اگر طراح یا گرافیست باشید، حتما از فایل‌های EPS استفاده کرده‌اید. فرمتی که برای فایل‌های برداری یا وکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها با برنامه‌هایی که به این منظور تهیه دیده‌ شده‌اند باز می‌شوند. همراه ما در پرشین تولز باشید تا با ویژگی‌های فرمت EPS آشنا کرده و به شما آموزش دهیم که چطور آن‌ها را باز کنید.

فرمت فایل EPS چیست؟

فرمت EPS (Encapsulated PostScript) که با پسوند .eps مشخص است، توسط شرکت ادوبی (Adobe) اواخر دهه 1980 توسعه یافت و کاربران این امکان را پیدا کردند که طراحی‌های برداری خود را با استفاده از فرمت، در قالب یک فایل خیره کنند. طراحی‌های برداری یا وکتور، تفاوت ویژه‌ای با عکس‌های معمولی دارند.

در این فایل‌ها، به جای این که از پیسکل‌ از مختصات استفاده شده و به همین دلیل، هر چقدر که اندازه‌ی فایل‌های وکتور را بزرگ کنید، این مختصات بزرگ‌تر می‌شوند و بر خلاف عکس‌های معمولی، از کیفیت آن‌ها کاسته نمی‌شود. با این که ادوبی با ارائه فرمت .ai به کاربران این امکان را داده تا در قالبی بهتر و نوین، فایل‌های برداری خود را ذخیره کنند، اما هنوز هم خیلی‌ها به دلایل مختلف از  EPS استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های فایل‌های EPS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقیاس پذیری: همان طور که گفتیم، سایز فایل‌های وکتوری را بدون محدودیت کم یا زیاد کرد و از کیفیت آن کاسته نمی‌شود. از این فرمت برای لوگو، پوستر و بیلوردها استفاده می‌شود.

  • راحتی در استفاده: فایل‌های EPS از پس زمینه شفاف پشتیبانی کرده و انواع المان‌ها را می‌توان به راحتی در آن به کار برد و در نهایت تمام پروژه را در قالب یک فایل ذخیره کرد.
  • گزینه‌ای عالی برای طراحان: امکان باز کردن فایل‌های EPS را در انواع برنامه‌های طراحی برداری دارید و می‌توانید، آن‌ها را به راحتی به اشتراک بگذارید و تغییرات لازم را در این فایل‌ها اعمال کنید.
  • پشتیبانی سیستم عامل‌های مختلف: خوشبختانه تمامی سیستم‌های عامل، امکان کار با فایل‌های EPS را به شما می‌دهند. شما می‌توانید، برنامه‌های ویرایش برداری را بر روی ویندوز، مک، لینوکس یا حتی سیستم عامل‌های موبایلی هم نصب و اجرا کنید و سپس فایل EPS را در آن‌ها اضافه نمایید. حتی برنامه‌های تحت وب هم هستند که امکان ویرایش این گونه فایل‌ها را به شما می‌دهند.

چطور می‌توان فایل‌های EPS را باز کرد؟

خیلی از کسانی که به صورت حرفه‌ای به طراحی گرافیک مشغول نیستند، بعد از دانلود فایل‌ِ یک طرح آماده از سایت‌های مختلف، ممکن است با فرمت EPS روبرو شوند و ندانند که باید با این گونه فایل‌های چه کنند. خوب شما برای باز کردن فایل EPS نیاز به یک برنامه ویرایشگر برداری مثل Adobe Illustrator  دارید.

اگر این برنامه را روی دستگاه خود نصب کرده‌اید، آن را اجرا کرده و سپس با کشیدن و رها کردن یا رفتن به منو File و زدن روی Open و انتخاب فایل مذکور آن را در محیط Illustrator اجرا کنید.

اما برنامه‌های این چنین سنگین هستند و قیمت بالایی هم دارند. پس اگر برنامه‌ای مثل Illustrator نصب نداشتید باید چه کنید؟ خب می‌توانید از برنامه‌های کد باز و رایگان همچون GIMP استفاده کنید که حجم کم‌تری هم دارند. GIMP از نظر ظاهری نسبتا شبیه به فتوشاپ بوده و کار کردن با آن نیز ساده است و از همان روش رفتن به منو File، زدن روی Open و آدرس دهی فایل، می‌توانید، فایل مورد نظر خود را باز کنید.

اما اگر نمی‌خواهید، چیزی روی دستگاه خود نصب کنید، امکان استفاده از ابزارهای تحت وب را هم دارید. Vectr و Vectorpea دو تا از بهترین گزینه‌ها هستند که دومی تماما رایگان است و نه تنها امکان باز کردن فایل‌های EPS را به شما می‌دهد، بلکه می‌توانید فایل‌های .ai یا خیلی دیگر از فرمت‌های گرافیکی را نیز در محیط این برنامه باز کنید.

نکاتی درباره استفاده از فرمت EPS

با توجه به این که این فرمت نسبت به .ai در برنامه‌های بیشتری قابل دسترسی است، خیلی از آن‌ها که طرح‌های آماده درست می‌کنند، این فرمت را نیز در بسته‌های خود می‌گنجانند. با این حال به طراحان توصیه می‌شود که به سراغ فرمت‌های مدرن‌تر همچون .ai بروند که از امکانات بهتری برای ذخیره سازی استفاده کرده و در نهایت هم عملکرد بهتری در زمینه استفاده از منابع دستگاه دارند و هم این که به بهبود کیفیت خروجی شما نیز کمک خواهند کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *