طراحی مناسب یک وب سایت به عوامل مهمی بستگی دارد. اما دو عامل مهم و بسیار ساده‌ای که لازم است طراحان تازه کار سایت بدانند این است که سایت باید در همه مرورگرها درست نمایش داده شود و یا به اصطلاح Cross Browsing باشد. یک وب سایت علاوه بر این که باید بر اساس متدولوژی و مفاهیم نوین طراحی شود، باید ریسپانسیو Responsive هم باشد. به این معنی که در هر دستگاه هوشمندی سایت را با چیدمان مناسب و به شکل و اندازه درستی نمایش دهد.

وب‌کیت‌ WebKit

اگر از تاریخچه وب‌کیت شروع کنیم باید بگوییم که این کلمه و مفهوم، توسط شرکت اپل از کتابخانه‌های نرم‌افزاری KHTML که در مرورگر کانگورو استفاده می‌شد، پدید آمد و هم‌اکنون علاوه بر شرکت اپل توسط شرکت‌های نوکیا، گوگل، بیت‌استریم، سامسونگ و چند کمپانی دیگر در حال توسعه است. وب‌کیت از سیستم‌عامل‌های مک، ویندوز، لینوکس و اندروید پشتیبانی می‌کند. وب‌کیت در واقع یک موتور رندر صفحات وب است که هسته‌ مرکزی یک مرورگر برای نمایش محتوای وب سایت‌ها به شمار می‌رود. این موتور کدهای html را تحلیل و تفسیر می‌کند و خروجی نهایی از یک کد html و css  را در مرورگر به نمایش در می‌آورد. مرورگرها هم واسطه‌ای میان کاربران و موتور رندر هستند و وظیفه دارند که ارتباط اینترنتی، موارد امنیتی، تجربه کاربری و سایر تنظیمات را در اختیار آنها قرار ‌دهند.

از ویژگی‌های مهم موتورهای رندر در طراحی سایت می‌توان گفت که آنها به طور مداوم در حال توسعه هستند و امکانات جدیدی را اضافه می‌کنند. برخی از این امکانات، اختصاصی هستند و در استانداردهای وب وجود ندارند. در صورتی که این ویژگی‌ها در قالب امکانات CSS باشد، برای اینکه از قوانین استاندارد قابل تشخیص باشند و مشکلی در عملکردهای استاندارد مرورگرهای دیگر به وجود نیاورند، از پیشوندها استفاده می‌کنند. این پیشوندها در مرورگرهای مختلف نام‌ها متفاوتی دارند و باید در طراحی سایت همه آنها در نظر گرفته شود.

برای موتور وب کیت، webkit استفاده می‌شود. به طور مثال در مروگر گوگل کروم و سافاری به این دلیل که از موتور چیدمان وب‌کیت استفاده می‌شود باید از webkit- در کدهای خود استفاده کنیم .

فایرفاکس دارای موتور Gecko است که از پیشوند moz استفاده می‌کند. به همین خاطر در کدها، برای مرورگر فایرفاکس از  moz- استفاده می‌شود.

در نسخه‌های قدیمی مرورگرهای اینترنت اکسپلورر IE و اپرا، پیشوندهای ms و o استفاده می‌شد. اما امروز برای هر دوی آنها از webkit استفاده می‌شود. در واقع شما با استفاده از وب‌کیت و پیشوند moz برای مرورگر فایرفاکس که از پرکاربردترین مرورگرهای قابل استفاده در ویندوز است، می‌توانید وب‌سایتی طراحی کنید که محتوای آن در همه مرورگرها درست نمایش داده شود.

ریسپانسیو Responsive

یکی از پر اهمیت‌ترین ویژگی‌های یک سایت خوب این است که ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد. این واژه‌ در فارسی همان جایگزین ریسپانسیو بودن است. به این معنی که تمام صفحات وب سایت در انواع دستگاه‌ها مانند گوشی، تبلت، لپ‌تاب و مانیتورهای کامپیوتر در اندازه‌های صفحه نمایش مختلف درست دیده شود. چرا که در عصر حاضر کاربران با موبایل و تبلت بیش از گذشته استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید صفحات وب به گونه‌ای طراحی و چیدمان شود که کاربر مجبور به زوم کردن یا اسکرول افقی نشود. یک سایت واکنشگرا در تجربه کاربری خوب یک وب سایت اهمیت زیادی دارد. به این صورت کاربر می‌تواند به راحتی دکمه‌ها را با اندازه مناسب تاچ کند و بدون بزرگ‌نمایی، مطالب سایت را بخواند. تصاویر را راحت ببیند و چیزی را که می‌خواهد به آسانی در سایت پیدا کند.

روش‌های رسپانسیو کردن صفحات وب سایت

در صورتی که می‌خواهید صفحاتی را که طراحی می‌کنید واکنشگرا باشند، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید. لازم به ذکر است که اگر به جای استفاده از CSS از فریم‌ورک‌های به‌نامی مانند بوت‌استرپ و یا W3.CSS برای سایت خود استفاده کنید، با رعایت استانداردهای آنها به راحتی سایت ریسپانسیو خواهد شد.

شما در کدنویسی خود با html می‌توانید به کمک media@ در CSS به هر کدام از عناصر استایل‌دهی کرده و متناسب با اندازه دستگاه‌ها سایز فونت و تصاویر و نحوه چیدمان صفحه را تعیین کنید. همچنین با استفاده از فریم‌ورک بوت‌استرپ Bootstrap که خود از HTML ,CSS ,JQuery  استفاده ‌می‌کند، می‌توانید به راحتی صفحات وب سایتی را که طراحی می‌کنید، رسپانسیو کنید. راه سوم کدنویسی وب سایت شما به حالت ریسپانسیو، استفاده از  W3.CSS است. این فریم‌ورک وابسته به CSS به شما کمک می‌کند تا با استفاده از کلاس‌های مشخص و از پیش تعیین شده، از ابتدا صفحات سایتتان را ریسپانسیو طراحی کنید. در مجموع فریم‌ورک‌های مختلفی وجود دارند که این کار با هدف رضایت کاربران در زمان بازدید از وب سایت را برای طراحان وب ساده‌تر کرده‌اند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *