امروز با مقاله‌ای دیگر در زمینه‌ی کار با برنامه‌های ویرایش ویدیو در پرشین تولز همراه شما هستیم، اما این بار به جای صحبت درباره خود برنامه‌ها، به سخت افزار گرافیکی که از آن کار می‌کشید، می‌پردازیم.

در حال حاضر برنامه‌های مختلفی برای ویرایش ویدیو وجود دارد، از Premiere Pro و DaVinci Resolve گرفته که برای کارهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا برنامه‌های ساده‌تری همچون Corel Videostudio که بیشتر به درد کارهای خانوادگی یا تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی می‌خورند. به همین دلیل ترجیح این است که ما سخت‌افزارهایی مناسب برای هر برنامه را جدا به شما معرفی کنیم، چون هر کدام نیازهای مختلفی دارند. البته در این میان برنامه‌ای همچون After Effect را در نظر نگرفته‌ایم چون این نرم‌افزار کارایی بسیار بیشتری تا تنها ویرایش ویدیو دارد.

استفاده از کارت گرافیک در برنامه‌های ویرایش ویدیو

بر خلاف گذشته که بخش زیادی از بار رندر ویدیوها بر عهده پردازنده مرکزی بود، در دستگاه‌های مدرن خیلی بیشتر از کارت گرافیک برای این کار استفاده می‌شود. به همین دلیل است که یک کارت گرافیک خود می‌تواند تفاوت شایانی در عملکرد این برنامه‌ها داشته باشد. با این حال شما بسته به نیاز خود باید قطعه مورد نظر را انتخاب کنید. برای مثال اگر تنها ویدیوهایی با کیفیت 1080p درست می‌کنید، نیازی به کارت گرافیک خیلی قوی ندارید.

همچنین نباید فراموش کنید، با تمام قابلیت‌هایی که کارت گرافیک به شما می‌دهد، هنوز این برنامه‌ها استفاده‌ی زیادی از پردازنده و رم می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان تنها یک کارت گرافیک قوی خرید و انتظار داشت، همه چیز به سرعت انجام شود. در حال حاضر برای کارهای ویرایش ویدیو حتی در سطح نیمه حرفه‌ای، شما به یک پردازنده با حداقل 4 تا 8 هسته احتیاج دارید که حداقل 16 گیگ رم نیز آن را حمایت کند. با در نظر گرفتن این موارد به معرفی سخت افزار مورد نیاز برای برنامه‌های مختلف می‌پردازیم:

Final Cut Pro

Final Cut Pro

Final Cut Pro برنامه‌ای مختص به مک است و این باعث می‌شود، انتخاب‌های شما بسیار محدود باشند. تنها مدل‌های کمی هستند که دارای کارت گرافیک اختصاصی قابل تعویض بوده و شما بیشتر محدود به انتخابی هستید که اپل برای شما انجام داده است. پس اگر نخواهیم خیلی توضیح دهیم، داستان این است که شما برای کاری که قصد انجام آن را دارید، باید دستگاه مناسب را تهیه کنید نه کارت گرافیک را ! Final Cut Pro برنامه‌ای حرفه‌ای و بسیار خوب است که به خوبی از قابلیت‌های مک استفاده می‌کند، اما برای کارهای حرفه‌ای حتما باید از دستگاه‌های قوی مک استفاده کنید.

Premiere Pro

Premiere Pro

Premiere Pro یکی از برنامه‌های بسیار پرکاربرد نزد افراد حرفه‌ای در زمینه‌ی تدوین است. این برنامه به خوبی با کارت گرافیک‌های Nvidia و AMD کار می‌کند و می‌توانید کارهای مختلفی را با آن انجام دهید. یکی از خوبی‌های Premiere Pro این است که بالانس خوبی بین استفاده از منابع دستگاه دارد و تنها زمانی شما برای کار با این برنامه نیاز به کارت گرافیک‌های قوی دارید که می‌خواید ویدیوهای 4K یا با کیفیت بالاتر بسازید. اما حداقل یک کارت گرافیک با 4 گیگ رم را باید داشته باشید. با این حساب مدل‌های 1050ti یا 1650 کارت‌های مقرون به صرف برای کار با Premiere Pro هستند. برای کار با ویدیوهای کیفیت بالا نیز پیشنهاد می‌کنیم به سراغ 8 گیگ رم رفته و مدل‌هایی مثل 1080  را تهیه کنید.

این را هم مد نظر داشته باشید که Premiere Pro عملکرد بسیار بهتری با یک کارت گرافیک قوی دارد تا این که بخواهید دو کارت گرافیک میان رده یا ضعیف را در کنار هم قرار دهید.

DaVinci Resolve

DaVinci Resolve

اوضاع درباره DaVinci Resolve‌ نیز خیلی متفاوت نیست و دقیقا می‌توان همان نسخه را برایش پیچید. پس بیایید در مورد کارهای سنگین روی این برنامه‌ها صحبت کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر با DaVinci Resolve یا Premiere Pro کارهای سنگین همچون ویرایش رنگ در کیفیت‌های 4K  یا 8KL انجام می‌دهید، به سراغ مدل‌های RTX 3090 یا AMD’s 6900 XT بروید. مدل‌های گران‌قیمتی که به بهترین شکل برای شما کار خواهند کرد و هیچ کم و کاستی با آن‌ها احساس نمی‌کنید.

RTX 2080

با این حال یک کارت گرافیک با حداقل 4 گیگ رم، برای بیشتر موارد کار با DaVinci Resolve کفایت خواهد کرد.

دیگر برنامه‌های ویرایش ویدیو

از کنار این برنامه‌های بسیار معروف که بگذریم، نام‌های زیادی را خواهید دید که با قیمت‌های پایین‌تر و کارایی کم‌تر در بازار وجود دارند. Wondershare Filmora، CyberLink PowerDirector، Corel Videostudio و اسامی بی‌شماری که می‌توانید با کمک آن‌ها ویدیوهای خانوادگی درست کنید یا برای شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای خود را ویرایش کنید.

در بسیاری از موارد، حتی کارت گرافیک‌های آنبورد نیز کار شما را برای استفاده از چنین برنامه‌هایی راه خواهد انداخت. پس تا زمانی که قرار نیست ویدیوهای 4K کار کنید، اصلا نیازی به خرید کارت گرافیک گران قیمت برای آن‌ها نخواهید داشت. یک کارت گرافیک با 4 گیگ رم اختصاصی، به راحتی می‌تواند کار شما را برای سنگین‌ترین کارهایی که با برنامه‌هایی نظیر Corel Videostudio روی ویدیوهای 1080p انجام می‌دهید، راه بی‌اندازد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *