تولید محتوا یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که تقریباً هر کسب و کاری از آن استفاده می کند. یکی از اهداف بسیار مهم تولید محتوا، جذب کاربران از طریق موتور های جستجو است! بنابراین سئوی محتوا یکی از فاکتور هایی است که هنگام تولید محتوا باید به آن توجه زیادی داشت. سئوی محتوا هم بخشی از سئوی سایت محسوب می شود و به عبارت ساده تر، به بهینه سازی محتوا برای موتور های جستجو گفته می شود. اگر کسب و کاری دارید و برای آن تولید محتوا می کنید، باید به سئوی محتوا توجه کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل سئوی محتوا و فاکتور هایی که باید به آن دقت کنید، بپردازیم.

سئوی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئوی محتوا به معنای بهینه سازی محتوای سایت برای موتور های جستجو است. چند سالی است که موتور های جستجو به محتوای سایت ها اهمیت زیادی می دهند و بدون داشتن محتوا بهینه، نمی توان در گوگل جایگاه خوبی را کسب کرد. اگر کسب و کاری دارید و می خواهید از طریق موتور های جستجو ترافیک خوبی جذب کنید، باید به سئوی محتوا اهمیت زیادی بدهید؛ زیرا تا زمانی که محتوای سایت شما برای کاربران و موتور های جستجو بهینه سازی نشده باشد، نمی توانید جایگاه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید. سئوی محتوا به فاکتور های مختلفی بستگی دارد اما پیش از آن که بخواهیم این فاکتور ها را بررسی کنیم، اجازه دهید بگوییم که چرا مهم است!

همان طور که می دانید، موتور های جستجو یکی از بهترین منابع برای جذب کاربران و ترافیک است. به طوری که بسیاری از کسب و کار بخش بزرگی از بودجه خود را روی سئو و تولید محتوا سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند به صورت پایدار از موتور های جستجو ترافیک و مشتری جذب کنند. بنابراین جایگاه سایت ها در موتور های جستجو اهمیت زیادی دارد و اگر نتوانید رتبه خوبی کسب کنید، تولید محتوا فقط بودجه شما را هدر می دهد؛ برای کسب رتبه عالی در موتور های جستجو باید تولید محتوایی انجام دهید که در آن، سئوی محتوا رعایت شده باشد.

چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

تا این جای مقاله به مفهوم سئوی محتوا و اهمیت آن برای کسب و کار های مختلف آشنا شدید! احتمالاً شما هم از تولید محتوا در کسب و کار خود استفاده می کنید تا بتوانید ترافیک خوبی جذب کنید. بنابراین آشنایی با سئوی محتوا ضروری است؛ زیرا هیچ کسب و کاری دوست ندارد هزینه اضافی کند! در این بخش می خواهیم مراحل تولید یک محتوا سئو شده را بررسی کنیم. پس اگر قصد دارید یک چک لیست برای تولید محتوا بهینه و سئو شده داشته باشید، در این بخش ما را همراهی کنید.

مرحله اول) موضوع خود را برای تولید محتوا مشخص کنید

اولین قدم برای تولید محتوای سئو شده این است که شما موضوعی را انتخاب کنید! موضوعی که انتخاب می کنید، باید موضوعی باشد که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند. در واقع اگر بخواهید درباره یک موضوعی که کاربران به دنبال آن نیستند و کاربردی برای آن ها ندارد دست به تولید محتوا بزنید، نمی توانید مشتریان زیادی جذب کنید. بنابراین در قدم اول، باید ببینید که کاربران و مخاطبان حوزه فعالیت شما بیشتر به دنبال چه موضوعی هستند و چه نیازی دارند.

هنگامی که متوجه شدید کاربران چه نیازی دارند، به راحتی می توانید محتوایی تولید کنید که از ترافیک بالایی از طریق موتور جستجو برای شما جذب می کند. برای پیدا کردن موضوعات پر جستجو و پر مخاطب، کافی است وارد سایت رقیبان خود شوید و ببینید که کاربران بیشتر با چه نوع مطالبی تعامل دارند. تعداد بازدید، تعداد کامنت ها و مدت زمان ماندن کاربران در آن صفحه از جمع مواردی هستند که به پیدا کردن موضوعات پر طرفدار کمک می کند.

مرحله دوم) تحقیق کلمات کلیدی برای آن موضوع را انجام دهید

پس از آن که موضوع مورد نظر خود را پیدا کردید، زمان آن رسیده است که ببینید کاربران این موضوعات را با کدام کلمات کلیدی در گوگل جستجو می کنند. برای این کار ابزار های مختلفی وجود دارند که راحت ترین آن ها، استفاده از جستجوگر گوگل است! کافی است عبارت مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا ببینید گوگل چه عبارت کلیدی را به شما پیشنهاد می کند. این پیشنهادات بر اساس تعداد جستجوی کاربران است!

در بخش دیگری به نام جستجوی مرتبط (Related Search) که در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود، می توانید تعدادی از کلمات کلیدی که کاربران زیادی آن را جستجو می کنند را ببینید. البته این کار اطلاعات دقیقی از تعداد جستجو در اختیار شما قرار نمیدهد اما برای شروع کار مناسب است. برای رسیدن به اطلاعات جزیی تر ابزار های دیگری وجود دارند که در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی، تعداد جستجو، موقعیت مکانی کاربران و… اطلاعات مفیدی به شما می دهند.

مرحله سوم) استفاده درست از تگ های H را فراموش نکنید

یکی دیگر از مواردی که در سئوی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد، تگ های H است. اگر کمی با سیستم های مدیریت محتوا آشنا باشید، حتماً می دانید که ابزار تگ H در ویرایشگر آن ها وجود دارد. تگ های H شش تا هستند که بر اساس اهمیت از H1 تا H6 وجود دارند. برای آن که یک محتوای بهینه داشته باشید، باید عنوان اصلی را که می خواهید توسط موتور های جستجو بیشتر دیده شود با تگ H1 در صفحه محتوا قرار دهید. اگر از کاربران سیستم های مدیریت محتوا هستید، این مورد در کد نویسی قالب رعایت می شود.

به عبارت ساده تر، کد نویس قالب شما عنوان را با تگ H1 در قالب قرار می دهد. البته اگر از کاربرانی هستید که یک سایت استاتیک دارید، باید این مورد را به صورت دستی در صفحه خود رعایت کنید. یک محتوای بهینه، محتوایی است که موارد زیر را رعایت کرده باشد:

  • استفاده از تگ H1 در هر صفحه: تنها 1 بار در هر صفحه سایت
  • استفاده از تگ H2 در هر صفحه: برای عنوان های اصلی محتوا
  • تعداد استفاده از تگ H3 در هر صفحه: برای عنوان های فرعی محتوا
  • تعداد استفاده از تگ H4، H5 وH6 در هر صفحه: برای بولد کردن عنوان های غیر مهم و بدون محدودیت در استفاده

مرحله چهارم) لینک سازی داخلی را در تولید محتوا فراموش نکنید

اگر می خواهید یک محتوای سئو شده تولید کنید، لینک سازی داخلی را فراموش نکنید! لینک سازی داخلی به لینک کردن محتوای مرتبط با محتوای شما است که در همان سایت وجود دارند. به عنوان مثال اگر شما در مورد بازاریابی محتوا مطلبی تولید کرده اید و یک محتوای دیگر با عنوان بازاریابی دیجیتال دارید، می توانید در میان متن ها به کاربران بگویید که اگر می خواهند در مورد بازاریابی دیجیتال بیشتر بدانند، وارد صفحه مربوط به آن شوند. در لینک سازی داخلی آنکر تکست (کلمه ای که به آن لینک می دهید) بسیار مهم است!

صفحاتی که شما در یک صفحه دیگر لینک می کنید، دقیقاً با همان کلمات کلیدی که لینک کرده اید توسط گوگل شناسایی می شوند و گوگل متوجه می شود که این صفحه با همان کلمه کلیدی قصد افزایش رتبه را دارد. علاوه بر این، لینک سازی داخلی باعث می شود تا کاربران با توجه به این که صفحات دیگر سایت شما را هم می خوانند، بیشتر در سایت بمانند. در این صورت گوگل تشخیص می دهد که آن صفحه برای کاربران مفید است و اطلاعات ارزشمندی دارد؛ در نهایت، رتبه سایت شما را افزایش می دهد.

مرحله پنجم) اشتراک گذاری محتوای خود را فراموش نکنید

یکی دیگر از مسائلی که توسط بسیاری از سایت ها نادیده گرفته می شود، اشتراک گذاری محتوا است. پس از تولید محتوا، زمان آن است که محتوا را در شبکه های اجتماعی و تعاملی مختلف منتشر کنید. به عنوان مثال سایت ویرگول یکی از سایت های محتوا محور است که کاربران در آن فعالیت زیادی دارند. کسب و کار های مختلف می توانند بخشی از محتوای خود را در آن منتشر کنند و از کاربران بخواهند برای خواندن کامل محتوا وارد سایت آن ها شوند.

همچنین عنوان و لینک محتوا در شبکه های اجتماعی هم باعث می شوند تا طرفداران شما که علاقه زیادی با خواندن مقالات سایت دارند، وارد سایت شوند و آن را بخوانند. به عنوان مثال استوری اینستاگرام یکی از مفید ترین ابزار ها برای هدایت کاربران از اینستاگرام به سایت است؛ اگر صفحه شما 10 هزار فالوور داشته باشد، ابزار قرار دادن لینک در استوری هم کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *