یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی این است که بازار هدف خود را بسیار گسترده انتخاب کنید. تلاش در جذب هر نوع مخاطبی موجب گم شدن پیام شما می گردد. از اینکه گروه مخاطبان هدفتان را با ویژگی های بسیار خاص تعریف کنید واهمه نداشته باشید. شما که نمی‌توانید همه افراد جامعه را هدف قرار دهید و محصولات و خدماتتان را به همه افراد بفروشید. صاحبین کسب و کارها می‌بایست به تعریف بازار هدف خود پرداخته تا استراتژی بازاریابی خود را تقویت کنند.

هیچ تفاوتی نمی کند که انتخاب مخاطب هدف را برای کسب و کار خود در کجا انجام می دهید حتی اگر قصد انتخاب مخاطب هدف در اینستاگرام را برای کسب و کار خود دارید این موضوع، که نباید تمام افراد را مخاطب هدف خود بدانیم نیز اهمیت زیادی دارد.

چرا به تعیین جامعه هدف بسیار اهمیت دارد؟

تعیین جامعه هدف کسب و کار فرضیات شما را در مورد مشتریان‌تان به چالش می‌کشد. احتمالا تا به امروز فکر می‌کردید که  مخاطب هدف شما چیزی بزرگ‌تر و متنوع تر از آنچه که فرض می‌کنید می باشد. این خبر خوب به معنای فرصت‌های بیشتر است اما موجب پیچیده‌تر کردن استراتژی‌های شما نیز می‌شود، زیرا باید از استراتژی‌های مختلف برای تیپ‌های مختلف شخصیتی استفاده کنید. نکته‌ای که لازم است یادآوری کرد این است که فرآیند تعیین مخاطب هدف یک امر تکراری است. این طور نیست که فقط یکبار برای همیشه مخاطبان مورد نظر خود را تعریف کنید و دیگر احتیاج به ارزیابی مجدد نباشد.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف، جمعیت مخاطبانی‌ است که نیاز به محصولات یا خدمات شما دارند. این افراد یا در حال حاضر مشتری شما هستند و یا پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند. اگر شما فروشنده قطعات تراکتور هستید، نوجوانان مدرسه ای، مخاطب هدف شما نخواهند بود! هر چقدر درک شما از بازار و مخاطب هدف بیشتر باشد، انتخاب مخاطب هدف دقیق تر انجام می شود و شما بهتر می توانید تبلیغات هدفمند و متمرکز ایجاد کنید و تنها به افرادی دست یابید که می توانند به مشتری شما تبدیل شوند. با افزایش اطلاعات شما درباره مخاطبان هدف کسب و کارتان، می توانید نرخ تبدیل بهتر و بازگشت سرمایه بهتری را هم از تبلیغات داشته باشید. این دو معیار جزو کلیدی ترین معیارهای بازاریابی محسوب می‌شوند. یعنی نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه!

چرا برای شناخت مخاطب لازم است پرسونای مخاطب ایجاد کنیم؟

برای شناسایی بهتر مخاطب هدف خود و برای اینکه بتوانید محصول، خدمات و یا محتوایی مناسب مخاطبین خود تولید و توزیع کنید، بهتر است که ابتدا پرسونای مخاطبان (audience persona) یا شخصیت مخاطبان خود را تعریف کنید. پرسونای یا شخصیت مخاطب، نماینده‌ای از مخاطبین واقعی شما است که نشان‌ می‌دهد:

  • مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
  • مایل به یادگیری چه چیزهایی هستند؟
  • اهداف آن‌ها چیست؟
  • رفتار آن‌ها در طول سفر مشتری چگونه است؟

پرسونای مخاطب، یک شخصیت ساختگی بر اساس داده‌های واقعی است که بخش مشخصی از مخاطبان هدف را نشان می‌دهد. چقدر درباره پیش‌زمینه، اهداف و چالش‌های مخاطبین خود می‌دانید؟ چقدر درباره نیازها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها اطلاع دارید؟ مخاطبین شما چند سال دارند؟ بدون پاسخ به چنین سوالاتی، ایجاد استراتژی مناسب برای کسب و کار دشوار است. بنابراین ایجاد پرسونای مخاطب، به شما کمک می‌کند مخاطبین خود را بهتر بشناسید و در انتخاب مخاطب هدف خود دقیق تر عمل کنید. پس برای پی بردن به خصوصیات گروه‌های مختلف مخاطبین هدف، ایجاد پرسونای مخاطب ضروری است.

چگونه باید پرسونای مخاطب ایجاد کرد؟

ایجاد پرسونای مخاطب، یک فرایند منحصر به فرد است و در هر کسب‌وکاری بسته به اهداف و مخاطبین آن و همچنین، نوع صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، متفاوت است. اما این فرایند دارای مراحل کلی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

یک) پاسخ به سوالات «او کیست؟»

اولین مرحله برای ایجاد پرسونای مخاطب، پیدا کردن اطلاعاتی درباره عنوان شغل و نوع شرکت یا صنعتی که در آن مشغول به فعالیت است، ویژگی‌های جمعیت‌شناسی مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و … و برخی ویژگی‌های ارتباط اب مخاطب لازم است.

دو) پاسخ به سوالات «چه چیزی؟»

در این مرحله، باید اهداف، چالش‌ها و نیازهای مخاطب مشخص شوند. به عنوان مثال، چالش‌هایی که ممکن است در شغل خود با آن مواجه شود. این دسته از مخاطبین، چه فرمت محتوایی را ترجیح می‌دهند؟ همچنین، در این مرحله باید مشخص شود که شما برای کمک به مخاطب خود می‌توانید چه کاری انجام دهید.

سه) پاسخ به سوالات «چرا؟»

در این مرحله، می‌توانید گفته‌های واقعی مخاطبان که از طریق نظرسنجی‌ها بدست آورده‌اید، را مورد بررسی قرار دهید. همچنین، می‌توانید دلایل و مشکلات مشترکی که مخاطبان شما از محصولات یا محتواهای شما استفاده نکرده‌اند را وارد کنید.

چهار) پاسخ به سوالات «چگونه؟»

در نهایت، محصول یا خدماتی که می‌خواهید به این مخاطبین هدف ارائه دهید را وارد کنید. چگونه می‌خواهید این دسته از مخاطبین را جذب کنید؟ چگونه می‌توانید به مخاطبین کمک کنید؟ اکنون که با ایجاد پرسونای مخاطب از بازار هدف خود شناخت بهتری پیدا کرده‌اید و می توانید انتخاب مخاطب هدف را دقیق انجام دهید. و چون می خواهید این مخاطبان را در اینستاگرام پیدا کنید. لازم است که، در اینستاگرام به دنبال آنها باشید.

چگونه مخاطب هدف خود را در اینستاگرام پیدا کنیم؟

قبل از ایجاد استراتژی برای پیج اینستاگرام خود، جستجو و انتخاب مخاطب هدف در اینستاگرام باید یکی از اولین موارد در لیست کارهای شما باشد. برای تولید محتوای مطلوب، باید بدانید که فالوئرهای شما دقیقا مایل‌اند چه چیزی را در صفحه اصلی (feed) شما ببینند و چه نوع محتوایی بیشتر موردپسند آن‌ها است. به‌عبارت‌دیگر، شما باید خیلی چیزها درباره‌ی مخاطبین اینستاگرام خود بدانید. مثلا داشتن یک دیدگاه در مورد علایق، ترجیحات و رفتار مخاطبان، به ایجاد استراتژی شما در اینستاگرام کمک زیادی می کند. که همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، با ایجاد یک پرسونای مناسب از مخاطبین به تمامی این موارد دست پیدا خواهید کرد.

توجه به نوع شخصیت خریدار موجود، یک نقطه عالی برای شروع است. بااین‌حال، آگاه باشید که مخاطبان هدف در اینستاگرام،  ممکن است تا حدی با مشتریان معمولی که به‌ صورت آفلاین خرید می‌کنند، متفاوت باشند. به همین دلیل مهم است که باید مطمئن باشید که این موارد با داده‌های جمعیت شناختی شما در اینستاگرام هماهنگ است.

  • آمارهای اینستاگرام خود را بررسی کنید!

هنگام شروع جستجو، داشتن اطلاعات جمعیت شناختی از مخاطب هدف در اینستاگرام بسیار مفید خواهد بود. به بخش داده‌های آماری ( ابزار insights اینستاگرام ) خود در پیج اینستاگرام خود بروید. در آنجا، شما می‌توانید سه آمار اساسی در مورد فالوئرهای خود مشاهده کنید. جنسیت آن‌ها، سن آن‌ها و مکان آن‌ها.

  • علاقه مندی های فالوئرهایتان را بیابید

چیزی  که قطعاً در طول جستجو و انتخاب مخاطب هدف در اینستاگرام به کار می‌آید. این است که ببینید چه افرادی معمولاً شما را دنبال می‌کنند. یا بهتر بگوییم، با شما مشارکت می‌کنند. برای این کار بر‌روی افرادی که آخرین پست‌های شما را لایک کرده‌اند یا برای پست‌های شما کامنت گذاشته‌اند، کلیک کنید و وارد حساب‌های آن‌ها شوید. در آنجا، بررسی کنید که خود آن‌ها چه چیزهایی ارسال می‌کنند، از چه هشتگ‌‌هایی استفاده می‌کنند، چه نوع متن‌هایی می‌نویسند و از چه زبانی استفاده می‌کنند. در مرحله بعد می‌توانید بر روی آیکون فالوئینگ فالوئرهای خود کلیک کنید و ببینید آن‌ها چه کسانی را فالو کرده‌اند.  شاید برای شما یک سوال باشد که آن‌ها به دنبال چه چیزی در اینستاگرام هستند. به‌ عنوان‌ مثال، حین جستجو ممکن است دریابید که تعداد زیادی از دنبال کنندگانتان علاقمند به جملات انگیزشی هستند. آن‌ها ممکن است صفحاتی را که جملات انگیزشی یا هشتگ های مرتبط با آن را دارند، دنبال کنند. در این صورت، شما می توانید از این اطلاعات به عنوان مزیتی برای خود استفاده کنید.

  • چگونه می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید؟

پس شما متوجه شده‌اید که فالوئرهای شما، به غیر از شما، بسیاری از حساب‌های کاربری انگیزشی را نیز فالو می‌کنند. پس‌ کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که در طول هفته یک تا دو پست انگیزشی در پیج اینستاگرام خود قرار دهید

  • یک پیام کوتاه مستقیم به کسی آسیبی نمی‌رساند

هیچ اشکالی در ارسال یک پیام مستقیم (DM) به یک فالوئر جدید، برای پرسیدن اینکه چرا تصمیم گرفته شما را  دنبال کند و مایل‌ است چه چیزی در حساب شما ببیند، وجود ندارد به‌خصوص اگر متوجه شوید که شخص خاصی به‌طور منظم محتوای شما را لایک می‌کند و یا همیشه در مورد مطالب شما کامنت می‌گذارد.

یک روش دیگر برای یافتن مخاطبان هدف ایده‌ال در اینستاگرام، این است که آن ها را از طریق رقبای مستقیم خود پیدا کنید. اما چگونه؟ اول، رقبای خود را شناسایی کنید .سپس به پروفایل آن‌ها بروید و این دو مورد را بررسی کنید:

آن‌ها چه نوع محتوایی پست می‌کنند و میزان مشارکت در پست‌های آن‌ها چقدر است؟

به عنوان مثلا اگر به صفحه اسنپ فود مراجعه کنید می توانید پست هایی که در مورد چالش های مختلف است مانند چالش باز کردن درب بطری با پا را نیز پست می کند.

  • در صفحه اصلی (feed) به‌طور مستقیم سؤال بپرسید!

قدرت سؤال کردن، اغلب یک‌شکل هنری درک نشده در بازاریابی است. چرا که، اگر شما سؤال نپرسید، هرگز نمی‌فهمید که مخاطب هدف شما دنبال چه چیزی هست. سعی کنید کپشن های خود را با طرح یک سؤال از فالوئرهای خود به پایان برسانید، این‌ که آن‌ها مایل‌اند چه چیزی در صفحه اینستاگرام شما ببینید. چه نوع محتوایی؟ چه نوع فرمتی؟ استوری یا فید؟ و…

  • از ابزار نظرسنجی اینستاگرام کمک بگیرید

نظرسنجی‌های اینستاگرام نیز یک روش برای تحقیق در مورد نوع محتوایی است که فالوئرها ترجیح می‌دهند در محتوای صفحه شما تماشا کنند. ممکن است قبلاً از خود پرسیده‌اید که، چرا افراد حساب کاربری شما را فالو می‌کنند، اما دیگر به خود زحمت نمی‌دهند تا به شما بگویند محتوای مورد علاقه آن‌ها را منتشر می‌کنید یا خیر؟ از بخش نظرسنجی اینستاگرام برای تحقیق در مورد کاربر خود استفاده کنید. اینکه به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند، چه فرمت‌هایی برای آن‌ها جذاب‌تر است. از آن‌ها درخواست کنید که با دیدگاه‌های خود به شما در بهبودی استراتژی محتوا کمک کنند. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *