وقتی در میان سایت‌های مختلف می‌چرخید، امکان دارد به فایل‌هایی با پسوند SVG برسید. آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که این فرمت دقیقا چیست و چه چیز ویژه‌ای در مورد آن وجود دارد؟ خب ما جواب آن را به کوتاه‌ترین شکل ممکن، در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد.

فرمت SVG چیست؟

در مبحث گرافیک کامپیوتری، SVG مخفف Scalable Vector Graphics است. یک نوع فایل عکسی است که در واقع حاوی طرح وکتور است و از ترانسپرنسی یا بخش‌های شفاف نیز پشتیبانی می‌کند.

برای کسانی که با کارهای گرافیکی سر و کله نمی‌زنند، شاید پاراگراف قبلی خیلی روشن نباشد. بگذارید این طور به قضیه نگاه کنیم: فرمت‌های رایج عکسی همچون JPG، PNG یا GIF از گرافیک پیکسلی برخوردارند که یعنی تعداد مشخصی از پیکس‌های رنگی در آن‌ها وجود دارد. اگر شما عکس‌هایی با این فرمت را بزرگ کنید، بر اساس کیفیتی که آن عکس دارد، در جایی کم کم این پیکسل‌ها را می‌بینید و کیفیت عکس شما نیز هر چه بزرگ‌تر بشود، کم‌تر و کم‌تر خواهد شد.

اما در طرف مقابل، فایل‌های SVG وکتوری هستند و در واقع شکلی که می‌بنید، به صورت برداری بر روی آن‌ها ثبت شده است و اندازه‌های آن با نسبت مشخص شده‌اند. برای مثال یک مربع 3*4 به صورت وکتوری، از پیکسل درست نشده و نسبت طول و عرض آن ثبت شده است و شما هر چقدر هم که این مربع را بزرگ کنید، باز هم کیفیت آن حفظ می‌شود، چون در هر لحظه کامپیوتر شما آن را با نسبت مشخص به شما نشان می‌دهد.

از فایل‌های وکتور برای طرح‌های گرافیکی استفاده می‌شود و البته نمی‌توان آن را برای عکس‌ها مورد استفاده قرار داد.

چرا باید از فایل‌های SVG استفاده کنیم؟

با توجه به این که فایل‌های SVG را تا هر چقدر که بزرگ کنید از کیفیت نمی‌افتند، به راحتی می‌توان از آن‌ها برای انتقال یا ارائه فایل‌های گرافیکی استفاده کرد، بدون این که نگران باشید در نمایشگری بزرگ‌تر از کیفیت بیفتند.

همچنین با توجه به این که SVG یک استاندارد جهانی رایگان است، به راحتی می‌توان از آن برای توسعه وب و نمایش فایل‌ها روی صفحات مختلف اینترنتی استفاده کرد و مشکلی هم بابت کپی رایت گریبانگیر شما نخواهد بود. البته استفاده‌های خیلی بیشتری برای این فرمت وجود دارد و این تنها گوشه‌ای از خوبی‌های آن بود.

چطور فایل‌های SVG را باز کنیم؟

تقریبا تمامی مرورگرهای به روز در حال حاضر می‌توانند این فرمت را نمایش دهند. کروم، ادج، فایرفاکس یا سافاری همگی این قابلیت را دارند. پس کافی است آن را بکشید و روی مرورگر خود رها کنید تا بتوانید فایلتان را ببینید.

البته اگر می‌خواهید فایل را با یک فرمت دیگر روی دستگاه خود ذخیره کنید، پیشنهاد می‌کنیم از این آدرس استفاده کرده و به صورت کاملا رایگان، هر چقدر عکس که می‌خواهید را به فرمت PNG تبدیل کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما به PNG تبدیل کنید تا بخش‌های ترانسپرنت آن از دست نرود، در غیر این صورت آن بخش‌ها به رنگ سفید تغییر خواهد کرد.

 چطور فایل SVG بسازیم؟

برای ساخت این گونه فایل‌ها، نیاز به برنامه‌های طراحی برداری دارید که از آن پشتیبانی کند. در حال حاضر برنامه‌ی Adobe Illustrator بدون شک بهترین گزینه و البته کامل‌ترین گزینه برای شما خواهد بود، اما خب شما می‌توانید از برنامه‌های رایگانی همچون Inkscape یا GIMP استفاده کرده که امکانات خوبی دارند و در نهایت می‌توانید از آن‌ها خروجی SVG بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *