تولید محتوا در انواع متنوعی انجام می شود که موضوعات مختلفی را در بر می گیرد؛ یکی از مهم ترین مباحثی که در حال حاضر در فضای مجازی رونق زیادی یافته تولید محتوا آموزشی است. علت این امر این است که در فضای اینترنت و فقط از طریق راه اندازی یک سایت یا داشتن کانال در شبکه های اجتماعی می توان در قالب های متنوع اقدام به تولید محتوای آموزشی در موضوع خاصی کرد. در این مقاله علاوه بر آشنایی با تولید محتوا آموزشی چیست به معرفی سه روش ساخت محتوا آموزشی می پردازیم.

انواع محتوا چیست؟

برای اینکه بتوان در تولید محتوا آموزشی به درستی عمل نمود علاوه بر اینکه بدانیم انواع محتوا چیست باید نکات مهمی را در مورد سئوی این محتواها نیز مورد توجه قرار داد؛ زیرا سئوی محتوای تصویری با سئوی محتوای متنی با هم متفاوت هستند؛ بر این اساس یادگیری سئو چیست به زبان ساده یکی از ملزومات در کنار تولید محتوای با کیفیت است. همان طور که بیان شد محتواها در قالب های متنوعی تولید می شود که از آن جمله می توان به محتوای متنی، تصویری، تعاملی، ویدئویی، پست ­های وبلاگ، کتاب الکترونیکی، نقد و بررسی و سوالات متداول اشاره کرد.

روش های تولید انواع محتوا در قالب های مختلف متفاوت است و نیاز به ابزارهای مختلفی دارد؛ به عنوان مثال برای تولید محتوای متنی به ابزارهای کمتری نسبت به تولید محتوای ویدئویی و صوتی نیاز می باشد.

تولید محتوای آموزشی چیست؟

یکی از اصلی ترین پایه های سیستم آموزشی نوین و دستاوردهای فناوری الکترونیک، تولید محتوا آموزشی است. تولید چنین محتواهایی در ابتدا روی لوح های فشرده به صورت متن و تصویر انجام شد؛ ولی در حال حاضر شاهد محتواهایی ویدئویی و آنلاین هستیم که به شکل مجازی برای مخاطب تولید می شود و کاربر در هر زمان و مکانی می تواند از آن استفاده نماید.

تولید محتوای آموزشی شامل مجموعه ای از متن ها، عکس ها و انیمیشن های تصویری و صوتی است که با استفاده از فناوری های کامپیوتری ایجاد می شوند تا یک مبحث آموزشی، تدریس شود. مدرسان مباحث آموزشی و متخصصین امور رایانه کار تولید محتوا آموزشی و آماده کردن آن را برعهده دارند و برای یادگیری موضوع آموزشی آن را در اختیار کاربران قرار می دهند.

محتواهایی که برای یادگیری تولید می شوند باید برای کاربران مفید و کاربردی بوده و متناسب با نیاز فراگیران تهیه شوند. به روز و دقیق بودن مطالب آموزشی و قابل یادگیری بودن آن ها از ویژگی های تولید محتوای آموزشی به شمار می روند.

روش های تولید محتوا آموزشی

برای تولید محتوا آموزشی باید از اصول و قواعد خاصی پیروی کرد تا بتوان محتوایی ارزشمند برای آموزش تهیه کرد. در این بخش از مقاله به معرفی سه روش مهم تولید محتوای آموزشی اشاره می کنیم.

1.تولید محتوای آموزشی تصویری

روش تولید محتوای آموزشی به صورت تصویری یکی از جذاب ترین فرمت های تولید محتوا برای ارائه آموزش یک مبحث است. بسیاری از افراد علاقه ای به یادگیری از طریق مطالعه نسخه الکترونیکی یک آموزش یا شنیدن پادکست آموزشی ندارند؛ این افراد برای فراگیری موضوعات آموزشی ترجیح می دهند از آموزش های تصویری و ویدئویی استفاده کنند.

در تولید محتوا آموزشی به صورت تصویری، کاربر ابتدا چهره آموزش دهنده را می بیند و این امر می تواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مشخص بودن صورت مدرس در ویدئو می تواند حس اعتماد کاربران را برانگیزد و آن ها را ترغیب به خرید محصول آموزشی از سایت فروشنده نماید. علاوه بر این تمام مراحل به صورت تصویر و فیلم قابل دیدن است که می تواند به فهم مخاطب کمک شایانی کند.

2.تولید محتوا آموزشی به روش پادکست

ساخت پادکست یک روش دیگر برای تولید محتوا آموزشی است که در این روش کاربر فقط صدای مدرس را می شنود و توضیحات و آموزش ها را فقط از طریق صوت دریافت می کند. تولید محتوای آموزشی به صورت پادکست نسبت به آموزش تصویری از جذابیت کمتری برخوردار است؛ ولی تا حد زیادی در انتقال مطالب به فراگیری عملکرد خوبی دارد.

روش تولید محتوای آموزشی در قالب پادکست برای همه موضوعات آموزشی مناسب نیست. برای مثال توضیح اینکه انواع محتوا چیست استفاده از این روش مناسب است؛ ولی برای آموزش کار یک دستگاه روش مناسبی نخواهد بود. چرا که در پادکست فقط توضیحات ارائه می شود و هیچ کدام از قسمت های دستگاه برای کاربر قابل مشاهده نیست.

3.تولید محتوا آموزشی نسخه الکترونیکی

روش دیگری برای تولید محتوای آموزشی تهیه نسخه کتاب های الکترونیکی به صورت پی دی اف است. تولید محتوای الکترونیکی متنی از آسان ترین و منحصربفردترین روش های تولید محتوا آموزشی به شمار می رود. برای ساخت یک پی دی اف (PDF) آموزشی جذاب می توان توضیحات موضوع آموزشی را به صورت خلاصه و سرتیتر بیان کرد. ساخت نسخه الکترونیکی محتوای آموزشی روشی نوین در تولید محتوا است و برای افرادی که وقت تماشای ویدئوهای آموزشی یا گوش دادن به پادکست را ندارند بسیار مناسب است.

البته برای تولید محتوای آموزشی الکترونیک باید نکات خاصی را رعایت کرد؛ آغاز کردن کار با نام خدا و ایجاد فهرست مطالب آموزشی دو نکته مهم در ساخت محتوا آموزشی پی دی اف است. در مرحله بعد باید مقدمه ای را آماده کنید تا کاربر با نوع آموزش آشنا شود و سپس به آموزش مبحث مربوطه پرداخته و نتیجه گیری نمایید. نکته مهم دیگر در تولید محتوای آموزشی بیان اینکه چرا باید کاربر از این آموزش استفاده کند، است.

جمع بندی

تولید محتوا آموزشی باید با دقت تمام و از روی حوصله انجام شود؛ همچنین باید متناسب با موضوع آموزشی از فرمت خاصی برای ساخت محتوا استفاده کرد. برای مثال برای آموزش سئو چیست به زبان ساده بهتر است تولید محتوای آموزشی به صورت تصویری انجام شود؛ زیرا در این حالت کاربر بهتر و بیشتر مطالب مورد نظر را فرا می گیرد. در این مقاله به معرفی انواع محتوا پرداخته شد و سه روش مهم برای تولید محتوای آموزشی بیان گردید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *