بسیاری از کامپیوترها و لپتاپ‌های بازار، با کارت گرافیک‌های قوی خود، توان شبیه سازی فیزیکی اجسام و اجرای طرح‌های سه بعدی و شبیه‌سازی تابش نور را دارند. اما ساخت بستری برای برنامه‌نویسی و طراحی‌ها بازی‌ها، بسیار پیچیده و البته گران تمام می‌شود.

در سال 1998، وقتی آنریل انجین به بازار آمد، به توسعه دهندگان بازی این امکان را داد تا بیشتر روی محتوای بازی‌های خود توجه داشته باشند تا از ابتدا، کد تمام بخش‌های بازی را بنویسند. حالا بعد از 20 سال ،نسخه‌ی پنجم از این موتور بازی‌سازی ارائه شده و توانسته یک تحول عظیم را در این عرصه به وجود بیاورد.

نکته جالب درباره آنریل انجین 5 این است که این موتور، نه تنها برای بازی‌سازی، بلکه حالا برای طراحان سه بعدی و کانسپت آرتیست‌ها نیز یک ابزار قدرتمند به حساب می‌آید. اما بیایید نگاهی به 6 روش که آنریل انجین 5 به وسیله‌ی آن‌ها، دنیای بازی‌سازی را متحول می‌کند، بندازیم.

  1. نورپردازی واقع‌گرایانه

یکی از چالش‌های بزرگ در زمان ساخت یک بازی، مسئله نورپردازی واقع‌گرایانه است. اگر به بازی‌هایی که تا سال 2010 ارائه شده‌اند، نگاه بندازید، می‌بینید که نورپردازی آن‌ها به شکل مشخصی، از واقعیت به دور است. دلیل این امر نیز، سختی بیش از حد شبیه سازی نور در صحنه‌های مختلف است.

استودیوهای فیلم‌سازی از سال 2013 با استفاده از ray tracing سعی بر این شبیه سازی داشته اما استودیوهای بازی ساز به سراغش نرفته‌اند. دلیل این امر نیز زمان بسیار بالایی است که برای رندر تنها یک فریم نیاز بوده، حالا فکر کنید که شما ray tracing را با جزییات بالا روی بازی‌هایی لحاظ کنید که با سرعت حداقل 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شوند. البته سال 2018 انویدیا اولی کرات گرافیک‌های خود با قابلیت ray tracing را ارائه کرد و خیلی سریع آنریل انجین 4 از این تکنولوژی پشتیبانی نموده و راه برای استفاده از آن باز شد.

آنریل انجین 5 با پشتیبانی از تکنولوژی Lumen و به کار گرفتن نور به شکل واقع‌گرایانه در صحنه‌ها به صورت آنی، تحولی ویژه را به وجود آورده است. این موضوع همچنین سایه‌های شبیه سازی شده به بهترین شکل را ارائه کرده و در نهایت، کیفیت بصری بازی‌ها را چند پله رشد می‌دهد.

  1. جزییات بسیار بالا

در طراحی سه بعدی، از چند ضلعی‌ها برای ساخت یک شی استفاه می‌شود و هر چه که تعداد این چند ضلعی‌ها اضافه شود، کیفیت و جزییات آن نیز بالا می‌رود. اما بالا رفتن چند ضلعی‌ها به منزله استفاده از منابع بیشتری از دستگاه نیز هست. در آنریل انجین 5 با استفاده از یک تکنیک فوق‌العاده، به کیفیت بسیار بالایی رسیده‌اند. به این ترتیب که اشیا دورتر با چند ضلعی‌های کم‌تری رندر شده و هر چه شیء به بیننده نزدیک‌تر می‌شود، جزییات آن بیشتر می‌شود.

این مهم مخصوصا در بازی‌های جهان باز فوق‌العاده عمل می‌کند. نکته مهم این که آنریل انجین این کار را بهصورت کاملا خودکار انجام می‌دهد و شما تنها یک مدل می‌سازید و در نهایت موتور، به صورت خودکار در محیط مورد استفاده قرار می‌دهد.

  1. مجموعه‌ای بزرگ از طراحی‌های آماده و محتوای قابل استقاده

بدون شک یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در طراحی یک بازی، ساخت مدل‌های بی‌شمار برای صحنه‌های مختلف و بسیاری چیزهای دیگر است که یک به یک باید برای هر بخش از بازی تهیه شوند. حالا آنریل انجین 5 یک پایگاه داده بزرگ درست کرده که در آن، انواع و اقسام محتوا برای استقاده وجود دارد. تنها بخشی از این پایگاه داده مربوط به همکاری با Quixel می‌شود که دست توسعه دهندگان را برای استقاده بیش از 16 هزار مدل مختلف باز گذاشته است.

همین پایگاه داده در واقع به یک بازار بزرگ بدل شده و حالا طراحان سه بعدی، سازندگان موسیقی و … می‌توانند کارهای خود را به صورت پولی یا رایگان ارائه داده و در همان‌جا عرضه کنند. حتی خیلی از اسکن‌های سه بعدی که این روزها با موبایل و با کیفیت عالی انجا می‌شود نیز در این بازار به فروش می‌رسد.

  1. استفاده بهینه از سخت‌افزار جدید

با توجه به تغییرات زیادی که سخت افزارهای نسل حاضر داشته‌اند، نیاز به موتور بازی سازی بود که بتواند بهترین عملکرد را روی این تجهیزات داشته باشد. برای مثال، صحنه‌های بزرگی که در آن اجسام بسیار زیادی وجود داشت، منابع زیادی را به خود اختصاص می‌داد و این به خاطر بهینه نبودن موتور بازی ساز بود.

برای مثال، حالا آنریل انجین 5 با بهره گیری از قطعاتی مثل هاردهای NVMe SSD عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد.

  1. امکان پورت بازی‌های آنریل انجین 4

خیلی از توسعه دهندگان بازی‌های خود را روی آنریل انجین 4 ساخته بودند و خب همیشه کوچ کردن از یک موتور به بستری جدید، کاری شدیدا سخت بود. اما آنریل انجین 5 این کار را بسیار راحت کرده و توسعه دهندگان خیلی راحت می‌توانند، پروژه‌های خود را از نسخه قبلی پورت کنند. چرا این قضیه مهم است؟ چون حالا همین توسعه دهندگان، بازی‌های خود را با کیفیت بسیار بهتری و با تکنولوژی به روزتر ارائه خواهند کرد در صورتی که سختی زیادی برای این کار نمی‌کشند. نتیجه نیز، بازی‌های عالی با کیفیت روز برای دنیای بازی خواهد بود.‌

  1. دسترسی برای همه

فراموش نکنید که آنریل انجین 5 برای توسعه دهندگانی که درآمدی کم‌تر از یک میلیون دلار دارند، کاملا رایگان است و خیلی از محتواهای موجود در پایگاه داده آن نیز رایگان بوده و همه چیز برای کار روی یک بازی با کیفیت، برای هر کس و هر توان مالی مهیاست.

نکته‌ای که در مورد برخی دیگر از موتورهای بازی‌سازی صدق نمی‌کند، مخصوصا با این کیفیت بالا که آنریل انجین 5 ارائه می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *