PCWorld اپلیکیشن CCleaner را بارها و در سال‌های مختلف برای نصب روی کامیپوترهای مختلف پیشنهاد کرده است، حالا اما خودش در خبری مهم اعلام کرده که احتمالا بیش از دو میلیون نفر در جهان به خاطر دانلود و نصب این برنامه، در خطر مبتلا کردن دستگاه خود به یک بدافزار هستند.

Cisco Talos گزارش کرده که هکرها بدافزاری در عمق این برنامه قرار داده‌اند. این مشکل هم در نسخه رایگان وجود دارد هم نسخه ۱٫۰۷٫۳۱۹۱ مربوط به ذخیره سازی ابری. بدافزار مربوطه با استفاده از الگوریتیمی پیچیده در هنگام نصب روی دستگاه قرار می‌گیرد و کارش دزدی اطلاعات قربانی و ارسال آن برای هکرهاست.

البته Cisco Talos گزارش کرده که حمله‌کنندگان با توجه به اینکه تنها به بخشی از سیستم‌هایی که CCleaner در آن هاست شده بود دسترسی داشتند و توانسته‌اند بدافزار خود را در آن قرار دهند، الگوریتم قرار داده شده امکان دزدیدن اطلاعات شخصی کاربر را نداشته و تنها به اطلاعات معمول دستگاه دسترسی داشته است.

بدافزار پنهان در CCleaner

Avast هم اعلام کرده که بعید است این بدافزار در قطعی وسیع و در مراکز مهم پخش شده باشد. Paul Yung مدیر فروش شرکت هم اعلام کرد که ۱۲ سپتامیر از طریق Cisco Talos متوجه این قضیه شده‌اند و از همان موقع کارهایی که باید را به انجام رسانده‌اند. او اضافه کرد که این حمله به ویندوزهای ۳۲ بیتی محدود شده و دستگاه‌های ۶۴ بیتی از آن مصون بوده‌اند.

در حال حاضر تمام مسئولین CCleaner به کاربران خود این اطمینان را داده‌اند که مشکل به طور کامل رفع شده و آن‌ها می‌توانند دوباره به دانلود و استفاده از این برنامه محبوب اقدام کنند. نکته عجیب اینکه اگر چه نسخه تصحیح شده ۵٫۳۴ برای دانلود قرار داده شده است، اما همچنان نسخه قبلی روی سایت شرکت وجود دارد.

اگر از جمله بدشانس‌هایی بوده‌اید که دستگاه شما به این بدافزار دچار شده، راه حل کار از نظر Cisco Talos ری‌استور کردن دستگاه به قبل از ۱۵ آگوست است. چیزی حدود یک ماه قبل!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *