منظور از Seo عبارت است از Search Engine Optimization که معنی لغوی آن بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو است. معنی بسیار ساده و قابل ترجمه و توضیح دارد، اما متاسفانه برای کاربرد و پیش‌برد فنی آنقدر هم ساده و آسان نیست!

تخصص سئو به سادگی معنای لغوی آن نیست و یکی از به‌روز ترین علم‌هایی است که متخصصان باید هر روزه به دنبال اطلاعات جدید و به‌روز باشند تا از عرصه تنگاتنگ رقابت عقب نمانند.

 

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه در موتورهای جستجو سایتی بالای سایت دیگر قرار می‌گیرد و یا حتی سایتی در صفحه اول جستجو قرار می‌گیرد و سایتی دیگر در صفحات بعدی؟ پاسخ این سوال دقیقا به علم سئو و تخصص مربوط به آن باز می گردد که رفتار و محتوای یک سایت تعیین کننده آن هستند.

 

یکی از مهم ترین موتور های جستجو که برای وب‌مستران و مدیران سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، موتور جست‌و‌جو گوگل است که هر از چندگاهی الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند تا کیفیت رتبه‌بندی سایت‌ها را ارتقا دهد. یکی از مهم‌ترین منابع جذب بازدیدکننده نیز موتور جست‌وجو گوگل است که شاید با کمترین هزینه بتوان بیشترین بازدهی و مخاطب را جذب کرد که این نوع جذب مخاطب نکاتی را نیز دارا است که باید آنها را رعایت کرد. محتوای هر سایتی دقیقا آن چیزی است که کاربر بخاطر آن وارد سایت می‌شود که این محتوا می‌تواند مطالب آموزشی سایت یا خدماتی که آن سایت ارائه می‌کند باشد. در این مطلب قصد معرفی چند نکته کلیدی، ساده و اما مهم را برای ارتقا سئوی سایت شما ارائه کنیم که با رعایت آنها از بسیاری از سایت‌ها جلوتر خواهید بود و پیشرفت خوبی را مشاهده خواهید کرد.

موتور جست‌وجوی گوگل

 

سئو و بهینه‌سازی وبسایت

اگر شما نیز یکی از وب‌مستران دنیای وسیع اینترنت باشید، حتما از سئو و بهینه‌سازی در طی سال‌های اخیر مطالبی را شنیده باشید و حتما می دانید تخصصی است که دائما در حال به‌روز شدن است؛ با وجود تغییرات زیاد آن هنوز هم برخی از مسائل بنیادی و پایه آن باقی مانده است. به طور مثال می‌توان کلمات کلیدی مطالب را مثال زد که در الگوریتم‌های اخیر گوگل اهمیت خود را از دست داده‌اند اما هنوز هم استفاده از آنها در سایت ضروری است و نباید از آن غافل بود؛ زیرا کلمات کلیدی علاوه بر تاثیر زیادی که بر روی جذب بازدیدکننده دارد، در تعیین نقش وبسایت نیز اهمیت به سزایی دارند و کاربران از طریق موتورهای جستجو می‌توانند سایت شما را در میان موضوعاتی که جستجو می‌کنند بیابند و از این طریق جذب سایت شما شوند.

جالب است بدانید بازاریابان حرفه‌ای بیشتر تمرکز خود را بر روی موتورهای جست‌وجو و تبلیغات از طریق آنها می‌گذارند زیرا معتقدند این کار شانس افزایش فروش را تا ۸.۵ درصد افزایش می دهد که آمار خیره‌کننده‌ای است.

از طرفی لینک‌های خارجی که به سایت شما ارجاع داده می شوند می توانند شانس جریمه و پنالتی شدن سایت شما را افزایش دهند که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای سایت شما ایجاد کنند که از این رو بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌تواند شانس بیشتری در افزایش بازدید و فروش بدون دردسر محصولات را برای شما فراهم سازد.

حذف مواردی که باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند!

حتما تاکنون پیش آمده است که بخواهید قابلیت‌هایی را به سایت خود اضافه کنید تا کاربران بتوانند از امکانات بیشتری در سایت شما استفاده ببرند! در گذشته کاربران با چنین مواردی بیشتر جذب سایت می‌شدند و به عبارتی از سایت‌هایی که برخی قابلیت‌ها را ارائه می‌کردند لذت می‌برند؛ اما طبق تجربه‌های اخیر امروزه کاربران سایت‌هایی با سرعت لود بالاتر را ترجیح می‌دهند و حتی سرعت لود پایین سایت شما ممکن است باعث شود که کاربران از بازدید سایت شما منصرف شوند و در موارد بعدی از سایت دیگری استفاده کنند که از این طریق کاربران زیادی را از دست خواهید داد.

لینک‌دهی در میان مطالب به سایت‌های مرتبط

شاید برخی از کاربران به اشتباه فکر می‌کنند لینک دادن و ارجاع از سایت به سایت‌های مرتبط ممکن است باعث پیشرفت آنها و یا پسرفت سایت خود شوند! اما باید بگوییم که چنین نگرشی کاملا غلط بوده و لینک‌دهی در میان مطالب برای ارجاع به سایر سایت‌های مرتبط کاملا ضروری است و کمک شایانی به سایت شما می‌کند. به طور مثال می توانید لینک منبع خود را در پایان مطلب مورد نظر اضافه نمایید.

تولید محتوا برای انسان نه برای موتورهای جستجو!

اگر بخواهیم این بخش را به طور کامل شرح دهیم کافی است سوالی را مطرح کنیم! هدف شما از ارتقا رتبه موتور های جستجو جذب ربات‌های گوگل است یا انسان‌ها؟ پاسخ کاملا واضح است! مخاطبان سایت شما انسان‌ها هستند، پس باید برای انسان‌ها محتوا تولید کنید و به جای تمرکز بر روی کلمات کلیدی، بر روی تعامل و صمیمی بودن متن خود کار کنید.

سعی در گرفتن لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط

یکی از مواردی که موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل برای آن اهمیت قائل است، لینک‌های طبیعی هستند! لینک‌های طبیعی زمانی ایجاد می‌شوند که سایت شما دارای دو نوع لینک‌دهی dofollow و Nofollow باشد که در این‌صورت گوگل نیز لبخند رضایت را بر سایت شما خواهد زد. سعی کنید از سایت‌های مطرح از طریق بخش نظرات یا بخش‌های دیگر لینک‌های دائمی دریافت کنید تا تاثیر آن را در موتورهای جستجو مشاهده کنید.

استفاده از کلمات صحیح و با معنی در آدرس‌دهی مطالب

مطالبی که می‌نویسید اهمیت زیادی از نظر کاربران و موتور‌های جستجو دارند؛ یکی از مواردی که در نگارش محتوا  باید رعایت شود استفاده از آدرس‌دهی صحیح و  با معنی است که تاثیر شایانی بر روی رتبه سایت شما در موتور های جستجو می‌گذارد.

 

نتیجه گیری: در سال‌های اخیر موتور های جستجو یکی از منابع بسیار مهم در جذب بازدیدکننده و مخاطب برای وب‌سایت است که نمی‌توان از آن چشم پوشی نمود؛ رعایت نکات سئو شما را در رتبه گرفتن در موتورهای جستو یاری می‌کند که نباید از آنها غافل بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

3 Comments

  1. سلام عالی بود. ببخشید من یه سایت تازه ۱۰ روز هستش که راه انداختم و از افزونه های سئو هم استفاده کردم و طبق آمار افزونه تمامی مطالب سایتم از سئوی عالی برخوردارن و تمامی منابع رو هم لینک دادم (اینو بخاطر سئو نکردم بخاطر حق ناشر کردم) ولی نمیدونم چرای سایتم تو این ۱۰ روز با وجود بیش از ۲۰۰ مطلب و ۲ هزار صفحه ایندکس شده تو گوگل همچنان تو گوگل کلیک نداره و تو این ۱۰ روزی که شروع به کار کرده تنها ۸۲ تا ورودی از گوگل داشته. آیا این عادیه؟
    با تشکر

    1. سلام. گوگل به محتوای اختصاصی اهمیت بسیار زیادی میده، بنظرم بازدید خوبی گرفتین و حتی شاید کاهش ترافیک داشته باشید! پیشنهاد می‌کنم به تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند برای کاربران بپردازید.
      موفق باشید.

  2. سلام عالی بود. ببخشید من یه سایت تازه ۱۰ روز هستش که راه انداختم و از افزونه های سئو هم استفاده کردم و طبق آمار افزونه تمامی مطالب سایتم از سئوی عالی برخوردارن و تمامی منابع رو هم لینک دادم (اینو بخاطر سئو نکردم بخاطر حق ناشر کردم) ولی نمیدونم چرای سایتم تو این ۱۰ روز با وجود بیش از ۲۰۰ مطلب و ۲ هزار صفحه ایندکس شده تو گوگل همچنان تو گوگل کلیک نداره و تو این ۱۰ روزی که شروع به کار کرده تنها ۸۲ تا ورودی از گوگل داشته. آیا این عادیه؟
    با تشکر

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *