وقتی چند ماه قبل واتساپ شرایط سیاست حفظ حریم خصوصی را تغییر داد، خیلی‌ها به آن اعتراض کردند و اخبار زیادی در مورد شرایط استفاده و مهاجرت کاربران از واتساپ به دیگر پیام‌رسان‌ها منتشر شد. داستان هم این بود که واتساپ اعلام کرده که برخی اطلاعات مربوط به کاربران را با فیسبوک به اشتراک خواهد گذاشت، شرکتی که در سال 2014 واتساپ را خریدرای کرده است.

اما بعد از این که ماجرا کمی از رونق افتاد و واتساپ نیز عقب نشینی کرد، سوال اصلی درباره حفظ حریم خصوصی اینترنتی کاربران و پیغام‌هایشان، هنوز هم مطرح است و خیلی‌ها با دید تردید به واتساپ نگاه می‌کنند. اما سوال اصلی این جاست که آیا واقعا پیغام‌های ما در واتساپ از مبدا رمزگذاری می‌شوند و آیا این موضوع برای حفظ حریم شخصی شما در این پیام‌رسان، کافی است؟

محدودیت‌های رمز گذاری از مبدا

برای خیلی‌ها که روی حریم خصوصی خود حساب ویژه‌ای دارند، رمزگذاری از مبدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما آیا این مهم به معنای امنیت کامل پیغام‌های شماست؟ جواب این سوال هم آری‌ست و هم نه!

اگر چه واتساپ سیستم رمزگذاری از مبدا را دارد، اما متادیتای بیشتری از برنامه‌های مشابه همچون سیگنال جمع آوری می‌کند و رمزگذاری در زمینه‌ی این متادیتا که با فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شود، خیلی به درد نخواهد خورد و اگر کسی به سرورهای فیسبوک که اطلاعات در آن ذخیره شده، دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعات مختلف را از شما بیرون بکشد. البته قبلا هم اطلاعات بیش از 500 میلیون کاربر فیسبوک لو رفته بود که همه آن را به خاطر داریم.

اما اگر تنها نگران پیغام‌های خود هستید، با توجه به این که آن‌ها از مبدا رمزگذاری می‌شوند و در مقصد کد آن‌ها باز می‌شود، پس کسی به پیغام‌های شما جز فرستنده و گیرنده دسترسی نخواهد داشت و صحبت از اطلاعاتی که کردیم، فارغ از پیغام‌های متنی است.

واتساپ، سیگنال و تلگرام

خیلی از کاربرانی که به خاطر مسائل حریم شخصی واتساپ را ترک کرده‌اند به سیگنال یا تلگرام کوچک کرده‌اند. پیام‌رسان‌هایی که هر دو اصل تبلیغ خود را بر امنیت گذاشته‌اند. از نظر ظاهر سیگنال خیلی شبیه به واتساپ است و شما به راحتی می‌توانید به آنجا کوچ کنید و تمامی پیغام‌های شما به صورت پیش فرض، از مبدا به مقصد کد گذاری می‌شوند و به این ترتیب هیچ چیز، هیچ جا ذخیره نخواهد شد.

تلگرام اما حالا از یک پیام‌رسان به شبکه‌ای اجتماعی بدل شده، اما قابلیت کد گذاری از مبدا را در اختیار شما می‌گذارد، اما باید آن را در حالت secret chats فعال کنید. در غیر این صورت، اطلاعات شما بر روی سرورها -البته به صورت رمزگذاری شده- ذخیره خواهد شد.

در مجموع از نظر امنیت سیگنال بهتر از هر دوی این پیام رسان‌ها است و هیچ متادیتایی از شما ذخیره نمی‌کند تا بعدها در اختیار شرکت‌های مختلف قرار دهد. همچنین با توجه به این که سیگنال از طریق کمک‌های مردمی اداره می‌شود و هیچ شرکت بزرگی صاحب آن نیست، قابل اعتمادتر جلوه می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *