اگر حتی هر از چند گاهی به بازی با کامپیوتر خود می‌پردازید احتمالا عبارت Ray Tracing به گوشتان خورده باشد. بعد از عرضه‌ی نسل اول کارت گرافیک‌های RTX از طرف NVIDIA، این عبارت به وفور مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته AMD نیز کارت گرافیک‌هایی ارائه کرده که از ray-tracing پشتیبانی می‌کنند.

اما این سوال مطرح است که کارت گرافیک‌های AMD در زمینه پشتیبانی از Ray Tracing به همان اندازه NVIDIA خوب هستند یا بهترند؟ بیایید کمی در موردش صحبت کنیم.

Ray Tracing چیست؟

به صورت سنتی، پروسه رندر در بازی‌های کامپیوتری از تکنولوژی به نام rasterization بهره می‌برد. نمی‌خواهیم خیلی شما را درگیر مسائل فنی کنیم، پس به صورت ساده، در این پروسه صحنه‌های موجود در بازی‌ها به وسیله‌ی رندر چند ضلعی های موجود در مدل‌ها شکل می‌گیرند و سپس شیدرها و افکت‌هایی مثل رنگ‌ها و نورپدازی نیز بر روی هر پیکسل اعمال می‌شود. این موضوع گاهی باعث می‌شود تا نورپردازی به خوبی اعمال نشده و بازی‌خورها به مشکل بر می‌خورند.

Ray Tracing این مشکل را حل کرده است. صحنه‌هایی که با این تکنولوژی رندر می‌شوند، از نظر نور پردازی، سایه‌ها و انعکاس‌ها بسیار واقع‌گرایانه‌تر هستند. چرا؟ چون Ray Tracing  از یک منبع نور در رندر استفاده می‌کند و تمام اشیاء در صحنه بازی، نسبت به آن منبع نوری واکنش نشان می‌دهند و به همین دلیل نورپردازی صحنه شکل واقع‌گرایانه‌تری به خود می‌گیرد. البته این کلیاتی درباره این تکنولوژی بوده و Ray Tracing بسیار پیچیده‌تر است.

NVIDIA یا AMD: تکنولوژی Ray Tracing در این دو به چه شکل کار می‌کند؟

مدل‌های جدید کارت گرافیک‌های AMD و NVIDIA از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند و تقریبا هر دو به یک شکل کار می‌کنند. البته یک تفاوت مهم در این مورد وجود دارد. NVIDIA یک سری سخت‌افزار دارد که با عبارت RT در آن‌ها قابل شناسایی هستند. این کارت گرافیک‌ها هسته‌هایی دارند که توانایی به کارگیری Ray Tracing در لحظه را در بازی‌های کامپیوتری دارند.

کارت گرافیک‌های AMD از طرفی هسته‌های سخت‌افزاری در خود دارند که می‌توانند در آن واحد هم Ray Tracing و هم کارهای دیگر را به انجام برسانند. در کنار این‌ها، NVIDIA به کاربران خود در سخت‌افزارهای جدید، امکاناتی از قبیل Deep Learning Super Sampling را می‌دهد که AMD ویژگی‌ اینچنینی برای رقابت را هنوز ندارد. در نهایت می‌توان این طور برآورد که سخت افزار NVIDIA با بهره گیری از ترکیب سخت افزار، بهینه سازی و نرم‌افزاری با یادگیری ماشینی، عملکرد بهتری در زمینه Ray Tracing خواهد داشت. این را هم فراموش نکنید که AMD تازه نسل اول محصولات خود در این زمینه را ارائه کرده و کارت‌های گرافیک خیلی بیشتری در صف عرضه دارد.

کارت گرافیک‌هایی که از Ray Tracing پشتیبان می‌کنند

همانطور که گفتیم، محصولات خاصی هستند که از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند و هنوز لیست آن‌ها خیلی طولانی نشده است. در زیر محصولات NVIDIA با پشتیبانی Ray Tracing را مشاهده می‌کنید:

NVIDIA RTX 20-Series NVIDIA RTX 30-Series
NVIDIA GeForce RTX 2060 NVIDIA GeForce RTX 3060
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
NVIDIA GeForce RTX 2070 NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA GeForce RTX 2080 NVIDIA GeForce RTX 3080
NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti NVIDIA GeForce RTX 3090

و محصولات AMD با پشتیبانی از Ray Tracing:

AMD Radeon RX 6600 XT
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD Radeon RX 6800
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD Radeon RX 6900 XT

عملکرد Ray Tracing در بازی‌ها

باید در نظر بگیرید که هنوز بازی‌ها به خوبی از پتانسیل Ray Tracing بهره نمی‌برند. بسیاری از بازی‌های مهم تنها یک بخش از Ray Tracing همچون انعکاس یا سایه‌ها را فعال کرده‌اند. اما در کل نباید انتظار خود را از Ray Tracing خیلی بالا ببرید. برای مثال حتی کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمند نیز در حالت‌های 4K فریم ریت خیلی دلچسبی ارئه نمی‌کنند و به همین دلیل است که بهتر بوده وقتی RT را فعال می‌کنید، حتما بازی را در حالت 1080p یا 1440p اجرا نمایید.

اما در مجموع، فعلا کارت‌های گران‌قیمت NVIDIA همچون GeForce RTX 3090، GeForce RTX 3080 Ti یا GeForce RTX 3080 بهترین عملکرد را در میان کارت‌های گرافیک دارند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *