اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد ویژگی‌های یک فروشگاه‌ساز مناسب را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این یک فروشگاه‌ساز مناسب، بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید و درآمد خود را افزایش دهید.

فروشگاه‌ساز امکان مدیریت و نوشتن محتوا داشته باشد!

محتوا پادشاه است. محتوا ذره اتمی دنیای دیجیتال است. محتوا غوغا می‌کند. در دنیای امروز، همه مشغول تکرار این جملات هستند. البته کاملاً هم حق دارند. داشتن محتوای خوب است که باعث می‌شود گوگل شما را دوست داشته باشد. همچنین داشتن محتوای خوب است که باعث می‌شود مخاطب درگیر شده و بخواهد از شما خرید کند.

مشکل اینجاست که لزوماً هر فروشگاه‌سازی از قابلیت تولید و مدیریت محتوا و وبلاگ‌نویسی برخوردار نیست. اما ما که اهمیت محتوا را می‌دانیم، باید مچ فروشگاه‌سازهایی که این قابلیت را ندارند بگیریم. دقت کنید که منظور از محتوا فقط متن‌های داخل سایت نیست. محتوای شما می‌تواند تصویری و ویدیویی هم باشد؛ پس دقت کنید که آیا سیستم مدیریت محتوای فروشگاه، به خوبی انواع محتوا را پشتیبانی می‌کند یا خیر!

قالب های زیبا و مناسبی داشته باشد!

احتمالاً می‌دانید که هر سیستم فروشگاه‌‌سازی، قالب‌های مختص به خود را دارد. این یعنی شما نمی‌توانید از قالب‌های یک سیستم در سیستم دیگری استفاده کنید، مگر آنکه برای تبدیل این قالب زمان بگذارید. با این وجود، بررسی قالب‌های قابل استفاده برای یک فروشگاه‌ساز اهمیت بسیار زیادی دارند. این اهمیت هم از نظر تنوع و تعداد این قالب‌ها است و هم از نظر زیبایی و کیفیت آن‌ها! از هر چه بگذریم، زیبایی ظاهری فروشگاه خوش‌تر است! منظورمان از زیبایی این نیست که سایت را پر از رنگ و لعاب کنید، یا آن را شلوغ کنید. زیبایی یعنی اینکه کاربرپسند باشد؛ یعنی چیدمان محصولات و آیتم‌های فروشگاه جلوه خوب و مناسبی داشته باشد؛ شلوغی آن چشم را اذیت نکند، محصولات دسته بندی مناسب و مشخصی داشته باشد. یک فروشگاه ساز حرفه‌ای معمولا دست شما را برای انتخاب قالب سایت باز می‌گذارد و شما می‌توانید از بین چندین قالب متنوع، یکی را به دلخواه برای فروشگاه‌تان انتخاب کنید. البته این را هم اضافه کنیم، که آن قدر خودتان را درگیر ظاهر و قالب سایت نکنید؛ چون برای فروش قطعا کارهای مهم‌تری دارید.

افزونه‌ها و امکانات متنوع فروشگاه ساز نیاز شما را برطرف کند!

قطعاً اولین چیزی که در بحث انتخاب یک فروشگاه‌ساز مطرح می‌شود، امکانات آن هستند. اینکه امکانات کلی شما در این سیستم چه خواهد بود و چقدر دست شما برای مدیریت فروشگاه خودتان باز است. ما هنگام بررسی هر فروشگاه‌ساز، نگاهی به تمام امکاناتی خواهیم داشت که به صورت پیش‌فرض بر روی آن به شما ارائه می‌شود. افزونه یک نوع برنامه است، که قابلیت خاصی را به فروشگاه‌تان شما اضافه می‌کند. مثلا شما می‌خواهید یک سامانه پیامکی به فروشگاه‌تان اضافه کنید، تا هنگام ثبت سفارش، هم خودتان و هم مشتری پیامک دریافت کنید. یا اینکه یک سامانه ایمیلی برای آن داشته باشید، تا از نظرات کاربران و خبرنامه مطلع شوید و کاربران را هم باخبر کنید. یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی برای فروشگاه‌ آنلاین، که احتمالا به آن نیاز پیدا می‌کنید، مربوط به ارسال محصول است. مثلا افزونه اتصال به پست رسان یا الو پیک این کار را راحت برای شما انجام می‌دهد.

اگر زمانی برسد که شما به یک امکان جدید برای فروشگاه خود نیاز داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا اصلاً چنین چیزی ممکن خواهد بود؟ پاسخ این سوال کاملاً بستگی به فروشگاه‌سازی دارد که از آن استفاده می‌کنید و افزونه‌هایی که این فروشگاه‌ساز در اختیار شما می‌گذارد. افزونه‌های دیگری مانند چت آنلاین و اتصال به درگاه‌های بانکی هم وجود دارند که ممکن است هر فروشگاه سازی همۀ این‌ها را با هم نداشته باشد. سایت شما به تنهایی و بدون این افزونه‌ها، چیز زیادی ندارد. وجود همین امکانات فوق‌العاده است، که آن را تبدیل به یک فروشگاه حرفه‌ای می‌کند. مقیاس پذیری مساله بسیار بسیار مهمی است. یک مساله حیاتی که توجه نکردن به آن می‌تواند آینده را برای شما جهنم کند. اما اصلاً مقیاس‌پذیری به چه معنی هست؟ مقیاس پذیری یعنی اینکه آیا فروشگاه ساز شما توانایی گسترش و بزرگ تر شدن را دارد؟ اگر روزی برسد که شما به جای ۱۰۰ تا محصول، هزاران هزار محصول داشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا فروشگاه‌ساز شما با قدرت از این تعداد محصول هم پشتیبانی خواهد کرد یا مجبور می‌شوید به یک فروشگاه‌ساز دیگر کوچ کنید؟ این سوالی است که دانستن پاسخ آن، اصلاً ضرر ندارد.

طراحی سایت حتما ریسپانسیو باشد!

مشتری چرا ترجیح می‌دهد آنلاین خرید کند؟ جز این است،که می‌خواهد خرید راحتی را داشته باشد؟ یعنی بسیاری از اوقات، همانطور که در حال استراحت و گوشی در دستش است، وارد سایت شده و محصول مورد نیازش را سفارش می‌دهد. بیش از ۷۰ درصد کاربران با کمک تلفن همراه خود، این کار را انجام دهند و به سراغ کامپیوتر نمی‌روند. پس خیلی مهم است، که کار سایت شما را در موبایل چگونه می‌بیند. آیا همۀ بخش‌ها و آیتم‌ها، به‌خوبی دیده می‌شود؟ نوشته‌ها قابل خواندن است؟ و به‌طور کلی، به همان خوبی دسکتاپ آن را می‌بیند؟ سایت شما باید در هر دستگاهی از جمله تلفن همراه و تبلت به‌خوبی قابل نمایش باشد. این همان طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرای سایت است. که در مقاله‌های قبلی سایت به بررسی کامل آن پرداختیم.

دست‌تان برای انتخاب روش ارسال محصول باز باشد!

ارسال محصول، می‌تواند چندین روش مختلف داشته باشد؛ مثلا اینکه با پست دولتی ارسال شود، با پیک فرستاده شود، یا اینکه اصلا با کمک باربری و وسیله نقلیه شخصی خودش می‌خواهد این کار را انجام دهد. یا مثلا بخواهد ارسال محصول را در یک محدوده خاص جغرافیایی رایگان داشته باشد. اگر فروشگاه سازی همۀ این امکانات را داشته باشد، شک نکنید که بهترین فروشگاه ساز است.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *