمت چپ گزینه‌ای با عنوان Keyboard Shortcuts می‌بینید که باید روی آن کلیک کنید. حالا در لیست، کلیدهای میانبری که در افزونه مورد استفاده قرار گرفته شده را مشاهده خواهید کرد. با زدن روی آیکون مداد شکل، امکان اعمال کلیدهای میانبر دلخواه را دارید.

آیا خود کروم ابزارهایی برای مدیریت دسته‌ای برگه‌ها دارد؟

با این که خود مرورگر امکانی برای بستن تمامی برگه‌های مرتبط با یک سایت در خود ندارد، اما ابزارهایی برای مدیریت برگه‌ها دارد. برای مثال، اگر روی برگه‌ای باشید و بخواهید دیگر برگه‌ها را ببندید، می‌توانید با کلیک راست روی برگه و زدن روی Close Other تمامی دیگر برگه‌ها روی همان پنجره را ببندید.

یا این که با زدن روی Close Tabs to the Right تمامی برگه‌های آن پنجره در سمت راست این برگه را ببندید.

در حال حاضر Manage Tabs by Domain تنها افزونه‌ای است که امکان انجام این کار را برای شما مهیا کرده اما اگر بخواهید، ابزارهای دیگری برای مدیریت برگه‌ها، تگ کردن یا چیزهایی از این دست را داشته باشید، افزونه‌های زیادی هستند که در فروشگاه کروم وجود داشته و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. همچنین خود مرورگر کروم در نسخه‌های جدید خود، قابلیت‌هایی برای گروه بندی در نظر گرفته که کمک شایانه به سروسامان دادن به مرورگر می‌کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *