کسب‌وکار در دنیا امروز، یکی از بخش‌های مهم زندگی مردم را تشکیل می‌دهد که در صورت نبود آن پیشرفت و تخصصی شکل نمی‌گیرد. در گذشته کسب‌وکارهای سنتی بر زندگی مردم تسلط داشت و در کشور ما تقریبا کسب‌وکار دیجیتال وجود نداشت. امروزه استفاده از کسب‌وکار آنلاین به جای روش‌های سنتی بسیار مرسوم شده است و فروشگاه‌های آنلاین بزرگی در ایران و جهان در حال فعالیت هستند.

استفاده از روش‌های مدرن به جای روش‌های سنتی کمک زیادی به کاربران در زمینه صرفه‌‍جویی در زمان و همچنین پیدا کردن محصول موردنظرشان کرده است. توسعه یک کسب‌وکار به موارد زیادی نیاز دارد که شاید بتوان یکی از مهم‌ترین آنها را انتخاب سیستم‌ مورد نیاز برای راه‌اندازی وب‌سایت دانست.

در مقالات گذشته به بررسی دو مورد از برترین و حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا پرداختیم و مزیت‌ها، مشکلات و معایب هریک را بررسی کردیم.

مقایسه دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا

بررسی ویژگی‌ها و مقایسه بین جوملا و وردپرس

در بخش پایانی این مقایسه‌ها قصد داریم دو CMS  وردپرس و جوملا را از لحاظ سئو و کیفیت ساختار و توسعه آنها از نظر موتورهای جستجو بررسی کنیم.

سئو و بهینه‌سازی

اگر یکی از کاربران اینترنت و وبمستران دنیای وب باشید، حتما تا کنون بارها و بارها با کلمه‌ی Seo برخورد کرده‌اید و مطالبی را راجع‌ به آنها خوانده است؛ همچنین اهمیت این اعمالی که باید در زمینه آن صورت بگیرد را می‌دانید! کلمه SEO مختلف Search Engine Optimize است که معنای لغوی آن بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو است. اگر بخواهیم این کلمه را تخصصی‌تر بررسی کنیم باید بگوییم تمامی موارد و اعمالی که برای افزایش رتبه سایت در موتور‌های جستجو می‌شود در راستای همین کلمه است.

بررسی وردپرس از نظر سئو

طراحی و توسعه هر سیستم مدیریت محتوایی در ابتدا ممکن است با ایرادات زیادی روبرو باشد؛ وردپرس نیز از این مورد دور نبوده است و در ابتدای توسعه که تنها برای طراحی وبلاگ استفاده می‌شد با مشکلات زیادی روبرو بود. اما با گذشت زمان و تلاش مستمر تیم توسعه‌دهنده مشکلات آن به طرز چشم‌گیری کاهش یافت و امروزه می‌توان آن را یکی از برترین، محبوب‌ترین و بهینه‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا دانست.

یکی از مشکلاتی که در گذشته وردپرس با آن مواجه بود، ساختار لینک‌های ارائه شده توسط وردپرس برای مطالب انتشار یافته در سایت توسط کاربران بود. اگر به آدرس پیشفرض مطالب وردپرس نگاهی بیندازیم، متوجه نحوه ساختار آن که با حرف P و تعدادی عدد همراه بود مواجه خواهیم شد. این ساختار اولیه لینک‌دهی توسط وردپرس برای موتورهای جستجو نظیر گوگل بهینه نبود که امکان پیشی گرفتن رقبا را به دوچندان می‌کرد.

وردپرس ابزاری ساده برای راه‌اندازی سایت جذاب و دیدنی

با توسعه و پیشرفت وردپرس این مشکل نیز به لطف لینک‌دهی بر اساس نیاز کاربر برطرف شد و امروزه کاربران می‌توانند از انواع لینک‌دهی به نحوه دلخواه خود اقدام کنند. این امکان از طریق بخش پیوندهای دلخواه وردپرس در دسترس است و سبب شده تا موتورهای جستجو با ساختار فعلی وردپرس ارتباط بهتری برقرار کنند و لینک‌ سایت‌های وردپرسی در گوگل بهینه‌تر شناخته شوند.

اگرچه استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از بهترین راه‌کارهای افزایش رتبه در گوگل و سایر موتورهای جستجو است، اما نباید اهمیت سایر موارد را نیز نادیده بگیرید. استفاده از دانش متخصص در کنار وردپرس می‌تواند عامل بسیار مفیدی برای افزایش رتبه سایت و رسیدن به رتبه موردنظر شما باشد. در کنار آن تولید محتوای بهینه و استفاده افزونه‌های سئو برای بهینه‌سازی سئو نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

بررسی جوملا از نظر سئو

جوملا نیز به عنوان یکی از برترین سیستم‌های مدیریت محتوا همانند وردپرس، از ساختار لینک‌های مناسبی برای موتورهای جستجو برخوردار نیست. در این موارد باید با متخصص سئو مشورت کنید و بهترین ساختار لینک را برای لینک‌دهی به مطالب و برگه‌های خود انتخاب کنید تا بتوانید به رتبه‌های خوبی در نتایج گوگل برسید. از طرفی باید بدانید که در رتبه‌بندی موتورهای جستجو موارد زیادی حائز اهمیت هستند که لینک‌ها تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. سرعت بارگذاری سایت، کش، فشرده‌سازی و… که تمامی این موارد باید در وب‌سایت جوملایی شما اعمال شوند. برای تنظیم این موارد می‌توانید از ماژول‌های موجود برای این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید و یا از یک متخصص کمک بگیرید تا بتوانید وب‌سایت خود را برای خزنده‌های گوگل کاملا بهینه‌سازی کنید.

تفاوت جوملا و وردپرس از نظر سئو

با توجه به موارد مطرح شده در این مقاله حتما به این نتیجه رسیده‌اید که این دو سیستم مدیریت محتوا تفات چندانی با یکدیگر ندارند و تنها در موارد بسیار جزئی متفاوت هستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم مدیریت محتوا نحوه صفحه‌بندی مطالب سایت است که هریک ساختار خود را دارند.

سایت خود را با seo پربیننده کنید

کمک گرفتن از متخصص سئو در راه‌اندازی، مدیریت و بروزرسانی وب‌سایت

اگر شما یکی از کاربرانی هستید که قصد راه‌اندازی یک سایت را بر عهده دارید و یا قصد راه‌اندازی وب‌سایتی با استفاده از جوملا و وردپرس را دارید اما دانش کافی در زمینه سئو ندارید، مشاوره گرفتن از یک متخصص سئو از ابتدای کار تا مدیریت سایت ضروری است. متخصصان سئو با بررسی و آنالیز وضعیت کنونی سایت و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی کمک زیادی به شما در زمینه مدیریت سایت می‌نمایند تا بتوان به نتیج موردنظر خود دست یابید.

تولید محتوای بهینه و حرفه‌ای

محتوای هر سایتی به عنوان پادشاه سایت است و بازدید کاربران از سایت شما به دلیل وجود محتوا در سایت شما است. توجه داشته باشید که شما باید برای کاربران محتوا تولید کنید و از تکنیک‌های غیرقانونی بالا آوردن مطالب با استفاده از روش‌های مختلف دوری کنید. البته ساختار محتوا از جمله مواردی است که باید رعایت شود اما این مورد به معنی استفاده از روش‌های غیرقانونی از نظر گوگل نیست.

نتیجه‌گیری: استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به کاربران در زمینه راه‌اندازی سایت، صرفه‌جویی در زمان، پشتیبانی و… کمک می‌کند که در این مقاله اقدام  به بررسی دو سیستم وردپرس و جوملا از لحاظ ساختار سئو و بهینه‌سازی آنها از نظر موتورهای جستجو کردیم .

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

11 Comments

  1. سلام ممنون ازمطلب مفیدتون

    دوسوال داشتم
    ۱- اگر سایتی پنالتی شود باید چی کار کنیم؟
    ۲- چگونه میشه با سوشیال مدیا سئو را بهبود بخشید؟

    1. سلام.
      ۱٫ پنالتی شدن سایت دلایل متعددی می‌تونه داشته باشه که باید اول ببینید دلیل پنالتی شدن سایت شما چه موردی بوده و بعد دنبال راه‌حل بگردید.
      ۲٫ سوشیال مدیا‌ها به دو دسته تقسیم می‌شن که:
      دسته اول: شامل شبکه‌های نظیر فیسبوک، گوگل پلاس و توییتر می‌شن؛ این شبکه‌ها به صورت مستقیم لینک میشن به سایت شما و تاثیر مستقیم دارن. تاثیر این دسته بسیار زیاد هست و باید لینک‌های خودتون رو توی این شبکه‌ها حتما ثبت کنید.
      دسته دوم: شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا شبکه تلگرام رو تشکیل می‌دن که اهمیت این شبکه‌ها بدلیل تعداد مخاطبان بسیار زیادی هست. تاثیر این شبکه‌ها بیشتر شامل مسائل دیجیتال مارکتینگ و جذب کاربر از طریق این شبکه‌ها هست و تاثیر مستقیم روی سئو نداره. از این شبکه‌ها می‌تونید برای معرفی محصولات و جذب مخاطبان استفاده کنید.
      موفق باشید.

  2. سلام ممنون ازمطلب مفیدتون

    دوسوال داشتم
    ۱- اگر سایتی پنالتی شود باید چی کار کنیم؟
    ۲- چگونه میشه با سوشیال مدیا سئو را بهبود بخشید؟

  3. در مطلب اخیر وبلاگ مون، وضعیت جوملا از نظر سئو رو بررسی کردیم و مشکلاتی که کاربران جوملا در بهینه سازی سایت یا واگذاری اینکار به پیمانکار دارن. پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

  4. در مطلب اخیر وبلاگ مون، وضعیت جوملا از نظر سئو رو بررسی کردیم و مشکلاتی که کاربران جوملا در بهینه سازی سایت یا واگذاری اینکار به پیمانکار دارن. پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

  5. سلام.
    در مطلب اخیر وبلاگمون، وضعیت جوملا از نظر سئو رو بررسی کردیم و در مورد مشکلاتی که کاربران جوملا در بهینه سازی سایت یا واگذاری اینکار به پیمانکاران دارن نوشتیم. پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

  6. سلام.
    در مطلب اخیر وبلاگمون، وضعیت جوملا از نظر سئو رو بررسی کردیم و در مورد مشکلاتی که کاربران جوملا در بهینه سازی سایت یا واگذاری اینکار به پیمانکاران دارن نوشتیم. پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *