رم (RAM) یکی از اجزای پایه و اساسی کامپیوتر شماست. از گذشته باورهای اشتباهی درباره رم وجود داشته که خیلی‌ها هم آن را پذیرفته‌اند و در نظر نمی‌گیرند که شاید اشتباه باشد. برای مثال، خیلی‌ها فکر می‌کنند که نمی‌شود دو رم با سایزهای مختلف را در کنار هم قرار داد، در صورتی که این کار اگر چه بهترین عملکرد را ندارد، اما به هیچ وجه نشد نیست.

ما امروز به سراغ 5 باور بسیار رایج درباره رم‌ها رفته‌ایم که همگی اشتباه هستند.

  1. نمی‌توانید رم‌هایی با سایزهای مختلف را کنار هم به کار ببرید

اکثر کامپیوترها و لپتاپ‌ها، حداقل دو درگاه برای نصب رم دارند و شما می‌توانید چند رم را در کنار هم نصب کنید. اما یک باور اشتباه در این زمینه وجود دارد که شما نمی‌توانید چند رم با سایزهای مختلف را کنار هم نصب کنید. شما می‌توانید چند رم با اندازه‌های مختلف را کنار هم استفاده کنید و هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد، اما نصب چند رم با سرعت و مقدار حافظه مختلف، ممکن است بهترین عملکرد را برایتان نداشته باشند.

در واقع شما با استفاده از یک رم جدید می‌توانید سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ را بالا ببرید، اما این تفاوت به اندازه‌ی استفاده از یک رم درست شبیه به رم قبلی نخواهد بود. پس اگر مثلا یک رم 8 گیگ داشتید، می‌توانید یک رم 4 گیگ دیگر برای بالا بردن سرعت دستگاه به آن اضافه کنید. چون ممکن است باز هم برای دیگر بندها این سوال پیش بیاید، باید گفت که استفاده از سرعت، برند و اندازه یکسان در رم‌هایی که کنار هم نصب می‌کنید، به عملکرد کلی آن‌ها کمک می‌کند.

  1. دستگاه من رم کافی دارد و نیازی به رم بیشتر ندارم

این باور نیز غلط است که مثلا به شما می‌گویند برای فلان کار، به این اندازه رم احتیاج دارید و نه بیشتر. رم بیشتر در بسیاری از موارد به عملکرد کلی دستگاه شما سرعت می‌بخشد و خیلی از برنامه‌ها -مخصوصا برنامه‌های سنگین- با رم بیشتر، سرعت بهتری خواهند داشت.

برای مثال ممکن است شما بیشتر اوقات ببینید که تنها 60 درصد از رم 8 گیگی شما پر است و نیازی به رم بیشتر نیست، در صورتی که بسیاری از برنامه‌ها نهایتا از همان مقدار رم استفاده می‌کنند تا دیگر برنامه‌ها نیز چیزی گیرشان بیاید. برای دستگاه‌های معمول، 8 تا 16 گیگ رم در حال حاضر حیاتی است و برای دستگاه‌های مخصوص بازی یا دستگاه‌هایی که برای کارهای گرافیکی استفاده می‌شود، 32 گیگ رم مقدار مناسبی است.

  1. تنها مقدار حافظه رم اهمیت دارد

این موضوع نیز یک باور غلط است که از گذشته به ما ارث رسیده و خیلی‌ها بدون دانش فنی، آن را قبول دارند. رم‌ها در سرعت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند، برای مثال رم‌های DDR4 سرعت‌هایی مثل 2400، 3000 تا 3600 مگاهرتز دارند که البته در اغلب موارد سرعت‌های بالای 3000 برای دستگاه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مادربردها سرعت‌های مختلفی از رم را پشتیبانی می‌کنند و شما باید رم مناسب برای دستگاه خود را تهیه کنید. اما نباید فرض کنید مثلا 8 گیگ رم با سرعت 2400 عملکردی شبیه به 8 گیگ رم با سرعت 1333 را دارد. تفاوت سرعت رم‌ها بسیر بزرگ بوده و حتی در بعضی از موارد مقدار زیادی از رم سرعت پایین به اندازه یک رم 8 گیگ با سرعت بالا تاثیر نخواهد داشت.

  1. رم را خالی کنید تا سرعت آن بهتر شود

یکی از عجیب‌ترین باورهایی که خیلی‌ها هم آن را قبول دارند این است که اگر رم را خالی کنید، سرعت آن بهتر خواهد بود. همین باور باعث شده بود تا زمانی برنامه‌های الکی همچون RAM boosteها به بازار می‌آمدن و مردم نیز از آن‌ها استفاده می‌کردند.

ساده بگوییم، رم شما مملو از اطلاعات مهم و کاربردی است و این اطلاعات است که به برنامه‌ها کمک می‌کنند تا پردازش سریع‌تری داشته باشند. خالی کردن رم نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد تاثیر منفی در سرعت کارکرد دستگاه شما دارد.

  1. حتما باید از تعداد رم زوج استفاده کنید

زمانی خیلی از آن‌ها که کارشان بستن دستگاه بود، به شما می‌گفتند حتما باید تعداد رم شما اعداد زوج باشد. در صورتی که شما می‌توانید از یک رم یا سه رم استفاده کنید!

اگر چه استفاده از دو رم با مشخصه‌های دقیقا یکسان باعث می‌شود که رم‌ها به صورت دو کاناله کار کنند و عملکرد بهتری داشته باشند، اما این دلیل نمی‌شود که شما نتوانید از یک رم یا سه رم استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *