اگر خوره بازی‌های کامپیوتری نباشید و تنها گه گداری دستی بر آتش می‌برید، احتمالا با کلمه‌ی DLC در بسیاری از عناوین مواجه شده‌اید. محتوای اضافه‌ای که بعضی‌ها دقیقا نمی‌دانند به چه دردی می‌خورند و ما امروز برای این دسته عزیزان، کاملا این موضوع را شرح خواهیم داد.

DLC‌ چیست؟

DLC‌ مخفف عبارت “محتوای قابل دانلود” است. محتوایی که به صورت دیجیتال قابل دانلود بوده و تنها روی یک بازی کامل قرار می‌گیرد. این محتوای اضافی را شما می‌توانید از طریق خود بازی دانلود کنید یا در بعضی موارد به وسیله‌ی پلت‌فرم‌های مختلف همچون فروشگاه پلی‌استیشن یا استیم قابل نصب است. DLC‌‌ها گاهی رایگان هستند و گاهی باید هزینه‌ای برایشان پرداخت نمایید. گاهی هم در قالب یک بسته ارائه می‌شوند.

DLC‌ می‌تواند بازه‌ی گسترده‌ای از تغییرات را شامل شود. گاهی تنها چند تغییر کوچک در ظاهر بازی بوده و گاهی یک خط داستانی جدید و چندین مرحله و زمین تازه به عنوان اصلی اضافه می‌کند و حتی مکانیک کلی بازی را تغییر می‌دهد. گاهی صدها ساعت بازی جدید توسط یک DLC‌ به گیم‌پلی اضافه می‌شود که عموما در بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین به این شکل است.

ایده‌ی DLC‌ از بسته‌های گسترش بازی‌های تخته‌ای نقش آفرینی یا کارتی گرفته شده بود که شرکت‌ها می‌توانستند محتوایی تازه به بازی خود بی‌افزایند، بدون این که مجبور باشند بازی جدیدی از اول درست کنند. بعدها این بازی‌های نقش آفرینی آنلاین همچون Ultima  و World of Warcraf بودند که از این ایده استفاده کرده و در نهایت این روند به صورت کلی در بازی‌های کامپیوتری به کار گرفته شد.

DLC، راهی برای درآمدزایی شرکت‌های بازی‌سازی

بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی از DLC برای درآمدزایی بیشتر استفاده می‌کنند. این بسته‌های محتوایی گاهی تنها چند سنت قیمت دارند، اما بعضا قیمت آن‌ها از اصل بازی ارائه شده نیز فراتر می‌رود.

یکی از راه‌های جدیدی که برای درآمدزایی از طریق DLC برای شرکت‌ها فراهم شده، ارائه فصلی محتوا برای بازی‌های چندنفره است که به آن season pass می‌گویند. در این موارد عموما شما مبلغ پایینی پرداخت کرده و سپس با پیشرفت در بازی، به موارد مختلفی از جمله ظاهر جدید و اسلحه‌های بهتر دست پیدا می‌کنید.

البته این روند اعتراض بسیاری را نیز برافزوخته است. بسیاری معتقدند این روند باعث افزایش نرخ بازی‌ها و هزینه‌ی گیمرها شده است.

DLCهایی که کاربران می‌سازند

تمامی DLCها از طریق شرکت‌های بازی‌سازی ارائه نمی‌شوند. کاربرانی هستند که با ساخت محتوای جدید در قالب بازی مورد نظر، آن را به صورت یک محتوای اضافی برای دانلود در اختیار کاربران دیگر قرار می‌دهند. این بسته‌ها عموما با عنوان Mod شناخته می‌شوند و به نوبه خود تحولی در بازی درست می‌کنند.

یکی از نمونه‌های این موضوع، The Elder Scrolls V: Skyrim است. با این که ۹ سال از عرضه Skyrim‌می‌گذرد، این بازی هنوز هم محتوای اضافه زیادی دریافت می‌کند که از طریق کاربران ساخته می‌شوند. در حال حاضر بازی‌های زیادی هستند که به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا کاربران بتوانند چنین محتوایی از آن‌ها در بیاورند.

شاید باورتان نشود، اما چند عنوان بسیار معروف که همین حالا در جهان بازی‌های کامپیوتری بسیار محبوبند، زمانی با تغییر در بازی اصلی ساخته شده‌اند. مثل League of Legends‌ که حالا مسابقات بزرگی حول محور آن برگزار می‌شود، اما نباید فراموش کرد که این بازی زمانی از دل Warcraft III بیرون آمده بود.

DLC، محتوا و دلیلی تازه برای بازگشت به بازی‌ها

DLCها هزینه‌ی بیشتری روی دوش شما می‌گذارند، اما بسیاری از آن‌ها با ارائه محتوای تازه و جذاب، خطوط داستانی جدید و زمین‌ها تازه، جاذبه‌ی متفاوت و جدید به بازی می‌افزایند و باعث می‌شود بار دیگر به دنیای آن بازی ورود کنید. خیلی از بازی‌ها حالا روی ارائه‌ DLC‌ حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و همین امر باعث شده تا دنیای بسته‌های محتوایی، حالا بسیار گسترده شود.

حالا که با آن آشنا شده‌اید، چه موافق این داستان باشید و چه نه، باید قبول کنیم که حالا DLCها بخشی مهم از دنیای بازی‌های کامپیوتری شده‌اند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *