مهم‌ نیست با دوربین موبایل عکاسی کرده باشید یا دوربین‌های عکاسی خانوادگی یا حتی دوربین‌های حرفه‌ای. احتمالا متوجه شده‌اید که عکس‌ها در لنزهای مختلف، متفاوت هستند، مخصوصا اگر تصویر بسته صورت کسی را در آن گنجانده باشید.

این تفاوت عجیب در عکس‌ها به خاطر فاصله کانونی لنزها به وجود می‌آید و عموما در لنزهای واید کمی عجیب‌تر و بعضا خنده‌دار است. اما بیایید نگاهی کامل بندازیم به تغییراتی که به واسطه‌ی استفاده از لنزهای مختلف در عکس ثبت شده می‌افتد و به ببینیم چه بلایی سر تصویر چهره افراد در این عکس‌ها می‌افتد!

فاصله کانونی

فاصله کانونی عددی است که به شما نشان می‌دهد تصویر لنز تا چه میزان بسته خواهد بود. خیلی وارد جزییات فنی نمی‌شویم، اما به طور مثال در یک دوربین فول فریم لنزی با فاصله کانونی 35 میلی متر، لنز استاندارد به حساب می‌آید که عکسی شبیه به تصویری که چشم انسان می‌بیند را ارائه می‌کند. البته با توجه به فریمی که دوربین عکس را بر روی آن ثبت می‌کند، این فاصله کانونی برای عکس استاندارد متفاوت است، به همین دلیل است که مثلا لنز 52 میلیمتری که آیفون بر روی گوشی جدید خود تبلیغ می‌کند، یک لنز استاندارد محسوب می‌شود.

لنزهایی که فاصله کانونی بیشتری دارند، تله فتو اسم گذاری می‌شوند که تصاویر بسته‌تری به شما نمایش می‌دهند و لنزهای با فاصله کانونی کم‌تر، لنز واید هستند که تصاویری با زاویه بازتری می‌گیرند. برای این که خیلی مسائل فنی برایتان مشکل ساز نشود، ما به طور کلی تمامی فاصله‌های کانونی که در این نوشته لحاظ کرده‌ایم را بر اساس دوربین فول فریم اندازه گیری می‌کنیم.

انواع لنزها

  • لنز واید: فاصله‌های کانونی زیر 35 میلی‌متر لنزهای واید محسوب می‌شوند که عموما تصویر را دچار خطای اعوجاج می‌کند.
  • لنز نرمال: لنزهایی که از آن‌ها اسم بردیم و عموما بین 35 تا حتی 60 میلی‌متر، عملکردی نزدیک به چشم انسان دارند.
  • لنز تله فتو: لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر از 60 میلی‌متر که تصاویر بسته‌تری برایتان به همراه دارند و می‌توان اشیایی که از شما دور هستند را به خوبی در قاب مشخص کرد.

تاثیر فاصله کانونی بر پرسپکتیو

حالا که با مسائل پایه‌ای آشنا شدید، باید از تاثیر لنزها بر روی پرسپکتیو بگوییم. عکس‌هایی که در پایین گرفتیم با دوربین DSLR بوده است تا بهترین کنتراست ممکن را داشته باشد، اتفاقی که در عکس‌های دوربین موبایل شما نیز می‌افتد به همین گونه خواهد بود. عکس زیر با لنز نرمال گرفته شده و همانطور که می‌بینید، تقریبا همه چیز شبیه به آن چیزی است که شما توسط چشم‌هایتان می‌بینید.

اما در عکس زیر ما از لنز واید استفاده کردیم که باعث می‌شود تصویری گسترده‌تر داشته باشیم اما به صورت کلی پرسپکتیو در عکس ما به هم می‌ریزد. اشیایی که در نزدیکی لنز هستند بزرگ‌تر از حالت معمولی نمایش داده می‌شوند در صورتی که اشیایی که در فاصله‌ی دورتر هستند، کوچک‌تر از حالت معمولند.

اتفاقی که در لنز تله فتو می‌افتد این است که تصویر شما بسته‌تر بوده و اجسام انگار به هم نزدیک‌تر هستند. اجزای تصویر درست مثل عکسی که در زیر می‌بینید، به هم نزدیک‌تر به نظر می‌رسند.

انتخاب‌هایی که در لنزهای گوشی دارید

البته در گوشی‌های هوشمند، شما دستتان در انتخاب لنز بسیار بسته‌تر از دوربین‌های DSLR است. دلیل اصلی آن هم کارگذاری لنزها و عدم امکان تعویض آن‌هاست. بیشتر گوشی‌ها، لنز واید دارند، چون فاصله کانونی کم آن باعث کم شدن ضخامت گوشی شده و همچنین تصویری وسیع‌تر را برای کاربر به همراه خواهد داشت. اما امروزه با کار گذاشتن چند لنز در گوشی‌ها، تا حدی کاربران آزادی عمل بیشتری دارند. برای مثال لنزهای به کار رفته در  iPhone 11 Pro به ترتیب زیر است:

  • لنز اولترا واید: فالصه کانونی 12 میلیمی‌تر
  • لنز واید: فاصله کانونی 26 میلی‌متر
  • لنز نرمال: فاصله کانونی 52 میلی‌متر

عکس‌های گرفته شده توسط این سه لنز با استفاده از هوش مصنوعی، عکسی واحد را پدید می‌آورند که تا حد امکان مشکلات مربوط به لنزهای واید را حل می‌کنند.

لنزهای واید و تصویر اشخاص

خب حالا که فهمیدیم اکثر گوشی‌ها از لنز واید استفاده می‌کنند، باید بدانیم که این لنزها چه بر سر عکس‌های پرتره می‌آورند.

عکس بالا با لنز واید گرفته شده بود و عکس زیر با استفاده از لنز نرمال آیفون 11.

تغییر پرسپکتیو در لنزهای واید، دلیل اصلی تغییر ظاهر افراد است. البته راه‌هایی وجود دارد که شما بتوانید عکس بهتری با دوربین واید گوشی بگیرید. مهم‌ترین کار این است که تا حد ممکن از گوشی فاصله بگیرید و با کمی بزرگ کردن عکس، تصویر بسته‌ی پرتره داشته باشید.

تا حد امکان اگر می‌خواهید عکس چهره بگیرید، یا برایتان مهم است که در عکس قدی خیلی دفرمه به نظر نیایید، به وسط عکس نزدیک شوید.

داشتن یک پس‌زمینه‌ی مناسب تا حد زیادی چشم افراد را از پرسپکتیو اشتباه عکس دور می‌کند و مهم‌تر از همه این که چند عکس بگیرید و زاویه مناسب خود نسبت به پس زمینه و لنز دوربین را بیابید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *